سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

17 آذر 1393

ایمنی و تسهیل دو طرح ویژه پلیس راهور در طرح ترافیکی ویژه اربعین

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در طرح ترافیکی ویژه اربعین ایمنی و تسهیل تردد از اولویت‌های اصلی پلیس راهور است که برای تحقق ‌آن همه دستگاه‌های امدادی، اورژانس، امداد خودرو، راهداری و پلیس راهور باید با حضور حداکثری به آن کمک کنند.


سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه چهل و پنجمین کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی پیرامون تمهیدات ترافیکی سفرهای عزاداران حسینی به مناسبت اربعین حسینی، اظهار داشت: در طول مسیر تردد زائران ایمنی مسئله مهمی است که باید رعایت شود و قرار شد در طول این مسیر همه دستگاه‌های امدادی، هلال‌احمر، پلیس،  اورژانس، راهداری و ... نیروهای خود را اضافه کنند.

وی در این مورد سه مسیر را معرفی کرد و گفت: مسیر اول مهران به ایلام، کرمانشاه، همدان به ساوه، ساوه به قزوین و در نهایت تهران است؛ مسیر دوم شلمچه و چزابه به اندیمشک، مرکزی و تهران و مسیر سوم خوزستان، کهگلیویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، اصفهان و در نهایت تهران است که باید ایمنی در طول این مسیرها با هماهنگی همه دستگا‌‌ه‌ها تأمین شود.

رئیس پلیس راهور ناجا به ایمنی و تسهیل اشاره کرد و سه اولویت اول در بحث راهداری و امداد خودرو را از پایانه تا اولین شهر (مهران، بستان و خرمشهر) عنوان کرد و گفت: اولویت دوم انتقال از اولین شهر به مرکز استان (اهواز و ایلام است) و اولویت سوم نیز در بحث امداد و راهداری از مرکز استان به مابقی نقاط کشور است.

سردار مؤمنی به خبر هواشناسی در مورد وضعیت آب و هوایی در این ایام اشاره کرد و گفت: هواشناسی اعلام کرده هوای برفی نداریم و این امر موجب می‌شود که سرعت متوسط افزایش پیدا کند بنابراین پلیس راه باید قدم به قدم حضور فیزیکی به منظور اقدامات پیشگیرانه داشته باشد.

وی در مورد خودروهای شخصی زائران که در نقاط مرزی و پایانه‌ها پارک شده اشاره کرد و افزود: جرثقیل‌های سنگین باید در مسیرهای مهران - صالح‌آباد و ایلام تا اسلام‌آباد و کرمانشاه مستقر شوند تا بتوانند انتقال خودروها را هر چه سریعتر انجام دهند تا سد معبر ایجاد نشود.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به اختصاص دو فروند بالگرد در مهران اشاره و  تصریح کرد: این دو فروند بالگرد برای کنترل طول مسیر است و در اهواز نیز مستقر می‌شوند.

وی در ادامه به اعمال محدودیت تردد کامیون و تریلرهای حامل مواد غیرسوختی و فاسد شدنی اشاره کرد و گفت: بنا بر شرایط اگر نیاز باشد محدودیت‌هایی را به خصوص در زمان برگشت اعمال خواهیم کرد.

سردار مؤمنی به راهداری نیز توصیه کرد تا تعداد خودروهای مورد نیاز خود را پیش‌بینی کند و از استانهای همجوار نیز در این زمینه کمک بگیرد و این آمادگی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز بتوان از ایلام، اهواز و بستان خودروهای مورد نیاز راهداری تأمین شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: هر اتفاقی که منجر به ایستایی شود باید سریعاً کنترل و رفع شود؛ بیمه هم باید به صورت ویژه در محل حضور داشته باشد و نسبت به پرداخت خسارت سر صحنه عمل کند تا منجر به رفع سد معبر شود.

وی گفت: رعایت مقررات و ایمنی اولویت اول ما است اما باید ما به کارها سرعت دهیم و پلیس راه باید افزایش مانور بین راهی داشته باشد و اگر کمبود نیرویی است از استانهای همجوار کمک گرفته شود تا جلوی ایستگاه‌های پلیس راه هیچگونه ایستایی وجود نداشته باشد.

سردار مؤمنی به کلیه دستگاه‌های مستقر در مسیر اشاره و تأکید کرد: هر دستگاهی که متوجه تصادف در نقطه‌ای شد باید بلافاصله به بقیه دستگاه‌ها اطلاع دهد.

وی در خاتمه به دهه آخر صفر اشاره کرد و گفت: دهه آخر صفر شلوغ‌ترین ایام سال در خراسان رضوی است و برای آن هم تمهیدات ویژه اندیشیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح ویژه ترافیکی ایام اربعین تا پایان هفته آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری فارس