سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

17 آذر 1393

ظریف در کنفرانس خبری مشترک با جعفری؛ تا پایان مبارزه با داعش در کنار مردم عراق خواهیم بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: خوشحالیم که در کنار مردم عراق بودیم و تا پایان مبارزه با داعش در کنار مردم این کشور اعم از شیعه، سنی و کرد خواهیم بود.



به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک  با ابراهیم جعفری وزیرامورخارجه عراق که به تهران سفر کرده است در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا پیش بینی می کنید که همکاری های دوجانبه با کشورهای دیگر برای کمک به عراق داشته باشید گفت: جمهوری اسلامی ایران بدنبال روابط سالم و مشترک با کل منطقه است. تهدیدات منطقه جمعی است و خطر برای همه است.

ظریف گفت: گرچه دیر اما دوستان ما در منطقه به این نتیجه رسیدند که گروههای تکفیری همه منطقه را تهدید می کنند.

وی با اشاره به اینکه همواره عراق را به عنوان موثر در صلح و امنیت در منطقه می شناختیم بیان کرد: بسیار خشنودیم که عراق چنین نقشی را ایفا می کند امروز دنیا پی برده است که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که در مبارزه با افراط به کمک مردم دنیا شتافت و عملا به کمک عراق رفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بود که به عنوان همسایه با این تهدید مشترک برخورد کرد. در سفری که بنده به اقلیم کردستان داشتم آقای بارزانی گفت که ایران اولین کشوری بود که به کمک مردم کردستان آمد.

وزیر امور خارجه گفت: مردم ما همه برادرانی هستند که در یک مبارزه مشترک علیه یک دشمن مشترک که از شیعه، کرد و سنی بسیاری را کشته است حمایت کردند این دشمن به عنوان یک بعد خطرناک فرهنگی قابل بررسی است و به عنوان یک حرکت بسیار خطرناک در جهان امروز می تواند آثار خطرناکی برای منطقه و مردم اقصی نقاط دنیا داشته باشد.

وی گفت: ما زودتر از دیگران به این واقعیت پی بردیم و خوشحالیم که در کنار مردم عراق بودیم و تا پایان این مبارزه در کنار مردم عراق اعم از شیعه، سنی و کرد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری اظهار داشت:  ابراهیم جعفری نه تنها وزیرخارجه عراق است بلکه از مهمترین و قوی ترین رجال سیاسی عراق و از مبارزین آزادی این کشور بوده ، هنوز نیز در راه وحدت جامعه عراق و نزدیک کردن اقوام و طوایف عراقی نقشی بی بدیل ایفا می کند و انتخابش به عنوان وزیر امورخارجه باعث نزدیک شدن مردم عراق و منطقه خواهد بود.

ظریف افزود: ایران و عراق دو کشور دوست و همسایه، دارای مشترکات فراوان سیاسی، اقتصادی، مذهبی  و تاریخی هستند و چالش های مشترک و فرصت های مشترک در روابط دو جانبه وجود دارد.

وی افزود: امروز همکاری های ایران و عراق در مبارزه با افراط، طائفه گری و تروریسم در عراق و سوریه وجود دارد که در این باره با وزیر امورخارجه عراق گفتگو کردیم، روابط گسترده و خوبی که ایران با همه مردم و طوائف عراقی برای مبارزه با تروریسم داشته بر کسی پوشیده نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: خوشحالم که امروز جامعه بین المللی به خطر مبارزه با تروریسم در عراق پی برده و برای این مبارزه یک اجماع جهانی در حال شکل گیری است. موفقیت های مردم و دولت عراق بعد از تشکیل دولت العبادی در مقابله با داعش و گروههای افراطی  باعث خشنودی است و مردم و دولت عراق چندباره می دانند که مردم، دولت و رهبری ایران در کنار مردم و دولت عراق برای پیشرفت و امنیت ثبات  است.

ظریف با اشاره به اینکه زمینه های همکاری های دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت گفت: تا امروز یک میلیون زائر ایرانی برای مراسم اربعین وارد عراق شده اند و در اینجا از کمک دولت عراق، وزارت امورخارجه، استانداری های همجوار و مردم عراق  برای مهمان نوازی و پذیرایی که از زائران ایران داشتند سپاسگزاری می کنم و امیدوارم امروز به عنوان نماد وحدت و همدلی بدون خشونت  این مراسم برگزار شود و یادو خاطره سالارشهیدان برای همه مردم اعم از عراقی و غیر عراقی زنده شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که درک جدیدی برای مقابله با داعش ایجاد شده و اینکه آیا این امر نشانه خاصی در آینده دارد و تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد گفت: پیدا شدن این درک که گروههای تکفیری و افراطی که برخی گمان می کردند ممکن بود در کوتاه مدت منافعی داشته باشند امروز برای همه کشورها جز خطر چیزی ندارند پدیده مبارک و تحول مهمی در منطقه است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: باید منتظر باشید تحول ادراکی آثار خود را در عملکرد انسانها در منطقه بگذرد و زمانی که این تاثیر گذاشته شود می توان به صورت ریشه ای برخورد کرد.

ظریف ادامه داد: می توانیم شاهد زمینه های خوبی باشیم توقف داعش و شکست های داعش در صحنه عراق با حضور فداکارانه همه مردم عراق اعم از شیعه و سنی و کرد همین زمینه هاست که شاهد بوده ایم  حضور پررنگ مرجعیت و حضور موثر دولت آقای عبادی آینده خوبی را برای همه نوید می دهد که در آن یک برخورد ریشه ای با این خطر اساسی صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری  مهر