جمعه 10 فروردین 1403

17 آذر 1393

جديدترين اخبار از حضور ميليوني زائران اربعين حسيني

استاندار ايلام گفت: همه زائران به تدريج از مرز عبور خواهند اما بعلت كمبود امكانات در عراق بهتر است كه با حوصله بيشتر به اين سفر ادامه دهند و تا روان شدن مسير حركت كاروان‌ها در طرف مقابل، در داخل ايران توقف كنند.


همه زائران به تدريج از مرز مهران عبور خواهند كرد
 محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام در بازديد از مرز مهران افزود: مشكل خاصي در تردد زائران وجود ندارد اما با توجه به ازدحام بالاي زايران در جاده بدره عراق تا اتوبان كوت اين كشور، ممكن است زائران ساعاتي معطل شوند. با توجه به درخواست طرف عراقي براي ورود تدريجي به خاك اين كشور از زائران اربعين حسيني مي‌خواهيم كه عجله نكنند.

استاندار ايلام اظهار كرد: اكنون ده برابر ظرفيت پايانه به زائران خدمات رساني مي‌شود و تا ۲۰۰متر پس از آن نيز پوشش داده شده است. تلاش مردم و مسوولان در خدمات دهي بهتر به زوار اربعين حسيني است كه اميدواريم به صورت شايسته در خدمت اين عزيزان باشيم.

رييس سازمان حج براي بازديد از نحوه خدمات رساني به زائران اربعين، عازم مرزهاي كشور شد

«سعيد اوحدي» بهمراه جمعي از مسئولين سازمان حج و زيارت صبح امروز (دوشنبه) براي بازديد از نحوه خدمات رساني به زائران اربعين در مرزهاي شلمچه و چزابه راهي استان خوزستان شد.

بر اساس اين گزارش، رييس سازمان حج و زيارت كشورمان پس از بازديد از نقاط مرزي كشور در خوزستان، راهي استان ايلام خواهد شد تا از مرز مهران و خدمات رساني به زائران حسيني (ع) در اين مرز بازديد به عمل آورد و از نزديك در جريان مسائل و مشكلات زائران قرار گيرد.

امسال پيش بيني مي‌شود جمعيتي بالغ بر ۸۰۰ هزار زائر ايراني در همايش اربعين حسيني (ع) در كربلاي معلي حضور داشته باشند.

مرز مهران همچنان باز است

رييس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفت: مرز مهران همچنان باز است و با پيگيري‌هاي مسوولان استان و مسوولان نيروي انتظامي با طرف مقابل اميدواريم مرز مهران همچنان باز بماند و مشكلي نداشته باشد.

سرهنگ رضايي نژاد در بازديد از پايانه مرزي مهران افزود: با توجه به حجم زياد زايرين از مرز مهران، طرف مقابل قدرت پذيرش اين جمعيت ندارد به همين دليل با مشكلاتي مواجه است. زائران حسيني براي تسهيل در تردد آنها از مرزهاي شلمچه و چزابه كه حجم كمتري از زائران در اين مرزها وجود دارند تردد كنند.

رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا در خصوص زائراني كه بدون گذرنامه به مرز مراجعه مي‌كنند نيز گفت: اگر زائران بدون گذرنامه به كشور عراق رفته باشند علاوه بر اينكه خلاف قانون انجام داده اند و در كشور عراق دستگير شوند با جريمه سنگيني همچون زندان مواجه مي‌شوند. زائران بايد گذرنامه معتبر داشته باشند و با گذرنامه هايي كه اعتبارشان به اتمام رسيده به مرز مراجعه نكنند.

ارايه خدمات گمركي ۲۴ ساعته در مهران

خليل حيدري مديركل گمركات استان ايلام اظهار داشت: گمرك مرزي مهران به صورت شبانه روزي و ۲۴ ساعته فعاليت مي‎كند و ۱۰۰ نفر از كاركنان اداره گمركات استان به صورت دو شيفت ۵۰ نفره در مرز مهران به زائران خدمات رساني مي‌كنند.

وي از اعزام ۱۰۷ دستگاه اتوبوس به عراق خبر داد و گفت: طي سه روز گذشته ۲۶ دستگاه آمبولانس پنج خودرو امدادي و دو دستگاه جرثقيل براي خدمات دهي به زايران اربعين حسيني از طريق گمرگ استان استان به عراق ارسال شدند.

حيدري از توقف صادرات كالا در مرز مهران نيز خبر داد و گفت: صادرات كالا از مرز مهران در روز گذشته متوقف شده و تا دو روز بعد از اربعين حسيني كالا صادر نمي‌شود. توقف كالا در مرز مهران به دليل حجم زياد تردد زائران در محورهاي ارتباطي شهر‌هاي عراق بوده است.

همكاري سپاه مهران در خدمت رساني به زائران اربعين حسيني

سرهنگ ملكي، فرمانده سپاه ناحيه مهران از همكاري پاسداران اين نهاد در خدمت رساني به زائران اربعين حسيني خبر داد و اظهار داشت: بسيجيان و پاسداران شهرستان مهران همگام و همراه با ساير اقشار مردمي در نهضت خدمتگزاري به زائران حسيني شركت كردند.

وي افزود: در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّي و مديريّت جهادي نامگذاري شده است پرسنل سپاه و بسيجيان مهران در تحقق منويات رهبري تلاش مي‌كنند.

فرمانده سپاه ناحيه مهران ادامه داد: تمام ظرفيتهاي موجود اعم از منابع انساني و امكانات مادي و معنوي جهت اسكان و پذيرايي در سطح پايگاه‌هاي مقاومت بسيج، مساجد و محلات بكار گيري شده است. در امر تسهيل در تردد زوار از مرز و ايجاد نظم و انضباط بيشتر در روان سازي تردد، پرسنل سپاه همچنين به ياري برادران خدوم گذرنامه و نيروي انتظامي شتافته اند.

استقرار اتوبوس‌هاي صلواتي سپاه در مرز

سردار حسيني فرمانده سپاه اميرالمومنين استان ايلام گفت: از ساعت چهار بامداد تا ۱۱ شب روز گذشته ۶۳ هزار نفر از مرز مهران عبور كردند. با اين حجم تردد امكانات كشور عراق براي خدمات دهي به زائران جوابگو نيست و زائران به صورت تدريجي به مرز مراجعه كنند.

وي از استقرار اتوبوس‌هاي صلواتي براي جا به جايي زائران اربعين حسيني خبر داد و افزود: ۴۰ دستگاه اتوبوس جوان سير سپاه براي انتقال زائران از پل زائر تا پايانه استقرار يافته اند.

فرمانده سپاه اميرالمومنين استان ايلام ادامه داد: همچنين قرارگاه اربعين استان ايلام آماده پذيرايي از زائران اربعين حسيني است و اين اردوگاه ظرفيت سه هزار و ۵۰۰ زائر را در روز دارد. تمام امكانات رفاهي براي خدمت رساني به زائران در اين اردوگاه انديشيده شده است

۵۵ مبلغ ديني به شهر مرزي مهران اعزام شدند

حجت الاسلام «محمد فتاحي»، مسئول فرهنگي قرارگاه اربعين حسيني استان ايلام، اظهار كرد: ۵۵ مبلغ ديني و مذهبي به شهر مرزي مهران اعزام مي‌شوند.وظيفه اين مبلغين پاسخ دادن به شبهات ديني وسئوالات شرعي و همچنين اقامه نماز جماعت است.

وي ادامه داد: تهيه و توزيع بسته‌هاي فرهنگي اربعين در بين زائرين حسيني با موضوعات زيارت اربعين و نيز اطلاعات لازم در خصوص اماكن مذهبي و زيارتي عتبات عاليات از ديگر برنامه‌هاي در دست اقدام است كه كميته فرهنگي قرارگاه در قالب توزيع بسته‌هاي فرهنگي اربعين انجام خواهد داد.

مسئول فرهنگي قرارگاه اربعين حسيني استان ايلام همچنين از برپايي مراسم عزاداري با همكاري و رايزني تعدادي از هيئات مذهبي مهران و همچنين تهران خبر داد. تعدادي ايستگاه صلواتي در شهر ومرز مهران جهت توزيع نذورات وهمچنين پذيرائي از زائرين حسيني در نظر گرفته شده است.

سه بالگرد در نقطه صفر مرزي استقرار يافت

«ناصر چرخ ساز»، قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال احمر، از ورود كاروان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران به مرز بين المللي مهران خبر داد و افزود: اين كاروان شامل ۲۵ آمبولانس، هشت موكب براي پذيرايي از زائران و ۶۰ امدادگر است.

چرخ ساز از استقرار سه بالگرد در نقطه صفر مرزي به منظور خدمات رساني به راهپيمايان اربعين حسيني خبر داد و عنوان كرد: علاوه بر اين افزون بر خدمات اسكان، بين اين زوار نيز موكت و پتو توزيع شده است.

قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنين يك فروند بالگرد جمعيت هلال احمر ايران در آسمان عراق براي تردد در مسير حركتي زائران ايراني بوسيله دولت عراق خبر داد و گفت: اين نخستين بار است كه نيروهاي امداد و نجات ايراني اجازه حضور در خاك عراق را كسب كرده اند.

براساس اين گزارش، دستگاه‌هاي اجرايي نهايت تلاش خود را براي ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني به كار گرفته اند.

در اين راستا قرارگاه اربعين حسيني استان ايلام نيز به صورت گسترده در خال ارائه خدمت رساني به زائران است.

بازديد نماينده ولي فقيه در استان از پايانه مرزي مهران

در جلسه اي كه در پايانه مرزي برگزار شد نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با قدرداني از تلاش مردم مهمان نواز مهران و مسوولان استان گفت: بايد براي تردد زوار بويژه هنگام بازگشت از عراق تمهيدات ويژه صورت گيرد.

حجت الاسلام والمسلمين لطفي تاكيد كرد: مسوولان دستگاه‌هاي مختلف بايد توان خود را براي رفع مشكلات تردد زوار و سهولت در تردد آنها بكار گيرند.
در اين جلسه مسوولان استاني به تشريخ اقدامات انجام شده براي تسهيل در تردد زوار پرداختند.

منبع: خبرگزاری حج