جمعه 10 فروردین 1403

18 آذر 1393

موج زائران حسینی کربلا را در بر گرفته است

میلیون ها زائری که از دهها روز قبل حرکت خود را با پای پیاده به سوی کربلا آغاز کرده بودند، اکنون بتدریج چون قطره ای از دریای بیکران عاشقان اهل بیت(ع) در کربلا به هم می رسند.


اینان می روند تا طی روزهای باقیمانده به اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خود را به نزدیک ترین محل به حرم مطهر سومین اختر تابناک امامت برسانند تا برگ دیگری را در تاریخ زرین مکتب عشق و شهادت و در مسیر احیاء اسلام ناب محمدی برای جهان و جهانیان به منصه ظهور بگذارند.

بین الحرمین این روزها، روز و شب ندارد و عزاداران حسینی بدنبال خلق حماسه ای مردمی و عظیم با حضور میلیونی در این مکان مطهر هستند.

از دیروز نیز تمام راه های منتهی به حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (س) بسته شده و فقط مردم با پای پیاده قادر به عبور از خیابان ها منتهی به این اماکن مقدس هستند.

تولیت عتبه مقدس حسینی نیز از ورود بیش از دو هزار و 500 دسته عزاداری در قالب موکب همزمان با فرارسیدن اربعین امام حسین(ع) به داخل حرم مطهر آن حضرت خبر داد.

«
شیخ مهدی کربلایی» امام جمعه کربلا اعلام کرد که امسال شکوه راهپیمایی پرشور اربعین حسینی بیش از سال های گذشته بوده و برای ورود هر یک از این موکب ها به داخل حرم مطهر، زمان مشخصی در نظر گرفته شده که باید بر اساس آن برنامه ریزی کرده و وارد حرم شوند.

در همین حال بسیاری از هیات های ایرانی نیز با ایجاد ایستگاه های صلواتی از زائران حسینی به صورت تمام قد پذیرایی می کنند.

هیات های عزاداری مستقر در مسیرهای منتهی به کربلا هر روز با قربانی کردن شتر، گاو و گوسفند و به راه انداختن دیگ های مختلف، مشغول تهیه غذا برای پذیرای از زایران اربعین حسینی هستند.

در میان سیل عظیم جمعیتی که این روزها به سوی کربلا در حرکت هستند، زائرانی از کشورهای مختلف از جمله ایران، بحرین، کویت، افغانستان، پاکستان، عربستان، لبنان و جمهوری آذربایجان مشاهده می شود.

بیش از 950 هزار زائر ایرانی در فاصله کمتر از سه روز مانده به اربعین حسینی (ع)، برای حضور در کربلای معلی در روز اربعین، وارد عراق شدند.

از این تعداد زائر ایرانی، 85 هزار نفر به صورت هوایی و بقیه از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چزابه وارد عراق شدند.

تیم پزشکی مستقر و امدادگران هلال احمر نیز در پایگاه های تهیه شده مستقر و در حال امدادرسانی به مردم هستند.

این تیم شامل 24 دستگاه خودرو امدادی به همراه 60 امدادگر روز جمعه از مسیرهای غربی ایران وارد عراق شدند و در میان استقبال مردم این کشور مسیر مهران تا نجف و کربلا را طی کردند.

ازدحام زائرانی در مراکز امدادی هلال احمر که دچار گرفتگی عضلات و تاول پا شده اند بیش از حد است و تیم های پزشکی هیات پزشکی حج و زیارت و امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در تمام ساعات شبانه روز به آنها خدمات ارایه می کنند.

آمبولانس های اعزامی از هلال احمر ایران روز گذشته در ایستگاه های در نظر گرفته شده مستقر شدند تا در صورت نیاز، مصدومان را به بیمارستان های کربلا و نزدیک ترین محل درمانی منتقل کنند.

در میان سیل عظیم جمعیت که همچون سیل خروشان به سمت کربلا در حرکت هستند، حرکت خانوادگی زائران همراه با کودکان در آغوش و یا کالسکه و افراد سالخورده با پای پیاده و یا سوار بر ویلچر بسیار چشمگیر است.

برخی از این افراد حرکت خود را به سوی کربلا از یک ماه پیش از برخی شهرهای ایران و کشورهای دیگر آغاز کرده اند.

تاکنون مورد خاصی از مصدومیت جسمی و آسیب دیدگی حاد زائران ایرانی گزارش نشده است.

سفره های پذیرایی بسیار طویلی در مسیر حرم امام حسین(ع) پهن شده اند و مردم خستگی خود را با صرف صبحانه و پذیرایی شیعیان عراقی برطرف می کنند.

در همین حال رییس سازمان حج و زیارت نیز، از توزیع روزانه 120 هزار غذا در دو وعده نهار و شام در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه خبر داد.

به گفته «سعید اوحدی»، مردم خیر و نیکوکار ایرانی در لبیک به طرح نهضت اهدای آب، تا کنون سه میلیون بطری آب معدنی به مرزهای عتبات ارسال کرده اند.

وی افزود: امکانات رفاهی نذری به قدری از سوی مردم اهدا شده که مرزهای سمت عراق نیز از نظر آب و غذا تامین شده است.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: هیچ کمبودی از نظر آب آشامیدنی، غذا و اسکان زائران اربعین حسینی(ع) در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه وجود ندارد.

اوحدی ادامه داد: در مرزهای چزابه، شلمچه و مهران به ترتیب تمهیدات اسکان روزانه 20، 35 و 40 هزار زائر پیش بینی شده است.

وی به برپایی موکب ها در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه اشاره کرد و گفت: در هر مرز، نزدیک به 100 موکب پذیرایی از زائران اربعین حسینی(ع) برپا شده است.

 

منبع : ایرنا