جمعه 10 فروردین 1403

25 دی 1395

کرمی: راهپیمایی اربعین یک سیر و سلوک عارفانه است

احسان کرمی همزمان با برگزاری دومین سوگواره سراسری عبرات درباره پیاده روی اربعین حسینی گفت: پیاده روی اربعین حسینی بیشتر یک سیر و سلوک عارفانه تلقی می شود و امیدوارم که این گردهمایی مهم هرگز درگیر روزمرگی وتکرار نشود.


احسان کرمی مجری و بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت حضور هنرمندان  در مراسم راهپیمایی اربعین به بهانه برگزاری دومین سوگواره سراسری عبرات گفت: در روزگاری زندگی می کنیم که کوچکترین خبری در سریع ترین زمان ممکن در دنیا پخش می‌شود و هنرمندان ومردم بی واسطه با یکدیگر در ارتباط هستند. مردم می‌دانند هنرمندان کشورشان در کجا و مشغول چه کاری هستند. بنابراین از حضور و شرکت آن ها درفعالیتهاو حرکت های دینی و مذهبی و همراهی شان با خود خوشحال می‌شوند.

وی افزود: مردم از خبر حضور مردم در مراسم پیاده روی اربعین تحت تاثیر قرار می‌گیرندو برایشان ارزنده می‌شود که هنرمندان مورد توجه شان مثل آنها فکر و عمل می‌کنند و در این گردهمایی بزرگ تاریخی شرکت و مشارکت دارند.

بازیگر فیلم «360 درجه» با اشاره به فضای پرخیر و برکت راهپیمایی اربعین عنوان کرد: این مراسم بیشتر یک سیر و سلوک عارفانه تلقی می‌شود. امیدوارم که این گردهمایی مهم هرگز درگیر روزمرگی و تکرار نشود و اینکه به صرف عادت در این مراسم حضور داشته باشیم، امرخوشایندی نیست. باید با خلوص نیت به زیارت امام حسین(ع) رفت و به نظرم پیاده روی اربعین یک عمل خالصانه وعارفانه است تا یک عمل وحرکت سیاسی.

کرمی همچنین خاطرنشان کرد: درمراسم راهپیمایی اربعین امسال میلیون ها نفرمشارکت داشتند و امیدوارم همه به نیت رسیدن به معرفت و حقیقت در این اتفاق حضور ییدا کرده باشند. تمام ارزش طی کردن چنین مسیری برای این است که متوجه بشویم در راه بزرگی گام برمی‌داریم و این راه، راه آزادگی است که برای حفظش باید بهای سنگینی پرداخت و درکنار توجه به این مسائل مهم باید روح معنوی مراسم را حفظ و تقویت کرد.

این مجری تلویزیون با اشاره به حضور شیعیانی از سراسر دنیا در مراسم راهپیمایی اربعین متذکر شد: زمانی که در این مراسم پرعظمت و با شکوه با سایر انسان ها از فرهنگهای دیگر و با آداب وسننی متفاوت آشنا می‌شویم، دراصل یک تبادل فرهنگی شکل می‌گیرد ودریچه های تازه ای پیش رویمان گشوده می‌شود.

کرمی با بیان این که برگزاری سوگواره‌هایی مانند سوگواره عبرات اقدامی است که می‌تواند به زبان هنر مردم سراسر دنیا را با فرهنگ مذهبی تشیع آشنا کرد، توضیح داد: می‌توانیم با برنامه ریزی درست از گردهمایی اربعین به نتایج خوبی برسیم و دنیا را با خودمان و تفکراتمان آشنا کنیم و در یک کار حساب شده فرهنگی آلایش و غبارهایی که در مود شیعیان ایجاد شده را پاک کنیم ونشان بدهیم طرفدار صلح و آرامش انسان ها با هر مرام و مسلکی هستیم. اهل زورگویی و زیاده خواهی نیستم و از سویی دیگر زیر بارحرف زور و غیر منطقی هم نمی‌رویم. این پیام اساسا به فلسفه وجودی قیام امام حسین(ع) اشاره می‌کند.

گفتنی است؛ دومین سوگواره سراسری عبرات توسط ستاد مرکزی اربعین در 10 بخش شعر، نثرادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی وکاریکاتور، فیلم ومستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی برگزار می‌شود.