پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

18 آذر 1393

نينوا ميزبان ميليون‌ها زائر

ميليون‌ها زائري كه از دهها روز قبل حركت خود را با پاي پياده به سوي كربلا آغاز كرده بودند، اكنون بتدريج چون قطره اي از درياي بيكران عاشقان اهل بيت (ع) در كربلا به هم مي‌رسند.


به گزارش  ايرنا، اينان مي‌روند تا طي روزهاي باقيمانده به اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) خود را به نزديك‌ترين محل به حرم مطهر سومين اختر تابناك امامت برسانند تا برگ ديگري را در تاريخ زرين مكتب عشق و شهادت و در مسير احياء اسلام ناب محمدي براي جهان و جهانيان به منصه ظهور بگذارند.

بين الحرمين اين روزها، روز و شب ندارد و عزاداران حسيني بدنبال خلق حماسه اي مردمي و عظيم با حضور ميليوني در اين مكان مطهر هستند.

از ديروز نيز تمام راه‌هاي منتهي به حرم امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (س) بسته شده و فقط مردم با پاي پياده قادر به عبور از خيابان‌ها منتهي به اين اماكن مقدس هستند.

توليت عتبه مقدس حسيني نيز از ورود بيش از دو هزار و ۵۰۰ دسته عزاداري در قالب موكب همزمان با فرارسيدن اربعين امام حسين (ع) به داخل حرم مطهر آن حضرت خبر داد.

«شيخ مهدي كربلايي» امام جمعه كربلا اعلام كرد كه امسال شكوه راهپيمايي پرشور اربعين حسيني بيش از سال‌هاي گذشته بوده و براي ورود هر يك از اين موكب‌ها به داخل حرم مطهر، زمان مشخصي در نظر گرفته شده كه بايد بر اساس آن برنامه ريزي كرده و وارد حرم شوند.

در همين حال بسياري از هيات‌هاي ايراني نيز با ايجاد ايستگاه‌هاي صلواتي از زائران حسيني به صورت تمام قد پذيرايي مي‌كنند.

هيات‌هاي عزاداري مستقر در مسيرهاي منتهي به كربلا هر روز با قرباني كردن شتر، گاو و گوسفند و به راه انداختن ديگ‌هاي مختلف، مشغول تهيه غذا براي پذيراي از زايران اربعين حسيني هستند.

در ميان سيل عظيم جمعيتي كه اين روزها به سوي كربلا در حركت هستند، زائراني از كشورهاي مختلف از جمله ايران، بحرين، كويت، افغانستان، پاكستان، عربستان، لبنان و جمهوري آذربايجان مشاهده مي‌شود.

بيش از ۹۵۰ هزار زائر ايراني در فاصله كمتر از سه روز مانده به اربعين حسيني (ع)، براي حضور در كربلاي معلي در روز اربعين، وارد عراق شدند.

از اين تعداد زائر ايراني، ۸۵ هزار نفر به صورت هوايي و بقيه از طريق مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه وارد عراق شدند.

تيم پزشكي مستقر و امدادگران هلال احمر نيز در پايگاه‌هاي تهيه شده مستقر و در حال امدادرساني به مردم هستند.

اين تيم شامل ۲۴ دستگاه خودرو امدادي به همراه ۶۰ امدادگر روز جمعه از مسيرهاي غربي ايران وارد عراق شدند و در ميان استقبال مردم اين كشور مسير مهران تا نجف و كربلا را طي كردند.

ازدحام زائراني در مراكز امدادي هلال احمر كه دچار گرفتگي عضلات و تاول پا شده اند بيش از حد است و تيم‌هاي پزشكي هيات پزشكي حج و زيارت و امدادگران سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در تمام ساعات شبانه روز به آنها خدمات ارايه مي‌كنند.

آمبولانس‌هاي اعزامي از هلال احمر ايران روز گذشته در ايستگاه‌هاي در نظر گرفته شده مستقر شدند تا در صورت نياز، مصدومان را به بيمارستان‌هاي كربلا و نزديك‌ترين محل درماني منتقل كنند.

در ميان سيل عظيم جمعيت كه همچون سيل خروشان به سمت كربلا در حركت هستند، حركت خانوادگي زائران همراه با كودكان در آغوش و يا كالسكه و افراد سالخورده با پاي پياده و يا سوار بر ويلچر بسيار چشمگير است.

برخي از اين افراد حركت خود را به سوي كربلا از يك ماه پيش از برخي شهرهاي ايران و كشورهاي ديگر آغاز كرده اند.

تاكنون مورد خاصي از مصدوميت جسمي و آسيب ديدگي حاد زائران ايراني گزارش نشده است.

سفره‌هاي پذيرايي بسيار طويلي در مسير حرم امام حسين (ع) پهن شده اند و مردم خستگي خود را با صرف صبحانه و پذيرايي شيعيان عراقي برطرف مي‌كنند.

در همين حال رييس سازمان حج و زيارت نيز، از توزيع روزانه ۱۲۰ هزار غذا در دو وعده نهار و شام در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه خبر داد.

به گفته «سعيد اوحدي»، مردم خير و نيكوكار ايراني در لبيك به طرح نهضت اهداي آب، تا كنون سه ميليون بطري آب معدني به مرزهاي عتبات ارسال كرده اند.

وي افزود: امكانات رفاهي نذري به قدري از سوي مردم اهدا شده كه مرزهاي سمت عراق نيز از نظر آب و غذا تامين شده است.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: هيچ كمبودي از نظر آب آشاميدني، غذا و اسكان زائران اربعين حسيني (ع) در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه وجود ندارد.

اوحدي ادامه داد: در مرزهاي چزابه، شلمچه و مهران به ترتيب تمهيدات اسكان روزانه ۲۰، ۳۵ و ۴۰ هزار زائر پيش بيني شده است.

وي به برپايي موكب‌ها در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه اشاره كرد و گفت: در هر مرز، نزديك به ۱۰۰ موكب پذيرايي از زائران اربعين حسيني (ع) برپا شده است.