لطائف قرآنی(۳)
●عقد توحید
از لطائف دیگر کلام خداوند حکیم که فرمود: "اَلَستُ بربِّکم" آن باشد که این کلام مُبیّن کمال عنایت حقتعالی است نسبت به بندگانش. آن عنایت در اسلوب این نوع سؤال نهفته باشد.
زیرا که وقتی سؤال مُضمّن جواب باشد، جواب آن آسان توان گفت، بلکه به یک کلمه جوابی وافی او توان داد.
پرسید که آیا من پروردگار شما نیستم؟
تا به کلمه "بلی" جواب تمام بتوان گفت و علاقه خصوصیت به پروردگار استوار کرد. چنانچه در شریعت مثل این مقرر است که مثلاً مردی در نزد دو گواه به زنی گفت که آیا تو زن من نیستی؟ چون زن گوید بلی، در میان ایشان عقد نکاح منعقد است. جایی که اکرمالاکرمین در حضور همه شاهدان عدول، از انبیا و اولیا و نیکان فرمودند: آیا من خدای شما نیستم؟
بنده گوید "بلی"، اگر عقد توحید میان ایشان منعقد شود غریب نباشد!۱
حال بنده به رغم همه کوتاهیها، قصورها و تقصیرها از سوی او به ضیافتش در حج فراخوانده شد، یعنی به عنایت ربوبیاش دعوت شده است و بند اتصال ربوبیاش گسسته نیست و نشده هر چند گاه بند بندگی گسسته باشد! لبیکهایش گرچه پاسخی بر دعوت به خداوند است. حاجی که در مدخل بزم و ضیافت الهی در میقات قرار گرفته، لبیک گوید تا تأکید بر آن عقد ربوبیتی باشد که در آن روز الست با "بلی" منعقد گردید!
از این رو گفتهاند که حج تجدید پيمان یوم الست باشد!
چنانچه امام صادق علیهالسلام در اسرار و حکمت حج فرمود:
"وَ جَدِّدْ عَهْدَکَ عِنْدَاللَّهِ بِوَحْدَانِیَّتِهِ"
« و پیمانت را به وحدانیت نزد خدا تجدید نما.»۲
زآن بخوانْدَنْدَت بدینجا، تا که تو
آن گواهى بدْهى و نآرى عُتُو۳
- حمید احمدی
- ۲۵ فروردین ۱۴۰۴
- --------------------
- ۱- ر. ک: گلزاراکبری و لالهزار منبری، گلشن یکم
- ۲- مصباح الشریعه
- ۳- مثنوی