سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

18 اردیبهشت 1396

تدوین سندی برای نحوه حضور هیئات و مجموعه های مردمی در اربعین

نماینده بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) و عضو کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین از تدوین سندی برای نحوه حضور هیئات و مجموعه‌های مردمی برپاکننده موکب‌ها و نمایشگاه‌ها در جریان پیاده‌روی عظیم اربعین یاد کرد و گفت: درصدد هستیم در حوزه محصولات فرهنگی، مراسم‌ها و مبلغان خودجوش جهادی،‌ فعالیت‌ها را به شکلی سامان دهیم که با انسجام بیشتری فعالیت کنند


حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، نماینده بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) و عضو کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار کمیته فرهنگی ستاد اربعین، با اشاره به اینکه سازماندهی مجموعه مردمی فعال در فضای فرهنگی اربعین را در دستور کار دارند،‌ گفت: شمار مطلوبی از مجموعه مردمی طی سال‌های گذشته در برنامه‌های فرهنگی اربعین و حوزه‌های مختلف حضور داشتند. درصدد هستیم که بتوانیم در بستری که نهادهای رسمی حاکمیتی مثل بعثه مقام معظم رهبری و سایر مجموعه‌های متولی حوزه فرهنگی حضور دارند مجموعه‌های مردمی را نیز متصل کنیم و به کمک این مجموعه، کارهای مختلفی را در حوزه‌های متفاوت از جمله مراسم‌ها،‌ تولیدات فرهنگی،‌ هدایای فرهنگی و مواکب با رویکرد فرهنگی و خدماتی انجام دهیم.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: بنا به تجربیات سال‌های گذشته سعی داریم که حجم بیشتری از مجموعه مردمی را در این جریان دخیل کنیم و اقدامی درباره کارهایی که در برخی از حوزه‌ها زمین مانده است و احساس می‌شود که نیاز است کاری برای برداشتن بارهای زمین مانده انجام شود،‌ صورت گیرد.

صالحی از وحدت به عنوان یکی از این اقدامات که لازم است فعالیت گسترده‌ای روی آن صورت گیرد یاد و عنوان کرد: در این باره باید نسبت به کارهایی که دچار ضعف بوده‌اند تجدید نظر صورت گیرد و فعالیت‌ها تقویت شوند. همچنین اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام نمی‌شد باید اجرایی و تقویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه فضای وحدت باید در اربعین تقویت شود و فضا برای حضور همه مسلمانان از هر کشوری آماده باشد،‌ گفت: همچنین درباره کمک به سازماندهی زوار از همان بدو حرکت و اقدامی که در سامانه سماح صورت گرفت،‌ اقداماتی انجام می‌شود تا به جای آن که زائران به صورت انفرادی راهی سفر شوند،‌ به صورت گروهی به این سفر بروند.

صالحی از ارتباط با بیش از 5 هزار هیئت در سراسر کشور یاد و عنوان کرد: هیئات باید سازماندهی شوند. همچنین کمک به مواکب عراقی از دیگر برنامه‌های ماست تا بتوانیم مجموعه‌های ایرانی را که با انگیزه و علاقه به خدمت‌رسانی می‌پردازند به آنان پیوند دهیم و بتوانیم از گروه‌های عراقی و مجموعه عشایر و افرادی که به برپایی موکب اقدام می‌کنند را پشتیبانی کنیم،‌ به نحوی که میزبانی مردم عراق زیر سوال نرود.

وی از تشویق مجموعه‌های مردمی و زمینه‌سازی برای فعالیت آنها سخن گفت و افزود: در این راستا باید طرح را به سمت و سویی ببریم که مردم به جای انجام کار مستقل در کنار عراقی‌ها به کمک مردم عراق بروند و در عرض آنها نباشند.

صالحی همچنین اظهار کرد: سند مناسبی را در دست تدوین داریم که با توجه به سیاست‌‌های بالادستی در بحث اربعین، درباره نحوه حضور مجموعه‌های مردمی در این جریان عظیم،‌ همچنین چگونگی حضور هیئات و موکب‌ها و مردمی که به برپایی موکب و نمایشگاه می‌پردازند اقداماتی را انجام خواهیم داد.

وی همچنین از فراهم‌سازی فضا برای کسانی که به برپایی تئاتر برای کودکان می‌پردازند اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم در حوزه محصولات فرهنگی، مراسم‌ها و مبلغان خودجوش جهادی،‌ فعالیت‌ها را به شکلی سامان دهیم که با انسجام بیشتری فعالیت کنند