پنج شنبه 9 فروردین 1403

03 بهمن 1395

«فرهنگ عاشورایی» باید در رفتارهای روزمره مردم جلوه‌گری کند

یک تهیه کننده سینما و تلویزیون با تاکید بر این که صرفا نگاه تاریخی به مقوله عاشورا یک آسیب به شمارمی‌آید، گفت: فرهنگ عاشورایی باید در زندگی روزمره جاری و در رفتارهای مردم جلوه‌گری کند.


محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به بهانه برگزاری دومین سوگواره عبرات در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا» در  پاسخ به سئوالی مبنی بر این که چطور می توان رابطه مناسبی بین هنر و اعتقادات و باورهای مذهبی ایجاد کرد، بیان کرد: به نظر من فرهنگ عاشورایی باید به زندگی روزمره مردم وارد شود و داشتن نگاه صرفا تاریخی به این حماسه یک آسیب محسوب می شود. فرهنگ عاشورایی باید در زندگی ما جاری و ساری باشد و در رفتارهای روزمره مان نمود پیدا کند.

تهیه کننده فیلم «هیهات» با موضوع واقعه عاشورا، درباره این اثر نیز توضیح داد: «هیهات»  یک فیلم سینمایی با ساختار متفاوت تری از آثاری است که درباره عاشورا تاکنون دیده ایم. شامل قصه هایی که کاملا به روز است و در تاریخ نمی گذرد. این فیلم 4 اپیزودی توسط 4 کارگردان و 4 نویسنده روایت می شود تا پیش از هر چیز تاثیر حماسه عاشورا را بر خود آن ها برای مردم به تصویر بکشد. عاشورا واقعه ای است که فضاهای متنوع و متکثر زیادی برای روایت شدن دارد و اپیزودهای فیلم «هیهات» تنها بخشی از این تاثیرگذاری را به نمایش می گذارند.

وی درباره کارکردهای دومین سوگواره عبرات و خروجی های احتمالی آن عنوان کرد: این سوگواره کار و اهداف مهمی را دنبال می کند. اگرچه بین هنر و مذهب پیوند زیادی وجود داشته و دارد، اما سوگواره عبرات مصادیق این تعامل و پیوند را بیشتر کشف کرده و نشان می دهد. به نظر می رسد مهم ترین مشکل ما هم اساسا در حوزه تبلیغ است نه در اصل و ماهیت وجود این تعامل.

تهیه کننده سریال «وضعیت سفید» درباره تاثیر راهپیمایی اربعین حسینی گفت: به نظرم پیاده روی اربعین علاوه بر مردم، نوعی موج رسانه ای بین اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده و تجربه ای را رقم می زند که هیچ جای دیگری قابل جست و جو نیست.

وی درباره بازتاب این گردهمایی عظیم در قالب آثار هنری افزود: پیاده روی اربعین نه در شعر و کتاب و نه تصویر قابل وصف نیست. اما هیچ یک از این هنرها نمی توانند عظمت واقعی اربعین را به تصویر بکشند و شرح دهند و تنها حضور است که می تواند آدم ها را به درک کاملی از این رویداد بزرگ و مهم برساند. با این وجود هرآنچه برای بازتاب راهپیمایی اربعین چه از نظر تاثیرگذاری و چه از منظر معرفی فرهنگ شیعی تلاش شود، باز هم کم است.

دومین سوگواره عبرات به همت ستاد مرکزی اربعین در 10 بخش شعر، نثرادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی و کاریکاتور، فیلم و مستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی برگزار می شود.