چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

04 بهمن 1395

داور بخش نگارگری سوگواره عبرات: سوگواره عبرات نقش مهمی را در خلق آثار هنری اسلامی ایفا می کند

امیر طهماسبی داور بخش نگارگری دومین سوگواره عبرات بیان کرد: برپایی چنین برنامه هایی نظیر سوگواره عبرات می تواند کمک زیادی به خلق آثارهنری جدید در موضوعات مذهبی کند و در کنار آن می توانیم به صورت تیمی در کامل کردن آثارهنری اسلامی گام برداریم.


امیر طهماسبی داور بخش نگارگری سوگواره عبرات، درباره این بخش از سوگواره توضیح داد: در ابتدا قرار بود  که هنر اسلامی در این سوگواره به نمایش گذاشته شود و تنها موضوع پیاده روی زائران کربلا در روز اربعین مطرح نشده بود.همان طور که می دانید، مجموعه نگارگری، جزئی از هنرهای تجسمی واسلامی است و ستاد برگزاری سوگواره عبرات به واقعه عاشورا و کربلا و موضوعات پیرامون حضرت سید الشهدا می پردازد.  بنابراین حضور این بخش در سوگواره  به خاطر اینکه نقاشی ایرانی نیز زیر بنای معنوی دارد و جز هنرهای اسلامی محسوب می شود، بسیار مفید وارزشمند است.
وی ادامه داد: ما می خواهیم فعالیت های فرهنگی که مرتبط با مذهب و اسلام است، توسط هنراسلامی دیده شوند و هنرمندان، سوژه و موضوعات خود را پیرامون زندگی سیدالشهدا مطرح و آن را در قالب آثار هنری ارائه دهند. 
طهماسبی در ادامه اظهار کرد: هنر تذهیب پیش از این هم در صحافی قرآن به کار می رفته و اگر چنین هنرهایی در موضوعاتی مثل اربعین و عاشورا به کار برده شود، اتفاق خوبی خواهد بود. شاید در ابتدای کار سوگواره، این بخش فضای پررنگی نداشته باشد، اما بعد از گذر سال ها و آگاهی بخشی، هنرمندان بیشتری در این زمینه به خلق آثار دست می زنند و کیفیت آثار ارسالی نیز بهتر خواهد شد.
داور بخش نگارگری سوگواره عبرات همچنین تاکید کرد: مسلما دوره های اول برگزاری بخش نگارگری در سوگواره عبرات مانند بخش عکس و فیلم و مستند دارای کیفیت بالایی نیست، اما به خودی خود ، قدم مناسب و به هنگامی است. من باتوجه به اینکه از سال 72 تاکنون، سابقه حضور و برگزاری دوسالانه های نگار گری را داشته ام، معتقدم که این سوگواره می تواند کمک به حمایت از هنرملی ما کند و در ترویج این هنر بومی نقش به سزایی دارد.
وی تصریح کرد: نگارگری و نقاشی اسلامی جز هنرهای ملی ما و هویت کشور محسوب می شود و توجه بیشتر به این هنر، در حفظ هویت و شناسنامه کشور کمک می کند. به عنوان نمونه، تابلوی ظهر عاشورای استاد فرشچیان در تمامی بخش ها و شهرستان های کشور رسوخ کرده و در جامعه پذیرفته شده است و همه افراد جامعه از پیر تا جوان از این تابلو تاثیر گرفته اند. این مسئله، نشان دهنده این است که اگر هنر بتواند به شیوه ایرانی نمود یابد، تاثیرگذارتر خواهد بود.
داور بخش نگارگری سوگواره عبرات عنوان کرد: فضای ذهنی در نقاشی اثرات مثبت زیادی دارد که توانستیم باایجاد این فضای ذهنی برای هنرمندان علاقه مند به شرکت در سوگواره عبرات، به آنها این توان و خلاقیت را بدهیم که در عین مطرح نمودن موضوع و واقعه کربلا، بتوانند اثرجدیدی خلق کنند که از برداشت های ذهنی آنها نشات می گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: برپایی چنین برنامه هایی نظیر سوگواره عبرات می تواند کمک زیادی به خلق آثارهنری جدید در موضوعات مذهبی کند و در کنار آن می توانیم به صورت تیمی در کامل کردن آثارهنری اسلامی گام برداریم.
اختتامیه دومین سوگواره عبرات ششم بهمن ماه از ساعت 15 در تالار وزارت کشور برگزار می شود.