چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

23 بهمن 1395

حجت‎‌الاسلام اصفهانیان: نور انقلاب اسلامی، اربعین حسینی را شکل داده است

حجت‎الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه نور انقلاب توسط خدا اربعین حسینی را شکل داد، گفت: اربعین متأثر از جریانی است که انقلاب را شکل داد و بیداری اسلامی نیز توسط همان کسی شکل گرفت که انقلاب اسلامی را شکل داد.


نشست تخصصی «همراه با نور، انقلاب، اربعین و امت اسلامی» به همت معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه 22 شهرداری تهران و موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) دیروز 20 بهمن ماه در موسسه فرهنگی اجتماعی امام علی (ع) برگزار شد.

حجت‌‏الاسلام سعید اصفهانیان، پژوهشگر حوزه قرآن و عترت در این نشست با بیان اینکه ممکن است مشکلات پیش آمده در این سال‎ها موجب عدم دیده شدن زیبایی‎ها و نورانیت انقلاب اسلامی شود، گفت: تبیین دوران انقلاب اسلامی در اندیشۀ امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بسیار جالب و متفاوت از آن چیزی که در بدنۀ عمومی جامعه مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) معتقد بود او کسی نیست که این انقلاب را بپا کرده است، اظهار کرد: امام (ره) واسطه‎ای برای شکلگیری این جریان عظیم الهی بود و آنقدر ایشان رشد کردند که فرمودند این انقلاب با عنایت خدا و به دست غیبی ولیّ عصر واقع شده است.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با بیان اینکه امام خمینی (ره) معتقد بود انقلاب اسلامی بر اساس تحول قلوب شکل گرفته است، لذا فرمود خدا در نفس انسان‎ها تحول و دگرگونی ایجاد کرد، گفت: رفتن شاه تبعۀ این تحول بود. با توجه این نکات در می‌یابیم که تبیین امام خمینی (ره) دربارۀ انقلاب اسلامی بسیار آسمانی و زیبا بوده است.

حجت‌‏الاسلام اصفهانیان خاطرنشان کرد: خدا آنجایی که قصد دارد کارنامه‎ای نورانی و موفق برای انسان‎ها موحد ایجاد کند، فعل آنها را فعل خود می‎شمارد. خدا دربارۀ تیر افکندن پیامبرش به سمت دشمنان چنین می‌فرماید: «وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى»، این یعنی خدا، تیر افکندن ایشان را فعل خود می‎نامد. این اوج صحنه‌ای است که پیامبر اکرم(ص) به خود می‎بالد که در کارنامۀ او حتی تیر انداختن به سمت دشمن هم تیر انداختن خدایی است.

وی افزود: خدا در ابتدای همین آیه به نوعی دیگر، عموم مؤمنین صدر اسلام را با همین ادبیات مورد مطالعه قرار می‌دهد و می‌فرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ»، شما آنها را نکشتید بلکه خدا آنان را کشت. آنان نیز در صدر اسلام برای تحقق امری مانند امام خمینی (ره) واسطه شدند و این برای یک انسان، اوج زندگی توحیدی است که واسطۀ فعل خداوند شود.

این پژوهشگر حوزۀ قرآن و عترت با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر آمدن به خیابان‎ها در روز 22 بهمن گفت: این فرمایش امام (ره) در شرایطی بود که ترس در جامعۀ آن زمان وجود داشت و عقل می‌گفت نباید به خیابان‎ها رفت، اما این قلب‎ها بود که کشیده می‌شد و دست و پا در اختیار انسان نبود و این یعنی جریانی دیگر، انسان‎ها را به این قلب صحنه‎ها ‌کشاند.

حجت‏‌الاسلام اصفهانیان با تأکید بر اینکه امروز نور انقلاب اسلامی به فراتر از ایران تجلی کرده است، یادآور شد: با توجه به گسترش نور انقلاب در جغرافیای جهان این ما هستیم که هنوز با قوانین مادی در سطح زمین متوقف شدیم. به عبارت دیگر می‌توان گفت نور انقلاب اسلامی توسط خدا جریان اربعین را شکل داده است و لذا اربعین متأثر از جریانی است که انقلاب را شکل داد و بیداری اسلامی نیز توسط همان کسی شکل گرفت که انقلاب اسلامی را شکل داد.

وی افزود: اگر امروز انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، اربعین و امت اسلامی را حلقه‌های متصل به هم ببینیم که نقشۀ راه آیندۀ ما در این حلقه‌ها روشن می‎شود، بازیگر اصلی این جبهه خداوند است. اگر این دست غیبی را در خلال تاریخ ببینیم، نقش مأموریتی خودمان را بهتر می‌توانیم ترسیم کنیم و آن وقت نقش سازمان و نهادها دیگر نقش رقابتی نخواهد بود، بلکه پیوسته در کنار هم جامعه‌‏ای بزرگ و آرمانی را به تدریج زمینه‌سازی می‌کنند.