جمعه 7 اردیبهشت 1403

17 آذر 1393

نتیجه زیارت ائمه(ع) باید ارتباط عمیق‌تر با ایشان باشد

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه براساس تعالیم دینی باید ائمه را گونه‌ای زیارت کرد که گویی در دوران حیاتشان به دیدار آن بزرگواران می‌روی گفت: نتیجه زیارت باید ارتباط عمیق‌تر با معصوم(ع) باشد.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی گفت: براساس تعالیم دینی باید ائمه را گونه‌ای زیارت کرد که گویی در دوران حیاتشان به دیدار آن بزرگواران می‌روی.

وی بیان کرد: اگر انسان این‌گونه بیندیشد بی‌شک هنگامی که عزم زیارت می‌کند با حالتی حاکی از ادب و احترام قصد ورود به بارگاه معصومین(ع) را خواهد کرد و در نتیجه ارتباط معنوی عمیقی میان زائر و امامی که به زیارت او رفته، به‌وجود می‌آید.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اظهار کرد: وقتی که ما در زمان حضور در بارگاه معصومین به ایشان سلام می‌دهیم و از واژه السلام علیک استفاده می‌کنیم همین معنا را می‌رساند که برای ما حیات و ممات ائمه تفاوتی ندارد.

خوشخو ادامه داد: البته یک سری از آداب زیارت مربوط به امور ظاهری انسان است مانند اینکه توصیه شده انسان اول غسل کند و با لباسی پاکیزه به زیارت معصومین برود و البته رعایت این امور در باطن انسان نیز تأثیر می گذارد.

وی افزود: یکی از اموری که موقع زیارت تأکید شده است خواندن زیارتنامه است و برای ما که با زبان عربی آشنایی نداریم پسندیده است که به معانی و مفاهیم زیارتنامه هم توجه داشته باشیم چراکه پیام‌های بسیاری در این زیارتنامه‌ها نهفته است.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی عنوان کرد: در گذشته وقتی به فردی که به زیارت رفته بود می‌گفتی به حرم مشرف شدی یا نه، پاسخ می‌داد به حرم مشرف شدم اما نتوانستم زیارت کنم که معنای سخن او این بود که دستم به ضریح مقدس نرسید.

خوشخو گفت: درحالیکه این برداشت نادرستی از زیارت است که تصور می‌کنیم حتماً موقع زیارت باید دستمان به ضریح مبارک برسد، در حالی که آنچه در این میان باید برای ما حائز اهمیت باشد ارتباط قلبی با معصوم(ع) است.

وی یادآور شد: در تعالیم دینی آمده است هر کس به زیارت برود از لحظه‌ای که نیت زیارت کرده تا زمانی که برگردد ملائکه از او محافظت می‌کنند.