جمعه 7 اردیبهشت 1403

26 فروردین 1396

بهره‌گیری از نخبگان قرآنی در مراسم اربعین

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین با اشاره به بهره‌گیری از نخبگان قرآنی در مراسم اربعین، به تهیه بسته‌های فرهنگی با موضوع بصیرت‌بخشی، سبک زندگی اسلامی، ایثار و مقاومت، فعالیت‌های قرآنی برای استفاده زائران در ایام اربعین خبر داد


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، لاله افتخاری، مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، درباره برنامه‌های فرهنگی این کارگروه برای ایام اربعین امسال عنوان کرد: تا پیش از برگزاری نخستین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، منتظر بودیم که سیاست‌های کلان و فصول ارائه شده مورد تایید دفتر رهبر معظم انقلاب قرار گیرد. با مشخص شدن این برنامه‌ها در سطح کلان و کلی، درصدد برنامه‌ریزی برای ایام اربعین هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از پیشنهاداتی که در این باره داده شده بود مصوب شد، افزود: استفاده از ظرفیت بانوان برای تعمیق فرهنگ اربعین در داخل و خارج از کشور یکی از این برنامه‌هاست. همچنین فعالیت‌های قرآنی در هنگام برگزاری مراسم اربعین، توجه به مولفه‌های ایثار و مقاومت و پاسخ‌گویی به شبهات و تهیه بسته‌های فرهنگی به این مناسبت را در نظر داریم.

افتخاری در ادامه این مطلب درباره بسته‌های فرهنگی این گونه توضیح داد: نیاز بود که بسته‌های فرهنگی و بصیرتی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به شبهاتی که مطرح می‌شود، کتاب، بررسی احکام و پاسخ به شبهات را در قالب محصولات فرهنگی مختلف برای استفاده زائران در برنامه داریم.

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین درباره اینکه رویکرد این بسته‌ها بیشتر به شور حسینی مربوط است یا مباحث قرآنی را نیز شامل می‌شود، گفت: محصولاتی که در قالب این بسته‌های فرهنگی ارائه می‌شوند بیشتر رویکرد فرهنگ اربعین را شامل می‌شوند، ولی مباحث قرآنی نیز در آنها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی، بصیرت‌بخشی، فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت نیز در قالب این بسته‌ها ارائه می‌شوند، تاکید کرد: در موضوع ایثار و مقاومت طی مراسم اربعین، روحیه مقاومت، استکبارستیزی، طاغوت‌ستیزی، روحیه پایبندی بر ارزش‌ها و صبر در مشکلات موجود که نمونه‌های مطلوبی از آنها را در اختیار داریم مطرح و ارائه می‌شود.

افتخاری در بخش دیگری از سخنانش به طرح مباحث مربوط به خانواده شهدا، جامعه قرآنی، دانشگاهیان و ... اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی در این حوزه‌ها نیز در نظر گرفته شده است که با تلاش و همکاری حوزه‌های علمیه در مناطق مختلف به اجرا در می‌آید.

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین همچنین یادآور شد: در حوزه فعالیت قرآنی نیز می‌توان به استفاده از برخی نخبگان قرآنی برای مراسم اربعین در دوره‌های زمانی مختلف اشاره کرد. جریان عظیم اربعین حسینی می‌تواند فرصتی برای استفاده و حضور این افراد در ضمن تعاملاتی که برقرار می‌شود باشد.