جمعه 31 فروردین 1403

22 دی 1395

داور بخش عكس سوگواره «عبرات» خبر داد: استفاده از برگزيدگان بخش عكس «عبرات» براي پروژه‌هاي عكاسي

يكي از اعضاي هيات داوران بخش عكس سوگواره عبرات گفت: برنامه اصلي سوگواره در اين بخش اين است كه بتوانيم در سال هاي آتي، از برخي نفرات برگزيده در سوگواره براي پروژه هاي عكاسي استفاده كنيم و صرفا ارتباط با برگزيدگان به يك اهداي جايزه و تقدير تمام نشود.


به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران تسنيم «پويا» «كمال الدين شاهرخ» از اعضاي هيات داوران بخش عكس گفت: سوگواره عبرات بايد با برنامه ريزي، موضوعات مهم و سوژه هاي مناسب را به عكاسان برگزيده توضيح دهد كه هم مجموعه سوگواره را از لحاظ تصاوير، غني تر كند و هم براي عكاسان هنري اين انگيزه را ايجاد كند كه تمام سعي و تلاش خود را براي خلق آثار هر چه بهتر انجام دهند.

وي ادامه داد: اين سوگواره شاخصه مهمي براي حضور بيشتر و فضاي دلدادگي ميان عكاسان در حوزه عكاسي ديني است. خوشبختانه اين اشتياق و شور براي جامعه عكاسي به وجود آمده كه بخش اعظمي از آن به دليل راهپيمايي اربعين است به نظر من بايد اين سوگواره ادامه پيدا كند چرا كه استقبال خوبي از برگزاري آن شده و مي تواند جايگاه خود را ميان هنرمندان و مخاطبان پيدا كند.

شاهرخ بيان كرد: عكاسان هنري در چنين برنامه هايي شركت دارند و اين رقابت باعث مي شود آثار بهتري نسبت به سال هاي قبل ارائه شود. آنچه مدنظر هيات داوران و مجموعه سوگواره عبرات بود سوق دادن عكاسان هنري به سمت انجام عكس مجموعه اي بود و در برنامه ريزي هاي اوليه تاكيد شده كه عكاسان از تك عكس پرهيز كرده و به دنبال مجموعه عكس باشند.

اين عضو هيات داوران سوگواره عبرات اظهار كرد: گرفتن تك عكس و شركت آن در سوگواره، باعث مي شود تكرار در ميان عكس ها به وجود بيايد و اين تكرار، جلوي پيشرفت را مي گيرد، اما مجموعه عكس، اين خلاقيت را ايجاد مي كند كه عكاسان به سوژه هايي خاص بپردازند كه پيش از اين، كمتر به آنها پرداخته شده بود و از سطحي نگري دوري كنند.

شاهرخ در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: ما مي خواهيم، آثار ارسال شده، آثاري ساده و سطحي نباشد و بيشتر به مفاهيم و مصاديق عاشورايي پرداخته و صحنه هايي كه تاكنون ديده نشده در معرض ديد عموم قرار بگيرد.

وي ادامه داد: برنامه ما اين است كه در سال هاي آتي، بتوانيم از برخي نفرات برگزيده در سوگواره براي پروژه هاي عكاسي استفاده كنيم و صرفا ارتباط با برگزيدگان به يك اهداي جايزه و تقدير تمام نشود و با برنامه ريزي، موضوعات مهم و سوژه هاي مناسب به عكاسان برگزيده توضيح داده شود كه هم مجموعه سوگواره را از لحاظ تصاوير، غني تر كند و هم براي عكاسان هنري اين انگيزه را ايجاد كند كه تمام سعي و تلاش خودرا براي خلق آثار هرچه بهتر انجام دهند.

شاهرخ تصريح كرد: مسلما، چنين برنامه اي مستلزم آموزش ويژه است. به همين دليل، پيش از شروع سوگواره در گردهمايي كه در شهر مقدس قم برگزار شد، در بحث عكاسي اربعين، نكاتي مهم ذكر شد كه شايد بيش از 25 مورد مهم را مطرح كرديم. اين نكات مي تواند به بهتر شدن كيفيت آثار ارسالي كمك زيادي كند.

اين داور بخش عكس سوگواره عبرات در پايان خاطرنشان كرد: حمايت و پشتيباني در برگزاري چنين برنامه هايي اهميت زيادي دارد و اگر پشتيباني مردمي نباشد و در مسير پياده روي اربعين، تداركات توسط مردم عاشق و دلداده اباعبدالله(ع) انجام نشود، قطعا شرايط دشوار مي شود. تمامي اين موضوعات بايد به وسيله عكاسان ديده شود تا مغفول نماند و عكاسي ديني و عاشورايي مفهومي درخور و مناسب پيدا كند.