جمعه 10 فروردین 1403

06 اردیبهشت 1396

از ابداع 30 طرح نذری تا ارتباط‌گیری با عشیره‌های عراقی

مسئول دو موکب شباب العلویون و فاطمةالزهرا(س) درباره فعالیت‌هایی که در ایام اربعین سال گذشته و برنامه‌های سال جاری دارد،‌ اظهار کرد: سال گذشته 30 طرح نذری را راه‌اندازی کردیم تا هر کس بنا به وسع خود در این طرح شرکت کند که نذورات شامل برنج، گوشت، پتو، موکت و ... بود.


طبرستانی، مسئول دو موکب شباب العلویون و فاطمةالزهرا(س) در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین درباره فعالیت‌هایی که طی سال گذشته در ایام اربعین داشته است، اظهار کرد: طی چهار مرحله موضوع آموزش خادمان در دوره پیش از سفر را برگزار کردیم. ابتدا آموزش مکالمه  عربی بود. همچنین از یک استاد جامعه‌شناس برای آموزش ارتباط‌دهی خادمان با شهروندان و زائران عراقی استفاده کردیم. آموزش‌هایی که برگزار کردیم در حوزه امنیتی،‌ رفتاری و خانوادگی بود که طی 10 جلسه برگزار شد. 

وی افزود: جلسات به صورت رو در رو بود و به این منظور که خادمان بتوانند با مردم ارتباط تاثیرگذار داشته باشند. همچنین با دهیاران و 500 پایگاه بسیج هم جلسه داشتیم. با مسئولان و شهرداران شهرستان بابلسر و بابل نیز جلسه‌ای داشتیم تا در جریان‌سازی اربعین در قبل، حین و بعد از پیاده‌روی اربعین آماده شوند. همچنین بخش فرهنگی، خدمات‌دهی، درمانی و ارتباط گیری با گروه عراقی را نیز در برنامه داشتیم.

طبرستانی ادامه داد: در موضوع جمع‌آوری نذورات نیز کمیته مستقل راه‌اندازی کردیم و برنامه نذر یک کیسه برنج نذر قدم‌های اربعین از جمله برنامه‌های این کمیته بود که در نتیجه بیش از 17 تن برنج جمع‌آوری کردیم. در همین راستا انواع نذرها را راه‌اندازی کردیم که نذر گوشت،‌ پتو و حتی نذر وسایل حمل و نقل مثل تریلی، وانت و ... از این جمله بود. طرح‌های نذری شامل 30 مورد بودند. هر کسی بنا به وسع خود در این طرح شرکت می‌کرد. این طرح در مقایسه با سال‌های قبل با رشد قابل توجهی روبرو بود.

وی در ادامه سخنانش گفت: 7 بخش و ستاد فرعی راه‌اندازی کردیم. ظرفیت فوق‌العاده‌ای در مرکبات مازندران داشتیم که آن را نیز فعال کردیم. از سویی سعی بر اعتمادسازی داشتیم که مردم به این اطمینان برسند که نذوراتشان به دست زوار اربعین می‌رسد. حتی تا روز آخر که مرز بسته شده بود،‌ نذورات را جمع‌آوری کرده و در مرز مهران تحویل زوار دادیم.

طبرستانی اظهار کرد: در حوزه اسکان در عراق نیز پیش از اربعین سال 95 با مسئولان عراق از وزیر اوقاف تا مسئولان شهر کربلا ارتباط گرفتیم و نتیجه آن این شد که 13 نفر از این افراد در هفته جاری به ایران آمدند و برخی نیز به زیارت حرم امام رضا(ع) رفتند. همچنین با استاندار کربلا و عضو شورای شهر این شهر جلسه‌ای داشتیم و ارتباط خوبی برقرار شد و قرار شد که بهترین مکان در کربلا را به ما بدهند. این مکان یک ورزشگاه نیمه‌کاره بود و آماده‌سازی آن فعالیتی بسیار زمان‌بر و سخت بود. در نتیجه فعالیت‌هایی که انجام شد، مجوز این موکب در کربلا را به ثبت رساندیم که در این راستا مجوز دو موکب فاطمةالزهرا(س) و شباب العلویون مازندران را دریافت کردیم. مکان این موکب برابر با 6 هزار مترمربع بود که آماده‌سازی آن 45 روز به طول انجامید.

وی در توضیح بیشتر در این باره یادآور شد: در این موکب نزدیک به 34 هزار و 600 نفر از 28 استان را اسکان دادیم. همچنین زائرانی از هفت کشور نیز در این موکب‌ها اسکان داده شدند که از ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، لبنان و عراق بودند. از این تعداد، بانوان شامل 7 هزار نفر بودند. برای مثال دو محل اقامت در خیابان شهدا را به گروهی از شهر رفسنجان دادیم. در کنار این کارها 15 خانه و چند حسینیه را نیز آماده کردیم و به ساماندهی مکانی برای اسکان اضطراری و شرایط بحرانی پرداختیم.

به گفته طبرستانی، در این مدت 160 هزار پرس غذا به زائران داده شد. همچنین 58 هزار صبحانه که مجموعه کاملی از مربا،‌ عسل،‌ پنیر، تخم‌مرغ، آب میوه، کیک و سیب‌زمینی بود نیز در اختیار زوار قرار گرفت. چهار سرویس مختلف برای صبحانه در نظر گرفته بودیم. در روز اربعین نیز 20 هزار بسته صبحانه عرضه کردیم. 150 هزار میان‌وعده نیز داشتیم که در ساعات مختلف روز از 10 تا 23 ارائه می‌شد.

وی اظهار کرد: همچنین گروه تشریفاتی داشتیم که ساک و چمدان زوار را می‌گرفتند و آنان را در مکان مناسب اسکان می‌دادند. این اقدام به منظور تکریم ویژه زائران اربعین انجام می‌شد و زوار به عنوان یک مقام برجسته تلقی می‌شدند. از سویی به صورت شبانه‌روزی پذیرش داشتیم و سعی بر آن بود که به همه افرادی که مراجعه می‌کنند اسکان دهیم. همچنین درمانگاه امام سجاد(ع) را نیز داشتیم که 6300 نفر در آنجا تحت درمان قرار گرفتند که 3 هزار نفر از آنان عراقی بودند.

طبرستانی افزود: با توجه به اینکه از سوی هلال احمر برای تهیه دارو حمایت نشدیم، روزها نذورات مردمی را می‌گرفتیم و دارو تهیه می‌کردیم و مشارکت مردمی در این راستا موثر بود. همچنین یک گروه ماساژدرمانی هم داشتیم که در قالب یک مرکز به زائران خدمات ارائه می‌کردند. 1260 نفر در این مرکز به صورت علمی و پزشکی خدمات‌رسانی شدند. پیرایش به صورت رایگان نیز از دیگر خدماتی بود که ارائه شد. کفش‌دوزی و واکس رایگان نیز در برنامه‌های خدمات‌رسانی ما جای داشت.

این فعال در عرصه خدمات‌رسانی اربعین گفت: در بخش فرهنگی نیز دو نمایشگاه شهدای مدافع حرم را برگزار کردیم که یک نمایشگاه به تابلو عکس‌های بیداری اسلامی اختصاص یافت و مقامات عراقی و زائران از آن بازدید می‌کردند. حسینیه بزرگی به نام شهدای مدافع حرم را برای اسکان اضطراری دو هزار نفر آماده کردیم که در اوقات نماز،‌ اقامه این فریضه به جماعت برگزار می‌شد. همچنین 12 مجلس روضه،‌ دعای کمیل، زیارت اربعین و سخنرانی از دیگر برنامه‌های این موکب بود.

وی بیان کرد: شب پیش از اربعین،‌ یک دسته عزاداری شامل 10 هزار نفر را به سمت حرم روانه کردیم. بخش دیگری که اولویت ما بود، برپایی موکب شبانه‌روزی بود که علاوه بر اسکان به پذیرایی از زوار می‌پرداخت و در طول 100 متر از زائران پذیرایی می‌کرد. تجلیل از شهدای لبنانی نیز از دیگر برنامه‌های ما در ایام اربعین بود که از یکی از فرزندان این شهدا تجلیل شد و وی نیز با هدیه دادن پرچم حرم حضرت رقیه(س) از این اقدام ما قدردانی کرد. نتیجه فعالیت‌هایی که در ایام اربعین صورت گرفت آن شد که از 30 فروردین تا دوم اردیبهشت امسال، 13 مقام عالی‌رتبه عراقی مهمان ما بودند.

طبرستانی اظهار کرد: در برنامه‌های سال جاری نیز در نظر داریم که تمام کارها را با درصدی افزایش دهیم. همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است، ظرفیت‌سازی می‌کنیم. درصدد هستیم به همان میزان که مردم کشور ما به کربلا می‌روند،‌ زوار عراقی را به ایران دعوت و پذیرایی کرده و طی این اقدام،‌ مازندران را به آنان معرفی کنیم.

مسئول موکب شباب العلویون گفت: در این راستا ظرفیت گردشگری، زیارتی و پزشکی را ضمن ارتباط‌گیری با زوار به آنان انتقال می‌دهیم. همچنین تعداد زیادی بروشور را همراه با زائرانی که طی امسال به صورت پیاده به کربلا می‌روند به مردم عراق ارائه می‌کنیم. این اقدام می‌تواند فرصت جذب مردم عراق به ایران باشد تا مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

وی افزود: همچنین با عشیره‌های عراقی ارتباط می‌گیریم که این اقدام در ادامه ارتباط با مقامات عراق در سال 95، انجام می‌شود. در حوزه بانوان و کودکان عراقی نیز ورود می‌کنیم و هدایایی را آماده خواهیم کرد تا از جایگاه بانوان عراقی تقدیر و تشکر کنیم. در اصل ارتباط بخش خواهران با زنان عراقی در این حوزه را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.