شنبه 6 مرداد 1403

25 شهریور 1395

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان: حضور ایرانی‌ها در مراسم اربعین، خودنمایی نیست

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ما نمی‌رویم تا در عراق نام ایران را مطرح کنیم، بلکه هدف از حضور ما، کمک به عراقی‌ها در برگزاری مراسم اربعین است و قصد خودنمایی نداریم.


 آیت‌الله «علی خاتمی» شامگاه دیروز در جلسه ستاد اربعین استان، اظهار کرد: اخلاص و عرض ارادت به امام حسین(ع) دو اصل بسیار مهم در مراسم اربعین محسوب می‌شود که هرکس که به این دو اصل بسیار مهم رسیده باشد، می‌تواند وارد میدان شود تا به وظایف خود عمل کند.

وی افزود: حضور میلیونی شیعیان در اربعین یک فرصت مهم است که سالی یک‌بار اتفاق می‌افتد که اگر این حضور را با مراسم حج که با حجم تبلیغات وسیع و درآمد خالص و با احتساب حجاج عربستانی حساب کنیم به سه میلیون نفر می‌رسد و این در حالی است که مراسم اربعین سیدالشهدا (ع) شاهد یک تجمع ۲۰ میلیون نفری و بدون تلفات و تبعات خاص هستیم که هر ساله با شور خاصی برگزار می‌شود.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: هماهنگی یک اصل مهم در سامان بخشیدن به برنامه‌ریزی‌ها تلقی می‌شود که باید این هماهنگی حفظ شود، مشکلات به وجود آمده در سال گذشته خارج از اختیار ما بوده، چون سعی شده بود تا از همه توان و ظرفیت استان در این حوزه استفاده شود. حفظ نفرات اجرایی و برنامه‌ریزی ستاد اربعین سال گذشته ضروری است و بهره‌مندی از تجربیات این افراد از دلایل حفظ این افراد تلقی می‌شود.

وی افزود: باید زمینه بروز تخلفات در مراسم اربعین از جمله ورود غیرقانونی به کشور عراق را از بین ببریم و نسبت به لزوم مراقبت از اعمال و رفتار زائران در اربعین توجه شود تا از شیطنت‌های به وجود آمده که در راستای مخدوش کردن چهره زائران به‌ویژه ایران برنامه‌ریزی شده است، پیشگیری و آگاهانه رفتار شود.

استاندار زنجان نیز در ادامه اظهار کرد: اجتماع شیعیان در مراسم اربعین سیدالشهدا موجب عظمت جهان تشیع است، چون در شرایط کنونی منطقه این تجمع حاوی پیام‌های مختلفی خواهد بود که توسط شیعیان مخابره خواهد شد.

«اسدالله درویش‌امیری» افزود: حضور در اجتماع بزرگ اربعین امام حسین(ع) نخست به‌صورت خودجوش توسط مردم صورت می‌گرفت که بعدها این مراسم با برنامه‌ریزی‌های مسئولان به یک حرکت مردمی بزرگ مبدل شد تا با فراهم کردن شرایط لازم، این حرکت بزرگ مردمی با کم‌ترین مشکلات برگزار شود.

وی تصریح کرد: مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین لازم است از مسیر قانونی ورود به کشور عراق اقدام کنند، چون هرگونه اقدام و عمل خارج از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند به اهداف امنیتی ما خدشه وارد کند.

درویش‌امیری یادآور شد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نقش بسیار مهمی در فرآیند تشویق مردم به ثبت‌نام در سامانه سما و اخذ روادید از مسیرهای قانونی و تعریف شده دارند که اگر افرادی بخواهند خارج از این چارچوب عمل کنند خود و دیگران را دچار مشکل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اربعین حرکتی معنوی و معرفتی است و شایسته نیست در این حرکت معنوی برای دیگران مشکل و گرفتاری ایجاد شود که در امر روادید ما با پیگیری در صدد هستیم تا اخذ روادید برای زائران اربعین در زنجان صورت گیرد که در خصوص تأمین هزینه‌های مراسم اربعین نیز باید از ظرفیت‌های مردمی نیز به‌نحوی مطلوب استفاده شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان زنجان نیز ظهار کرد: یکی از مشکلات به وجود آمده در اربعین سال گذشته، پشتیبانی بود و در بخش اجرایی مراسم با مشکل مواجه نبودیم، به طوری‌که مسئولان قرارگاه بر نظم و انضباط موکب‌های دایر شده استان زنجان تأکید داشتند.

ذبیح‌الله بابایی افزود: مبلغ پشتیبانی از موکب‌های ستاد اربعین امسال حداقل دو میلیارد تومان اعلام شده است که این مبلغ برای پشتیبانی از ۲۰ هزار زائر برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال هیئت‌های بزرگ مذهبی نتوانستند ریالی در مراسم اربعین حسینی هزینه کنند و در مورد نحوه همکاری برخی از هیئت‌ها باید برنامه‌ریزی مجدد صورت گیرد و برآوردهای ریالی توسط تیم حرفه‌ای انجام شده است.