پنج شنبه 9 فروردین 1403

12 اردیبهشت 1396

ثبت 18 سال عکاسي از عتبات در «آستانه خورشید»/ برکت‌جویی از شهید اصغر‌نژاد

برگزیده سومین جشنواره جهانی اربعین با اشاره به رونمایی از کتابش با عنوان «آستانه خورشید» عنوان کرد: عکس‌هایی را که در این اثر به چاپ رساندم، حاصل 18 سال عکاسی در سفر به عتبات است


کمال‌الدین شاهرخ، برگزیده سومین جشنواره جهانی اربعین در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی اظهار کرد: این جشنواره توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد که در قیاس با سایر جشنواره‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود از غنای بهتری برخوردار بود و استقبال خوبی از آن به عمل آمد.
وی با بیان این مطلب افزود: آثاری که در این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت بین‌المللی بوده و عکاسان خارجی هم در آن شرکت کرده بودند. باید گفت که عکاسان ایرانی در مقایسه با عکاسان سایر کشورها کارهای فاخرتری ارائه کرده بودند.
شاهرخ همچنین عنوان کرد: این جشنواره نشان داد که عکاسان در بحث عکاسی دینی و آئینی تجربه‌های خوبی را به دست آورده‌اند. عکاسان ایران اسلامی از سال 2012 در راهپیمایی اربعین حضور دارند و مشغول به فعالیت در این عرصه هستند و تجربه‌های بهتری را کسب و تصویرهای بهتری را از این جریان ارائه کرده‌اند.
این داور جشنواره‌های اربعین با اشاره به این که عکس‌های ارائه شده در این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته از نظر مفهومی کیفیت بهتری داشتند، گفت: در سال 95 دو، سه سوگواره درباره اربعین را داوری کردم. البته در این دوره از جشنواره جهانی اربعین داور نبودم، اما به مقایسه عکس‌ها پرداختم و دیدم که عکاسان کارهای خوبی ارائه کرده‌اند.
شاهرخ ادامه داد: در این میان باید گفت که عکاسانی که از شهرستان برای شرکت در این جشنواره اثر ارسال کرده بودند،‌ کارهای بهتری عرضه کردند. سال گذشته گروهی 25 نفره از عکاسان را برای پوشش مراسم اربعین همراهی کردم که کارهای فاخری را عرضه کردند و آثار خوبی در این حوزه به ثبت رسید.
وی درباره اثرش با عنوان «آستانه خورشید» عنوان کرد: از سال 78 و پیش از اینکه حکومت عراق تغییر کند به عراق سفر کرده بودم؛ بر این اساس فضاهای قدیم کربلا،‌ نجف،‌ کاظمین و سامرا را عکاسی و مسیر این شهرها در ایام اربعین را از 17، 18 سال پیش طی کرده بودم.
این عکاس با بیان اینکه سال‌هاست در حوزه عتبات فعالیت می‌کند، ادامه داد: بعد از اینکه حکومت عراق تغییر کرد، کارم در این حوزه را وسعت بخشیدم و این توفیق برای من حاصل شد که آثار تولیدی خود را در قالب کتاب دسته‌بندی و ارائه کنم.
شاهرخ درباره تفاوت ارائه عکس در قالب کتاب و نمایشگاه عنوان کرد: وقتی آثار را در قالب کتاب منتشر می‌کنی، مجموعه مفهومی به دست می‌آید و شخصی که کتاب را نگاه می‌کند،‌ هدف عکاس از چاپ تصاویر را به دست می‌آورد. ولی در قالب نمایشگاه این طور نیست.
وی همچنین گفت: در چاپ کتاب باید توجه داشت که سیر کار از سوی مولف و عکاس رعایت شود، به این ترتیب که شروع، پایان و نتیجه‌گیری کار مشخص باشد که این رویکرد تاثیر مثبتی را در پی دارد.
شاهرخ با اشاره به تصاویری که در این اثر به چاپ رسیده است،‌ اظهار کرد: در این کتاب 290 صفحه‌ای که به سه زبان ترجمه شده است،‌ تصاویری از فضاهای عراق، نجف، کوفه و حتی مدائن را به ثبت رسانده‌ام. رویکردی که در این اثر لحاظ کردم بیشتر توجه به معماری این فضاها بوده است.
این عکاس عنوان کرد: برای جمع‌آوری و چاپ عکس‌های این مجموعه دو،‌ سه سال وقت صرف کردم،‌ به ویژه در حوزه ترجمه متون هر فصل و عکس و مسائل فنی زمان بسیاری صرف شد. در کنار این آثار تعدادی از عکس‌های گرفته شده توسط شهید سیدابراهیم اصغرزاده را نیز برای برکت کارم قرار دادم.
وی در این باره چنین توضیح داد: اصغرزاده از کارگردان‌ها و روایتگران بنیاد روایت فتح بود که برای گرفتن مصاحبه و تهیه مستند درباره یک شهید به خرم‌آباد سفر کرده و هواپیمای آنان در راه سقوط کرد. وی دو،‌ سه سال بعد از شروع سفرهای من به عراق، اولین سفرش به عراق را برای ساخت فیلم مستند انجام داد و تعدادی عکس در این باره تهیه کرد.
شاهرخ با بیان اینکه این اثر جامع و کامل است، افزود: این آثار نزد من به امانت باقی مانده بود و بر همین اساس تعدادی از عکس‌هایش را در کتاب با نام خودش به چاپ رساندم و روزی که برای رونمایی کتاب نزد رهبری رفتم،‌ از او نیز نام آوردم و تصاویر ارائه شده در کتاب برای ایشان جذابیت داشت