پنج شنبه 30 فروردین 1403

18 آذر 1393

آخرين اخبار از اربعين حسيني؛ پيش بيني يك ميليون ۵۰۰ هزار ايراني در اربعين حسيني

محمد عواد مدير روابط عمومي و رسانه اي گذرگاه‌هاي مرزي عراق با بيان اين كه پيش بيني مي‌شود تعداد زائران ايراني طي سه روز آينده به حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر برسد، اظهار داشت:تعداد زائران ايراني كه براي شركت در مراسم اربعين حسيني وارد كربلاي معلي شده اند تا روز يكشنبه به يك ميليون و يكصد هزار نفر رسيده است.


يك منبع در سفارت ايران در بغداد گفت: تعداد زائران ايراني كه براي شركت در مراسم اربعين حسيني وارد كربلاي معلي شده اند تا روز يكشنبه به يك ميليون و يكصد هزار نفر رسيده است.

اين منبع با بيان اين مطلب به الفرات گفت: پيش بيني مي‌شود تعداد زائران ايراني طي سه روز آينده به حدود يك ميليون و پانصد هزار نفر برسد.

محمد عواد مدير روابط عمومي و رسانه اي گذرگاه‌هاي مرزي عراق گفته بود تعداد زائراني كه از خارج عراق براي شركت در مراسم اربعين حسيني وارد عراق شده اند، ۱۶۴ زائر عرب و غير عرب بوده اند.

رسانه‌هاي عراقي از ادامه ورود زائران ايراني و كشورهاي ديگر براي شركت در مراسم اربعين حسيني خبر داده اند.

حداكثر معطلي زائران در مرز شلمچه يك ساعت است

سعيد اوحدي، رييس سازمان حج وزيارت گفت: هم اكنون در حال بازديد از مرزهاي شلمچه چزابه و مهران هستيم، مرز شلمچه نسبت به روزهاي گذشته از ازدحام كمتري برخوردار است.

وي ادامه داد: هم اكنون حداكثر توقف زائران در مرز شلمچه يك ساعت است و زائران اربعين حسيني مي‌توانند به اين مرز نيز مراجعه كنند، مرز چزابه نيز از ازدحام كمتري برخوردار است.

رييس سازمان حج و زيارت اظهار داشت: تا شب گذشته ۸۰۰ هزار نفر وارد كشور عراق شده اند كه اين آمار تا كنون دو برابر سال گذشته است و مردم حماسه عظيمي را در اربعين امسال خلق كردند.

اوحدي افزود: در مرزها مشكل آب و غذا و امكانات وجود ندارد و تمام نيروهاي ستادي و مردمي تلاش مي‌كنند تا زائران بدون هيچ مشكلي بتوانند از مرزها عبور كنند.

وي خاطرنشان كرد: زائران لباس گرم و پتوي مسافرتي حتما با خود داشته باشند و براي بازگشت از كربلاي معلي نيز زمان خود را مديريت كنند تا در مسير بازگشت با مشكلي مواجه نشوند و بتوانند از امكانات ستاد دائمي اربعين در مرزها استفاده كنند.

تردد روان زائران در مرز شلمچه / مشتاقان زيارت اربعين بدون گذرنامه معتبر به مرزها نروند

مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت كه همراه با رئيس اين سازمان براي بازديد از نقاط مرزي كشور، راهي خوزستان شده است، گفت: با تدابير انديشيده شده، عبور زائران اربعين از مرز شلمچه به حالت عادي بازگشته و يكي از مشكل مشاهده شده در مرزها حضور زائراني است كه بدون گذرنامه به مرز آمده اند كه امكان اعزام آنان به عراق ميسر نيست.

حجت الاسلام و المسلمين مهدي شهسواري كه هم اكنون در مرز چزابه حضور دارد، گفت: صبح (دوشنبه) به همراه رياست محترم سازمان حج و زيارت و جمعي از مسئولين استان خوزستان بازديدي از مرز شلمچه داشتيم كه خوشبختانه با تدابير انديشيده شده، اعزام زائران از اين مرز به حالت عادي بازگشته است.

وي افزود: در طول مسير تا مرز شلمچه موكب هايي كه توسط خيرين برپا شده و همچنين چادرهاي هلال احمر، شهرداري و بخش‌هاي امدادي به زائران اربعين تا رسيدن به مرز شلمچه خدمات رساني مي‌كنند و كمبودي در ارائه خدمات در مسير وجود ندارد.

مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت اظهار داشت: در بازديدي كه رئيس محترم سازمان حج و زيارت از مرز شلمچه داشتند كه مسئولين منطقه اي نيز ما را همراهي كردند، خوشبختانه با تدابير انديشيده شده، شلوغي و تراكم جمعيت روزهاي گذشته مشاهده نمي‌شود و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولين در مرز شلمچه قابل تقدير است.

حجت الاسلام شهسواري كه هم اكنون در مرز چزابه حضور داشت، خدمات رساني به زائران اربعين در مرز چزابه را مطلوب توصيف كرد و بيان كرد: انتقال زائران به مرز بخوبي صورت مي‌گيرد و همچنين موكب‌هاي برپا شده در طول مسير تا مرز چزابه با شور و اخلاص فراوان از زائران حسيني (ع) پذيرايي مي‌كنند.

وي ادامه داد: از تشريفات گذرنامه در مرز چزابه بازديد كرده ايم، خدمات خوب و مطلوبي به زائران ارائه مي‌شود و در خصوص اعزام زائران از اين مرز دغدغه اي وجود ندارد و با تدابير انديشيده شده و تلاش‌هاي مسئولين، ازدحام روزهاي گذشته را شاهد نيستيم.

آقاي شهسواري بيان كرد: بعد از ظهر امروز پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف مرز چزابه و ديدار و مذاكره با مسئولين استان در خصوص خدمات رساني به زائران اربعين، راهي ايلام خواهيم شد و از مرز مهران بازديد به عمل خواهيم آورد و از نزديك در جريان مسائل زائران اربعين در اين مرز قرار خواهيم گرفت.

مديركل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت در خاتمه يكي از مشكلات زائران در مرزها را نداشتن گذرنامه معتبر برشمرد و گفت: برخي از زائران بدون داشتن گذرنامه معتبر به مرزها آمده اند كه متاسفانه امكان اعزام آنان به عراق ميسر نيست.

وي از مشتاقان زيارت اربعين خواست: بدون همراه داشتن گذرنامه معتبر به مرزهاي كشور عزيمت نكنند.

شايان ذكر است: داشتن گذرنامه با حداقل ۴ ماه اعتبار از زمان اعزام شرط لازم و ضروري براي اعزام زائران اربعين به عراق است.

روان بودن خروج زائران در چذابه و شلمچه


ناصرحويزاوي مدير حج وزيارت خوزستان گفت: خوشبختانه شلوغي و تراكم جمعيت روزهاي گذشته مشاهده نمي‌شود و اقدامات صورت گرفته جهت رفاه حال زايرين كارساز بوده است و كمبودي در ارائه خدمات در مسير وجود ندارد.

وي بيان كرد: در مرز چذابه نيز مشكل خاصي وجود ندارد و انتقال زائرين به مرز بخوبي و با اتوبوسهاي تدارك ديده شده صورت مي‌گيرد و همچنين موكبهاي برپا شده توسط خيرين در طول مسير تا مرز چذابه با شور و اخلاص فراوان از زائرين حسيني (ع) پذيرايي مي‌كنند.

همچنين ديروز مدير حج و زيارت كشور به همراه هيئتي از مركز جهت بازديد از مرزهاي شلمچه و چذابه به استان خوزستان تشريف فرما شدند.

كارگزاران زيارتي استان خوزستان نيز جهت خدمت رساني به زايرين حسيني (ع) بصورت شبانه روزي در چذابه و شلمچه حضور دارند.

حويزاوي گفت: مشتاقان زيارت به هيچ وجه بدون گذرنامه به مرز مراجعه نكنند و شرط عبور از مرز داشتن گواهينامه معتبر مي‌باشد.