جمعه 10 فروردین 1403

09 اسفند 1395

ساعتي بانخستين كاروان مبتلايان به سرطان كه عازم كربلاشد

يكي از درد به خود مي پيچد و ديگري براي نفس كشيدن هم نيازمند كمك است، اما نيرويي عجيب آنها را با تمام مشكلاتشان به سمت خود مي كشد؛ گويي دردهايشان را فراموش كرده اند.


 ديگر اميدي به كار دكترها نيست، با همان لباس سفيد، سرش را تكان مي دهد و رو به همراهش مي گويد: فقط برايش دعا كنيد؛ رنگي به رو ندارد، نفس هايش به شماره افتاده و سرطان همه چيزش را گرفته است.

به قول خودش ديگر نايِ زنده ماندن هم ندارد و فقط اميدش به خدا و ائمه است. قصه زندگي كه به اينجا مي رسد، وقتي دوايي براي دردهايت نيست و راه نجاتي روي زمين پيدا نمي كني، بي اختيار دستانت به سمت بين الحرمينش دراز مي شود. به جايي كه آخر خط خوبي هاست و كسي قرار نيست دست خالي برگردد.

خيريه اي به ياد عاشورا

همه چيز از 12 سال قبل شكل گرفت تا خيريه اي براي حمايت از بيماران محروم و سرطاني ايجاد شود و به نام عاشورا هزينه هاي درمانشان را تامين كند؛ خيريه اي كه در طول اين سال ها هزينه هاي درمان تعداد زيادي بيمار سرطاني را تقبل كرده تا مخارج كمرشكن درمان سرطان، بيماران نيازمند را از ادامه درمان منصرف نكند.

موسسه خيريه امدادگران عاشورا سال هاست كه به نام عاشورا دستگير نيازمندان است، آنهايي كه تا پيش از بيماري مشكلي نداشتند و حالا هزينه هاي بيماري بر روي شانه هايشان سنگيني مي كند، دار و ندارشان و فروخته اند و غرق در درد بيماري و مشكلات اقتصادي به انتظار نشسته اند؛ به انتظار معجزه اي كه از چنگال اين بيماري رهايي يابند.

با قلب شكسته ات، به جايم زيارت كن

هفته آخر بهمن است، پرواز تهران به نجف مثل هميشه پر مسافر است. اينبار اما جنس مسافرها با هميشه فرق مي كند. مسافران كربلا اينبار حال و هوايي متفاوت دارند. مردان و زناني با شال هاي زرد رنگ، آدم هايي با قلب هاي شكسته و دل هاي سفيد. برق اميد در چشم هايشان مي درخشد، مطمئن به يك معجزه بزرگند؛ آدم هايي كه از بين بيش از هزار بيمار صعب العلاج انتخاب شده اند تا به پابوس يار بروند.

اينبار موسسه خيريه امدادگران عاشورا، بيمارانش را به مجهزترين مركز درماني تاريخ مي برد. بيماران گلچين شده اي كه طبيب، خود برايشان كارت دعوت فرستاده است.

عمار قلعه نوعي معاون فرهنگي اين مركز خيريه مي گويد: پيشنهاد زيارت عتبات توسط چند تن از خيرين مطرح شد و با تصويب در هيئت مديره قرار بر انجام طرحي به نام "به جايم زيارت كن" شديم. طرحي كه در قالب آن بيماران نيازمند و كم توان مالي بتوانند با هزينه خيرين به زيارت كربلا و نجف بروند. به همين خاطر از بين هزار بيمار و مددجوي حائز شرايط، 30نفر انتخاب شدند تا با يك نفر همراه، راهي كربلا شوند.

كاروان به سمت نجف پرواز مي كند. يكي از درد و ضعف به خود مي پيچد و ديگري براي نفس كشيدن هم نيازمند كمك است. اما نيرويي عجيب آنها را با تمام مشكلاتشان به سمت خود مي كشد. گويي دردهايشان را فراموش كرده اند و فقط به يك چيز فكر مي كنند و آن لحظه اي ايستادن در بين الحرمين ارباب است.

حال و هواي خاصي در نجف و كربلا حكمفرماست. مهمانان ويژه، حال و هواي ويژه اي به صحن و سراي اباعبدالله داده اند. دردهاي بي علاجشان را فراموش كرده اند و براي گرفتن نسخه متوسل به دست هاي بريده علمدار شده اند.

قلعه نويي از حال و هواي مسافران كربلا مي گويد، از عاشقاني كه با رسيدن به سرزمين عشق حتي دردهايشان را هم فراموش كرده اند و به آرامشي ژرف رسيده اند. او در اين باره مي گويد: سال قبل عده اي از خادمان موسسه به پاس زحماتي كه دراين سال ها براي بيماران كشيده بودند با هزينه خيرين به عتبات سفر كردند. امسال اما خيرين و هيئت امنا نظر ديگري داشتند و قرار بر اين شد تا بيماران سرطاني و صعب االعلاج نيازمند شناسايي شوند و پس از قرعه كشي تعدادي از آنها راهي كربلا شوند.

زيارت 30بيمار سرطاني با حمايت خيرين

از بين بيش از هزار مددجويي كه شرايط اين سفر را داشتند، 30نفر پس از قرعه كشي انتخاب شدند تا هريك به همراه يك بيمار به كربلا بروند. نام اين طرح را به جايم زيارت كن گذاشتند تا بيماران نايب الزياره خيريني باشند كه هزينه سفرشان را تقبل كرده اند. به گفته مسئولان اين خيريه، "به جايم زيارت كن"، بركات زيادي براي بيماران داشته است. از آرامشي كه برايشان به همراه داشته تا آنهايي كه با احساس خوبي حرم اباعبدالله را به سمت ايران ترك كردند.

معاون فرهنگي خيريه امدادگران عاشورا مي گويد: اين سفر براي هر بيمار دو ميليون و 200هزارتومان هزينه داشت كه تمامي اين هزينه ها را خيرين پرداخت كردند و ريالي از بودجه اي كه براي درمان بيماران در نظر گرفته شده بود در اين راه هزينه نشد. اميدواريم اين حركت با مشاركت خيرين و نيكوكاران ادامه دار باشد و امكان زيارت نيابتي براي تعداد بيشتري از بيماران صعب العلاج نيازمند فراهم شود.

حالا شال زردها به خانه برگشته اند. با حالي معنوي تر و بهتر از ديروز. آرامند و مطمئن از لطفي كه ارباب در حقشان داشته و خواهد داشت.

فتحيان: همكاري 1200 پزشك براي كمك به بيماران بي بضاعت

ساعتي با اولين كاروان مبتلايان به سرطان كه عازم كربلا شد/ خيّران به بيماران گفتند «به جايم زيارت كن» +عكسوقتي از دكتر نصرالله فتحيان مديرعامل موسسه خيرين امدادگران عاشورا مي خواهيم از تاسيس اين خيريه برايمان بگويد، با اشاره به اينكه از سال ۹۱ برنامه پنجساله‌ اي را براي تحت‌پوشش قراردادن ۱۵ هزار بيمار سرطاني و صعب‌العلاج هدف‌ گذاري كرديم، اضافه مي كند كه خوشبختانه تا پايان برنامه اين تعداد به ۲۵ هزار نفر افزايش يافته است كه اميدواريم در برنامه پنجساله دوم، تعداد اين بيماران را به ۵۰ هزار نفر افزايش دهيم.

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر، ۱۲۰۰ پزشك و پزشك متخصص و ۲۳۰۰ پرستار داوطلبانه در اين موسسه خدمت مي‌كنند، گفت: علاوه بركادر درماني قوي، تفاهمنامه‌‌ هايي با بسياري از نهادها، ارگان‌ها، هنرمندان و ورزشكاران براي حمايت از بيماران سرطاني و صعب‌ العلاج امضاء شده است.

فتحيان به آمار مبتلايان به سرطان در جهان و كشورمان اشاره كرد و گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، در حال حاضر در جهان ۱۳ ميليون نفر مبتلا به سرطان هستند كه سهم ايران از اين بيماري بين ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر است كه نسبت به جمعيت كشور و فراواني جمعيت سرطاني در جهان، شتاب ابتلا به اين بيماري در ايران كم است.

مديرعامل موسسه خيريه امدادگران عاشورا با بيان اين‌مطلب كه ۱۰درصد سرطاني‌ ها و خانواده‌ هايشان به دليل هزينه‌ هاي سرسام‌ آور درمان به زير خط فقر مي‌ افتند، گفت: اين موسسه تمام هزينه‌ هاي درمان اين افراد را اعم از نگهداري، درمان و دارو با كمك پزشكان خير و حاميان مالي مي‌ پردازد.

وي به تعداد موسسه‌هاي خيريه امدادگران عاشورا در كشور اشاره كرد و گفت: اين موسسه در ۲۵ استان داير شده است و برنامه‌ ريزي براي تأسيس شش استان ديگر شامل مركزي، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان شمالي، ايلام، قزوين و اردبيل آغاز شده است.

فتحيان اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ بيمارستان و مراكز درماني زير نظر اين موسسه فعاليت مي‌ كنند و ساخت يك مجموعه درماني شامل تمام امكانات در خيابان رسالت تهران آغاز و كلنگ ساخت يك مركز شيمي‌ درماني با كمك و همراهي خيرين هم به زمين زده شده است.

منبع: مشرق