جمعه 31 فروردین 1403

18 دی 1395

به بهانه برگزاری دومین سوگواره عبرات؛ ناصر فیض: در مسیر کربلا با یک فرانسوی همسفر بودم

ناصر فیض شاعر وکارشناس ادبی به بهانه برگزاری دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات درباره سفرش به کربلا گفت: من چند سال پیش در راهپیمایی اربعین شرکت کردم و حضور ملیت های مختلف در طی مسیر برایم جالب بود و من هم با یک فرانسوی همسفر بودم.


ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز گفت: هر حرکتی که باعث مشارکت اجتماعی گسترده مردم شود، اقدام مثبتی است. موضوع پیاده روی اربعین باتوجه به تفرقه افکنی دشمنان در منطقه، یک اتفاق بزرگ محسوب می شود. اتفاقی که شاید در وهله اول، صرفا یک راهپیمایی و سفر زیارتی به نظر می آید اما جدا از مسائل حسی درونی و ارتباط بنده با خدا و اهل بیت، انعکاس و بازتاب بیرونی و جهانی آن اهمیت زیادی دارد. 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از دل همین اتفاق بیرون می آید. چنانچه هر سالی در مراسم حج، غیر از مسائل معنوی، مسائلی مانند برائت از مشرکین اتفاق می افتد که به همین بهانه، وحدت بین مسلمانان نمود پیدا می کند. در پیاده روی کربلا هم افرادی از ملیت های مختلف حضور پیدا می کنند و بدین ترتیب ادعای دروغین آن ها که می گویند ایران به تفرقه در منطقه و بین مسلمانان دامن می زند، تکذیب می شود. صدای حق در اربعین شنیده می شود و کسانی که این صدارا می شنوند مشتاق حضور در این مراسم هستند. 

فیض همچنین با اشاره به این که پرداخت هنری به پیاده روی اربعین در سوگواره عبرات اتفاقی مهم است، توضیح داد:  اگر هنرمندان در هر حوزه و زمینه ای در این مراسم شرکت کنند و در مسیر پیاده روی اتفاقات هنری، ادبی و حتی علمی بیفتد، می تواند به بهبود کیفیت برگزاری این اجتماع بزرگ کمک کند. نمایشگاه های محصولات فرهنگی نیز می تواند باعث شود ایران و هنرمندان ایرانی به جهانیان معرفی شوند. 

این هنرمند با اشاره خاطره حضور خود در مراسم پیاده روی اربعین بیان کرد: من چند سال پیش در این مراسم شرکت کردم و حضور ملیت های مختلف در طی مسیر برایم جالب بود. یک شهروند فرانسوی با کوله پشتی  در کنار من بود اما چه چیزی باعث می شود یک فرانسوی که با اسلام آشنایی چندانی ندارد، در این حرکت عظیم شرکت کند؟! وقتی چنین فردی دوشادوش ایرانیانی قرار می گیرد که دشمنان به غلط آنها را افراط گرانی می دانند که مانع دموکراسی در منطقه هستند، متوجه می شوند که آن چهره ای که از ایران در اذهان ساخته شده، غلط است و ایرانیان از شدت شوق و علاقه به امام حسین (ع) و جریان بزرگ اعتقادی وی در راه پیاده روی اربعین حضور دارند. 
 
فیض به مخاطبان سوگواره عبرات توصیه کرد: به نظر من هرکسی مانند نقاش با تابلوی خودش، آهنگ ساز  با ساخت قطعه ای موسیقی در جهت تشویق روحیه حماسی و روحانی این سفر و هر شخصی با هر مهارتی که بتواند به باشکوه تر شدن برگزاری دومین سوگواره عبرات کمک کند، باید از آن توانایی بهره ببرد. امیدوارم این سوگواره بتواند به معرفی بیشتر و بهتر جریان پیاده روی اربعین و آثار هنرمندان در این باره بپردازد.