پنج شنبه 9 فروردین 1403

17 بهمن 1395

احمدی تشریح کرد: رصد آسیب‌های زیارتی ایرانیان در عتبات

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به بیان مهم‌ترین آسیب‌های مطرح در حوزه زیارت عتبات عالیات پرداخت و گفت: ما ایرانی‌ها با آسیب‌هایی در زیارت مواجه هستیم که با آموزه‌های دینی ما سازگار نیست.


حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه اکنون فصل اعزام دانشجویان به عتبات عالیات است و بر همین اساس ویژه برنامه‌هایی برای دانشجویان ترتیب داده شده است، اظهار کرد: برگزاری مراسم روایت‌گری، نشست‌های «احلی من العسل»، نشست‌ها و همایش‌های ویژه دانشجویان و نخبگان و ... از جمله این برنامه‌ها است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که مباحث و سؤال‌های جدید و حتی متفاوتی در ذهن زائران جوان عتبات وجود دارد، آیا برنامه‌ای برای رصد و پاسخ به این سؤال‌ها دارید؟ گفت: نیازها، ذائقه‌ها و نگرش‌های دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهیختگانی که به عتبات می‌آیند با سایر زائران بسیار متفاوت است. بر همین اساس گروه رصدی در بعثه تشکیل شده است که هم در بخش پژوهشی و هم در بخش فرهنگی در حوزه‌های معارفی، عقیدتی، آداب و ... در حال فعالیت و رصد مشکلات، آسیب‌‌ها و یافتن بهترین واکنش‌ها و پاسخ‌ها به آنها است.

 

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه در فضای ارتباطی که اکنون در اختیار عموم قرار دارد مسائل و مباحث به دانش آموزان، دانشجویان و نخبگان منتقل می‌شود، عنوان کرد: برای این گروه‌های ویژه روحانیان ویژه نیز انتخاب می‌شود همچنین بسته‌هایی برای این گروه‌ها تدارک دیده شده است؛ چرا که بسیاری از مواقع لازم نیست، مستقیم مطالب برای جوانان طرح شود، بلکه لازم است با ادبیات خاص خود آنها را مطالعه کنند.

 

وی شناخت مسائل روز را یکی از مهم‌ترین آموزش‌های مداوم روحانیان کاروان‌ها برشمرد و در خصوص مهم‌ترین مسائل مطرح در حوزه زائران عتبات عالیات، گفت: بخشی از این مسائل در حوزه‌های رفتاری است. به هر حال ما در کشوری دیگر میهمان هستیم و باید تعامل خوبی با کارگزاران عتبات و میزبان برقرار کنیم. بخشی از مسائل و آسیب‌ها نیز به حوزه آداب زیارت بازمی‌گردد ما ایرانی‌ها با آسیب‌هایی در حوزه زیارت مواجه هستیم که با متون و آموزه‌های دینی ما سازگار نیست و حتی شاید با اصول اولیه ما اعتقادی ما هم ناسازگار نباشد.

 

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: رعایت حقوق دیگران امری واجب و الزامی است و عبادت و زیارت نباید موجب سلب آرامش و آسایش یا موجب اذیت دیگران شود. در اماکن مقدس با صدای بلند فریاد زدن خلاف ادب است، همچنین پرداختن به کارهای غیر ضروری در حالی که آنجا باید دائماً ذکر و انس با قرآن و ادعیه وجود داشته باشد از دست دادن فرصت‌ها است.

وی با انتقاد از اینکه گاهی در عتبات عالیات به کارهایی پرداخته می‌شود که ضرورت ندارد، گفت: برخی فکر می‌کنند هر جا رسیدند باید یک مراسم سینه زنی راه بیندازند و یا یکسری اعمالی را انجام دهند که حتی در متون ما نیست در حالی که کمک به دیگران و درک این مسئله که در محضر اولیای الهی هستیم، مهم‌تر است.

 

وی انجام برخی از خرافات در ایام خاص را یکی دیگر از آسیب‌های زیارت در عتبات برشمرد و گفت: در حوزه عقیدتی هم غالباً بحث‌های معمول ولی گاهی با ادبیات متفاوت و جدید مطرح می‌شود مثل اساس زیارت، رفتن به مرقدهای شریف، توسل، شفاعت و ... . البته گاهی اتهاماتی مثل کم توجهی به قرآن و نماز که بخشی دروغ است و بخشی هم ناشی از سوء برداشت از رفتارهای ما است، مطرح می‌شود که باید اصلاح و تبیین شود.