چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

15 آذر 1393

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور: پیش‌بینی حضور میلیونی زائران ایرانی در مراسم اربعین/ فراهم ‌بودن امنیت کامل برای زائران

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اعلام اینکه بخش گمرکی و تجاری مرزهای ایران و عراق به دلیل تسهیل در رفت و آمد زائران عتبات عالیات برای مراسم اربعین حسینی از شامگاه گذشته (جمعه) تا 2 روز پس از اربعین تعطیل خواهد بود، گفت: خودروهای سنگین حامل بار تجاری در مدت تعیین شده اجازه عبور و مرور در مسیر به مرزهای عراق را نخواهند داشت.


مجید آقابابایی مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گفت: از جمعه شب تا 2روز بعد از اربعین یعنی در حدود 10 روز بخش گمرکی و تجاری مرزهای چزابه، شلمچه و مهران  به علت حجم تردد زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی(ع) تعطیل خواهد بود.

وی اضافه کرد: تردد خودروهای  سنگین حامل بار تجاری از شهر ایلام به مهران، از اهواز به بستان و چزابه و از سمت خرمشهر به شلمچه متوقف خواهد بود.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اظهار کرد:در طی مدت تعیین شده تنها خودروهای حامل مواد غذایی برای زائران اربعین حسینی(ع) تحت نظارت، اجازه  عبور و مرور از مبادی مرزی ایران و عراق را خواهند داشت؛ البته تسهیلات لازم برای خودروهایی که اجازه ورود به مرزها را هم ندارند فراهم است.

آقا بابایی همچنین درباره  ورود و خروج  هموطنانی که قصد حضور در مراسم اربعین حسینی امسال را دارند نیز، گفت:  زائران  تنها باید از مبادی چزابه، شلمچه، مهران و همچنین خطوط هوایی مشخص وارد کشور عراق شوند و از سایر مبادی امکان هیچگونه ورود و خروجی وجود ندارد.

وی حجم تردد زائران ایرانی به عتبات عالیات را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: در طی روزهای جاری تااکنون  بیش از 600 هزار نفر از هموطنان وارد خاک عراق شده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری را شاهد هستیم.

حضور یک میلیون زائر از کشورمان برای اربعین حسینی

مدیرکل امور مرزی  وزارت کشور به حجم زیاد زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین اشاره کرد و افزود: با توجه به زمان باقیمانده تا روز اربعین و همچنین اشتیاق عاشقان حسینی بعلاوه  تسهیلات رفت و آمد از طرف مسوولان دو کشور ایران و عراق پیش بینی می‌شود که در حدود یک میلیون نفر از هموطنان  کشورمان در این مراسم شرکت کنند.

آقا بابایی اظهار کرد: این حضور پرشور به مراتب از سال‌های گذشته چشمگیرتر است و شاهد افزایش دو چندان نسبت به سال قبل هستیم.

وی همچنین از هموطنانی که در حال حاضر عازم سفر به کربلای معلی هستند خواست تا سفر خود را به روزهای آتی موکول کنند و در بازگشت نیز 48 ساعت  پس از اربعین عازم کشورمان شوند تا در تردد و رفت و آمد بدلیل حجم تردد بالای مسافران دچار مشکل نشوند و در زمانبندی برنامه‌ریزی کنند.

میرزا بابایی از هموطنانی که عازم سفر کربلا هستند خواست تا از مرزهای چزابه و مهران و شلمچه به خاک عراق ورود کنند و  بر این مهم تاکید کرد که با تلاش مسئولان دو کشور مرز شلمچه باز گشته است.

مدیرکل امور مرزی  وزارت کشور همکاری دولت و مسوولان عراقی برای تردد زائران کشورمان را مناسب توصیف کرد و ادامه داد: مسئولان این کشور و جمهوری اسلامی ایران تسهیلات و امکانات لازم را برای زائران فراهم آورده‌اند و در زمینه‌هایی همچون صدور گذرنامه هیچ مشکلی وجود ندارد و روزانه 24 هزار گذرنامه در حال صادر شدن است که امکانات رفاهی برای حال زائران آماده شده است.

همکاری مناسب مسئولان عراقی و ایرانی برای رفاه حال زائران حسینی

آقا بابایی حجم حضور مسافران و تردد در مسیرکربلا را بیش از پیش‌بینی‌ها دانست و در عین حال همکاری مسئولان ذیربط دو کشوربرای رفاه حال زائران را بسیار مناسب عنوان کرد.

امنیت کامل برای زائران مراسم اربعین تامین شده است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص امنیت مرزها برای زائران حسینی نیز گفت: در زمینه امنیت هیچگونه مشکلی وجود ندارد و زائران در صورت دقت و همکاری با مسئولان در مسیر عبور و مرور دچار مشکلی نمی‌شوند.

مدیرکل امور مرزی  وزارت کشور اظهار کرد: زائران حسینی باید به نکاتی همچون خروج نیافتن از مسیر های پیش‌بینی شده، تماس با اشیا ناشناس، تناول غذاها و آشامیدنی‌ها مشکوک و برقراری ارتباط با افراد ناشناس پرهیز کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل مراتب را به نیروهای پلیس و امنیتی عراق که در مسیر حضور دارند اعلام نمایند.

آقابابایی در پایان اظهار کرد: تراکم حضور هموطنان برای زیارت اربعین امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته و زائران باید با تامل و پرهیز از عجله به زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی بروند.

منبع: خبرگزاری فارس