شنبه 8 اردیبهشت 1403

حجت‌الاسلام احمدی در گفت‌وگو با آنا:

انتظار فرج یعنی کنش مسئولانه و عمل متعهدانه

انتظار فرج حضرت ولیعصر (عج) صرفاً با دعا خواندن به دست نمی‌آید، بلکه به معنای کنش مسئولانه و عمل متعهدانه است.


رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره وظیفه شیعیان و منتظران در عصر غیبت با تبریک ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) گفت: امام در اندیشه شیعه و اهل معرفت، محور و کانون هستی است. جهان هیچ‌گاه از امام که حجت خداوند و پرچم برافراشته خداوند برای هدایت خلق است، خالی نخواهد بود.

 

حجت الاسلام حمید احمدی ادامه داد: امام زمان، ولی و هادی و نقطه اتصال ملک و ملکوت و واسط فیض الهی و قطب هستی است. انسان کاملی است که موید به لطف خاصه خداوندی است. به بیان جناب «محی‌الدین ابن عربی»، روح عالم، جلای آیینه هستی و خلیفه خداوند است. خداوند سبحان انسان کامل را خلق کرد تا از آیینه عالم زنگار بزداید و روح آن شود.

 

حضرت ولیعصر(عج)، کانون رحمت و ولایت خداوندی

 

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه امام زمان، مردمک چشم خداوند است که از منظر او به خلق می‌نگرد، اظهار داشت: هرچه در عالم هستی است در تسخیر انسان کامل است. حقیقت این امر به  باور من و شما و جامعه وابسته نیست، یک حقیقت ناب و والا در هستی است.

 

وی افزود: بنا بر حکمت حضرت حق تعالی،نوع ارتباط و دسترسی ما درعصر غیبت امام (عج) شکل و وضع خاص یافته است یعنی به جز عده‌ای خاص  از مشاهده جمال و چهره آن محبوب خداوند و انسان کامل محروم هستیم. اما این به معنای عدم ایفای نقش امامت حضرت بقیه الله الاعظم نیست. حیات معنوی و مادی جهان به فیض حضرت ولیعصر(عج) وابسته است. او  کانون رحمت و ولایت خداوند بر خلق است.

«انتظار» فقط دعا خواندن نیست

 

کارشناس بعثه مقام معظم رهبری با تاکید براینکه حضرت قائم (عج) سرپرست و هدایتگر خلایق است گفت: برخی از افراد  امام را همسان فردی زندانی می پندارند که  برای رهایی‌اش فقط باید دعا کرد. امام زنده و فعال و صاحب ولایت است. ما باید برای حضرتش دعا  کنیم و دعا نشان از ارادت ما به اوست. اما این تلقی که فقط باید برای فرج آن حضرت دعا کرد و  انتظار یعنی صرفاً  دعا کردن در اماکن مقدسه و مراسم ها و آیین‌ها  ناشی از  نشناختن جایگاه امامت و تصویر درست نداشتن از غیبت و انتظار است. متأسفانه کژراهه‌ای است که  ما را از  درک این گوهر خلقت محروم می‌سازد.

 

وی مسئولیت ما در دوره و عصر غیبت و انتظار را تشریح کرد و افزود: در دوره جدید بحثی را در مباحث جامعه شناسی به خصوص در مباحث جامعه شناسی سازمان‌ها مطرح می‌کنند به نام مسئولیت‌ اجتماعی. مسئولیت اجتماعی منحصر در مسئولیت سازمان‌ها در قبال جامعه نیست بلکه  به مسئولیت‌های افراد  و سازمان‌ها در قبال جامعه در جهت ایفای نقش سازنده برای زیست اخلاقی و متعهدانه باز می‌گردد. این شکل از مسئولیت فراتر از قوانین، الزامات و چارچوب‌های حقوقی است.

 

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: در روایتی از امام امیر‌مومنان آمده است که مردم در قبال جامعه و انسان و موجودات دیگر و همچنین نسبت به خود مسوول‌‌اند و نمی‌توانند نسبت به زیست خود و انسان ‌ها در جامعه  بی‌تعهد و بی‌تفاوت باشند:«اِتَّقُوا اللّه َفي عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ، أطِيعُوا اللّه َو لا‌تَعصُوهُ.»از خدا بترسيد درباره بندگان او و سرزمين‌هايش ؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمين ها و چارپايان نيز بايد پاسخ‌گو باشيد.از خدا اطاعت كنيد و نافرمانى او نكنيد.(نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۷)

 

وی گفت: انسان بر مدار زیست اخلاقی و متعالی باید  در مواجهه با مسائل و  پیرامون خود مسوولانه برخورد کند. بر این اساس باید  کنشگر متعهد و فعال و مسوول در جامعه و در حیات فردی و جمعی باشد.مهم‌ترین حقیقت حیات ما، مسأله امام و سرپرست ماست که هستی و عالم بدون حضور و لطف او  با نهیب  حوادثی سخت، بنیاد هستی ما را از جا برده بود، اما با صبر و امید ماندیم و جهان پابرجا ایستاده است. 

 

اهمیت معرفت نسبت به امام زمان (عج)

 

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین  اظهار داشت: در این ساحت، «معرفت» جایگاه ویژه‌ای دارد .لذا در روایت آمده است که حیات بی‌معرفت امام و حجت خداوند، زیست جاهلانه است. مبلغان نظریه مرگ خدا تلاش‌ها و برنامه‌های فراوانی داشته‌اند تا بشر را منقطع از ملکوت نشان دهند تا به شیوه‌های مختلف، پرده غفلت بر خرد  و جان بشر بکشند تا شعاع این شمس حقیقت مستور بماند.

 

وی افزود: لذا مسئولیت مهم دیگر ما، تبیین و هنجارسازی ارزش‌های آرمان‌شهر و مدینه فاضله‌ای است که همه در انتظار آن ایستاده و به تحقق آن بر محور امام عصر امید بسته‌ایم و به آن باور داریم. اگر چنین است همه باورمندان و منتظران باید قلم و قدم و اندیشه و همت خویش به کار بندند با عینیت بخشی به ارزش‌های جاودانه و جهانی، طعم شیرین آن را به کام  خلق بنشانند و جامعه را از رایحه روح‌نواز آن معطر سازند. باید جامعه مهدوی و جان آدمی مشتاق حقیقت کامله الهی یعنی حضرت حجت سلام الله علیه شود. یعنی جامعه ای سرشار از  فضائل اخلاقی، تعاون، ایثار و گذشت و اخوت و محبت و آرامش و خدمت به هم نوع بدون منت و چشم‌داشت.چنین جامعه‌ای خود را همیشه و همواره در محضر امام و منتظر اوست! در این نگاه انتظار یعنی کنش مسئولانه و عاشقانه و عمل متعهدانه و هوشمندانه!

 

حجت الاسلام احمدی بیان کرد : در فرهنگ انتظار دعا برون داد و پژواک ارادت و عشق ما به کسی است که در انتظار او همه وجود و حیات مان را وقف او و به چیزی که او دوست دارد اختصاص  دادیم .امام ، انسان کامل حقیقت الهی، نقاده آفرینش ، جام گیتی‌نما و مظهر عنایت الهی است.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: این باور به جایگاه امام در عالم روح تلاش‌ها و حرکت ما در حامعه باشد تا جامعه‌ای سرشار از عشق و محبت به امام‌ سرشار از غنچه‌ها و شکوفه‌ها ارزش‌های متعالی مهدوی شود و همه مبشر و مروج نیکی‌ها و فضائل اخلاقی و پاکی باشیم.اگر جامعه مهدوی و آرمان شهر اسلامی سرشار از صلح و آرامش و تعالی است، باید جامعه منتظر نمودی از آن و در حرکت به سوی آن باشد.

 

وی افزود:در این مسیر موانع تحقق چنین جامعه‌ای باید رفع شود. موانع این جامعه ظلم و بی عدالتی و تجاوز است که نماد آن در عصر ما صهیونیسم بین‌الملل و نظام سلطه غرب است.

 

منبع: خبرگزاری آنا