شنبه 1 اردیبهشت 1403

13 آبان 1396

اربعین احیای حقیقت حیات اباعبدالله(ع) است

مسئول دفتر بعثه رهبر معظم انقلاب در نجف تاکید کرد: اربعین، احیای حقیقت حیات اباعبدالله الحسین(ع) است.


حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر علم الهدی، مسئول دفتر بعثه رهبر معظم انقلاب در نجف در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، با بیان اینکه حرکت اربعین حرکتی است که خدای متعال آن را برای بشریت به عنوان یک راهکار برای رسیدن به کمال مقدر کرده است، افزود: از این رو بوده است که خداوند، پیامبرش و قرآن را به سوی بشر فرستاد تا انسان ها به سوی کمال راه یابند.

وی با اشاره به حدیث ثقلین، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در کنار قرآن، عترت را مطرح کرد. وقتی رسول اکرم می فرماید که «حسین منی» در واقع می خواهد به آینده اشاره کند؛ این موضوع جای تأمل دارد. هنگامی که عده ای درصدد هستند که مکتب و آیین پیامبر را از جامعه دور کنند، امام حسین است که تمام آیین، روش، منش و مکتب پیامبر را در عالم احیا می کند.

حجت الاسلام علم الهدی اظهار کرد: احیاگری امام حسین(ع) در یک دوره با خطبه، سخنرانی، هدایت های رفتاری و گفتاری ایشان و در عرصه عاشورا با ایثارگری و جانفشانی صورت گرفت. پس از شهادت آن حضرت، همچنان باید پیامبر(ص) را حفظ کرد تا «انا من حسین» مصداق پیدا کند.

وی تداوم این موضوع را در قالب های ارزشمند یک ضرورت برشمرد و با بیان اینکه زیارت ارزنده ترین قالب است، افزود: این قالب یعنی یک ساختاری که هر انسان در هر عصر و زمان با این باور که امام نمرده است، شهید نمی میرد و امام شهدا از همه شهیدان بلندمرتبه تر و مصداق کامل حیات را دارد، به زیارت می رود و این حقیقت را احیا می کند.

مسئول دفتر بعثه رهبری در نجف همچنین بیان کرد: زیارت سیدالشهدا(ع) در مناسبات مختلف مانند عید قربان، شب های قدر، روز عرفه و ... سفارش شده است، اما یکی از روزهای زیارت را که حجت های الهی نشانه ایمان مومن معرفی کرده اند، اربعین است.

وی ادامه داد: همه زیارت ها تجدید عهد و ارتباط با حجت خدا و اعلان این است که اباعبدالله(ع) حیات دارد، اما زیارت اربعین با همه زیارت ها متفاوت بوده و از امتیاز ویژه برخوردار است. دستور پیامبر به جابر بن عبدالله انصاری در زیارت اربعین را بعدها ائمه(ع) مورد استفاده قرار می دهند. از این رو زیارت اربعین با سایر زیارت ها متفاوت است.

حجت الاسلام علم الهدی با بیان اینکه نقش زیارت برای انسان ها مانند سفینه و کشتی است که انسان را از جایگاه معمولی خود عروج می دهد، اظهار کرد: وقتی انسان در این مرکب قرار بگیرد، اوج می یابد تا خود را در کنار حجت خدا قرار دهد و سر سخن و قول و قرار باز می کند.

وی تصریح کرد: این حرکت را سفر می گویند، مانند زمانی که احرام می بندیم و همه چیز را پشت سر می گذاریم. خدا مدت سفر اربعین را جزء عمر انسان در نظر نمی گیرد و برای هر گام او ثواب حج و عمره قرار می دهد که هر گام معمولی نیست. زائر باید خود را در محضر خدا و ولی خدا ببیند و توجه داشته باشد که بی حرمتی، بی ادبی و حق کشی نسبت به دیگران نباید در وجود انسان راه داشته باشد و باید نسبت به هر زمان دیگری بیشتر مراقب بود.