پنج شنبه 9 فروردین 1403

17 اردیبهشت 1396

بخشی نگاه کردن موکب‌ها؛ آفت خدمات‌رسانی در اربعین

مسئول دو موکب شباب العلویون و فاطمةالزهرا(س) اظهار کرد: بخشی نگاه کردن برخی از موکب‌ها در خدمات‌رسانی به زوار، سبب آسیب رسیدن به جریان عظیم پیاده‌روی اربعین و فعالیت در خدمت به زوار است


طبرستانی، مسئول دو موکب شباب العلویون و فاطمةالزهرا(س) در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، از نگاه بخشی به موضوع اربعین با عنوان یک آسیب یاد کرد و گفت: مشکل عمده‌ای که در سال 95 با آن مواجه بودیم آن بود که همه موکب‌ها به صورت بخشی نگاه می‌کردند.

وی در توضیح بیشتر درباره این موضوع عنوان کرد: این موضوع به آن معنی است که برخی از موکب‌ها فقط به مردم شهر و استان خود در کربلا خدمات می‌دادند و به دیگر زوار خدمات‌رسانی نمی‌کردند. این در حالی بود که طی مقایسه با موکب‌های عراقی، می‌دیدیم که اعضای آنها به همه زوار خدمات می‌دادند،‌ در حالی که برخی از موکب‌های ما به زائران عراقی‌ خدمات نمی‌دادند.

طبرستانی با اشاره به اینکه آموزش مناسبی برای کسانی که در موکب‌ها به فعالیت مشغول می‌شوند صورت نمی‌گیرد،‌ گفت: افراد مشغول به فعالیت در موکب‌ها باید در نوع برخورد،‌ رفتار و ارتباط‌گیری با زوار آموزش ببینند و همان رفتاری را که در ایران و نوع پذیرایی و خدمت‌گذاری نسبت به زوار دارند را در عراق هم داشته باشند؛ البته با توجه به این نکته که فضای اربعین با فضاهای دیگر موجود در کشورمان متفاوت است.

وی از اهدای نذورات به 22 موکب در ایام اربعین سال 95 یاد کرد و با بیان اینکه امسال این میزان را به 50 موکب افزایش می‌دهند، اظهار کرد: موکب‌های ایرانی نقش شاخصی در جریان پیاده‌روی اربعین دارند و باید خدمات خوبی ارائه دهند. با تأسی به مردم عراق که هر چه دارند را در طبق اخلاص می‌گذارند و عرضه می‌کنند،‌ نباید اعلام کنیم که متعلق به کدام کشور هستیم و چه کاری کرده‌ایم. اگر قرار بر مقایسه باشد باید به این نکته توجه داشت که ممکن است این اقدام سبب محدودیت فعالیت ایرانیان در عراق شود و به این حوزه آسیب بزند. بنابراین نحوه عملکرد ما باید به گونه‌ای باشد که سبب آسیب زدن به این حوزه نشود.