پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

10 فروردین 1396

ليله الرغائب، فرصتي براي طلب غفران نسبت به گناهان گذشته

مسئول دفترنمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا با اشاره به اينكه فرصت هاي ارزشمندي در زندگي انسان وجود دارد كه مي توان در مسير تقرب الي الله و سعادت و تعالي گام برداشت، گفت: ليله الرغائب فرصتي براي طلب غفران نسبت به گناهان و حركت زندگي در مسير بندگي و عبوديت است .


حجت الاسلام والمسلمين بهجتي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا، در پاسخ به اين سوال كه چرا اولين شب جمعه ماه رجب، ليله الرغائب نام گرفته است، عنوان كرد: رغائب جمع رغيبه و به معناي ميل و تمني و آرزو است، و در معارف ديني ما سعي شده است كه به مناسبت‌هاي مختلف، بندگان خدا و انسان‌ها به سمت خداوند دعوت شوند.

وي تصريح كرد: ماه رجب، ماه عبادت، بندگي، اعتكاف، تضرع و توجه به سمت خداست و حكمت ليلة الرغائب اين است كه زمينه‌هاي دو ماه مبارك شعبان و رمضان در دل انسان فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمين بهجتي با بيان اينكه اولين پنج‌شنبه شب ماه رجب را ليلة الرغائب مي‌گويند تا انسان از همين الان خود را براي دستيابي به آرزوهاي خود آماده كند و از خدا بخواهد تا به اميد و آرزوهايش برسد، گفت: نياز است تا در اين شب گرانقدر با حضرت حق خلوت كرده و به راز و نياز با معبود هستي بپردازيم.

مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا با اشاره به اينكه فرصت هاي ارزشمندي در زندگي انسان وجود دارد كه با گام برداشتن در مسير تقرب الي الله و سعادت و تعالي ميتوان به بركات و دستاوردهاي ارزنده اي دست يافت ،گفت: اين شب فرصتي براي طلب غفران نسبت به گناهان و حركت زندگي در مسير بندگي و عبوديت است و ضرورت دارد بهره برداري درستي داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه براي اين شب دعاهايي وجود دارد كه مي توانيم با انجام اعمال وارده حال و هواي خاصي پيدا كنيم، افزود: كيفيت اعمال اين شب در كتاب مفاتيح الجنان آمده است.

حجت الاسلام والمسلمين بهجتي گفت: كيفيت نماز اين شب را اينگونه نقل كرده‌اند كه چون اولين شب جمعه ماه مبارك رجب شد، مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به يك سلام ختم مي‌شود و در هر ركعت يك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحيد خوانده شود و چون دوازده ركعت به اتمام رسيد، هفتاد بار ذكر «اللهم صل علي محمد النبي الامي و علي آله» گفته شود.

وي ادامه داد: پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر «سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكه والروح» و پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلي الاعظم» گفته شود و دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر «سبوح قدوس رب الملائكه والروح» ذكر شود. در اينجا مي‌توان حاجت خود را از خداي متعال درخواست نمود.