پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

17 بهمن 1395

انتشار کتاب با عنوان «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی(ع)»

به همت کمیته فرهنگی آموزشی اربعین کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی(ع)» تالیف و منتشر گردید.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعين، کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی(ع)» که توسط آقای دکتر حمید مروجی تالیف شده است؛ به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین منتشر گردید.

بنا بر این گزارش، کتاب به شرح و توضیح آیاتی می‌پردازد که حضرت سیدالشهدا(ع) از مدینه تا شام در مکتوبات و سخنرانی‌هاشان، مورد استفاده قرار داده‌اند.

طبق آنچه در منابع آمده، 32 آیه از قرآن کریم مورد استناد حضرت بوده که البته با موارد تکراری، به 40 آیه بالغ می‌شود.

این کتاب، بر اساس نیاز مخاطب به دانستن شرایط مکانی و زمانی تلاوت و استناد به آنها، خلاصه‌ای از نکات تفسیری آیات را از چهار منبع تفسیری «المیزان، نمونه، تسنیم و نور» استخراج و در اختیار نهاده است.

فصل‌بندی کتاب و مطالب هر فصل، بر اساس حرکت امام(ع) از مدینه تا کربلا و تا شام بوده، بر همین اساس، سه فصل برای این کتاب در نظر گرفته شده است:

فصل اول: در سرزمین وحی

فصل دوم: در مسیر شهادت

فصل سوم: در کارزار کربلا

فصل چهارم: تلاوت سر

کتاب«آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی(ع)» با رعایت اصل اختصار، پس از ذکر آیه و ترجمه آن، شأن تلاوت آیه توسط حضرت(ع) و مهم‌ترین نکات تفسیری را ضمن تجمیع نظرات مفسران، در ذیل آیات آورده است.

ویراست اول این کتاب با تألیف دکتر حمید مروجی طبسی، در مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری طی 152 صفحه در قطع رقعی، تدوین و آماده‌سازی شد و توسط کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی به چاپ رسید.