چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

15 آذر 1393

يادداشت رسيده؛ اربعين؛ باطل السحر فتنه تكفيري ها و داعش

انشاءالله مراسم با شكوه اربعين در كشور عراق باطل السحر فتنه آمريكا، انگليس و صهيونيسم بين المللي در پرورش غده سرطاني و دمل چركين تكفير، ارعاب، ترور و تهديد باشد. علاوه بر اين مانور شيعيان در اربعين از ابعاد مختلف قابل بررسي است.


متن يادداشت حجت الاسلام سيد يدالله شيرمردي با عنوان «باطل السحر فتنه تكفيري ها و داعش؛ راهپيمايي اربعين؛ مقدمه تشكيل امت واحده اسلامي» به شرح ذيل است:

اربعين حسيني در راه است و باز شورشي در خلق عالم پيدا شده است. ميليون ها مسلمان دلباخته از كشورهاي مختلف اسلامي گام در مسير كربلا گذاشته اند تا در مراسم با شكوه پياده روي اربعين با صداي رسا گواهي دهند: «اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُكَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى يَابْنَ رَسُولِ اللَّه؛ . خدايا من تو را گواه مى‌گيرم كه من دوست دارم هر كه او را دوست دارد و دشمنم با هر كه او را دشمن دارد پدرم و مادرم به فدايت اى فرزند رسول خدا.»

اين مراسم بي نظير با شركت ۱۵ تا ۲۰ ميليون عاشق دلباخته حسين (عليه السلام) از اقصي نقاط عالم از جنس چله نشيني عرفا در مقامات سير و سلوك و اسفار اربعه و از جنس اخلاص چهل صباح و از جنس كمال عقل در چهل سالگي و… است.

قريب به ۱۴۰۰ سال از اولين سفر زيارتي مسافران اربعين يعني «جابر بن عبدالله انصاري» همراه با شاگردش «عطيّة بن سعد عوفي» و جمعي از بني هاشم به مشهد حسين (عليه السلام) مي‌گذرد اما باز روز بيستم ماه صفر هر سال در مسيرهاي منتهي به كربلا حرارت سرد ناشدني ارادت و سر سپردگي به حسين (عليه السلام) را با تمام وجود مي‌توان احساس كرد. «انَّ لِقَتْلِ الْحُسَينِ (ع) حَرارَهً في قُلوبِ الْمُؤمنِينَ لاتَبْردُ اَبَداً؛ همان براي شهادت حسين (ع)، حرارتي در دل‌هاي مؤمنان است كه هيچ گاه به سردي نمي گرايد. »

اين حرارت، شكوه و عظمت علي رغم سانسور هاي فراوان رسانه اي اما مورد اعتراف برخي نشريات غربي نيز قرار گرفته است.

نشريه معروف آمريكايي هافينگتون پست در مقاله اي، زيارت اربعين را بزرگترين و باشكوه‌ترين تجمع ديني در جهان توصيف كرده و آورده است: تعداد زائران اين تجمع ۵ بار بيشتر از مراسم بزرگ و مهم «كومبه‌ميلاي» هندوها كه هر ۳سال يكبار برگزار مي‌شود است و علاوه بر اين اربعين در شرايط امنيتي خطرناك و با وجود تروريسم و خطر انفجار در هر لحظه بر گزار مي‌شود و آنها با اين اقدام به جهان پيام مي‌فرستند.

نويسنده مقاله مذكور سپس داستان يك مرد استراليايي را نقل مي‌كند كه پس از مشاهده زيارت باشكوه اربعين در تلويزيون در سال ۲۰۰۳ كه صدام سقوط مي‌كند به كربلا مي‌آيد و با شركت در اين مراسم از مسيحيت كاتوليك به اسلام مي‌گرايد. نويسنده مقاله سپس به شرح و مقايسه اربعين با ديگر اتفاقات مي‌پردازد و مي‌نويسد: در زلزله «هائيتي» وزارت دفاع آمريكا فقط ۴ ميليون وعده غذايي داد و در اربعين ۲۰۰ ميليون وعده غذايي تهيه مي‌شود و همه از محل خيرين است. نويسنده سپس خواستار گنجاندن زيارت اربعين در كتاب ركوردها به عنوان بزرگترين تجمع بشري، بزرگترين سفره غذا در جهان و بزرگترين تعداد داوطلبان در يك مكان و غيره مي شود.

كمي انديشي و سطحي نگري غرب در تحليل مسائل جهان اسلام ذهن آنها را فراتر از ثبت ركوردها به پيش نمي‌برد اما واقعا كيفيت حضور و راز و رمز نهفته در قلوب دهها ميليون شيعه عازم و واصل به كربلا در اربعين چيست؟ مگر نه اينكه شيعه پيرو امام خود است و مگر نه اينكه امام حسين (عليه السلام) آنگاه كه از هدف قيام خود سخن مى‏گويد، مى‏فرمايد:
« انى لم اخرج اشراً و لابطراً و لامفسداً و لاظالماً بل خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى (ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر»؛ من نه براى راحت‏طلبى و وانهادن مسئوليت، به راه افتاده‏ام و نه براى خوش‌گذرانى و بيهودگى؛ نه انگيزه‏ام ستم كارى و بي‌دادگرى است و نه تبهكارى، بلكه مى‏خواهم امت جدم را اصلاح كنم‏.

ده‌ها ميليون شيعه در اربعين راه مي‌افتند تا مسير اصلاح امت پيامبراعظم (صلي الله عليه و آله وسلم) را بپيمايند. آنها قدم در راهي مي‌نهند كه به عينه مصداق امر به معروف و نهي از منكر امت اسلامي است. ميليون‌ها محب اهل بيت (عليهم السلام) با تولي به ولايت و تبري از دشمنان ولايت در زيارت اربعين به تاسي از امام شهيدشان اعلام مي‌كنند براي خروج امت از جهالت و گمراهي حاضرند جان فشاني نمايند.

در زيارت اربعين امام حسين (ع) مى‏خوانيم: «وبذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة و قد توازر عليه من غرّته الدنيا…»؛ خون پاكش را در راه تو به خاك ريخت تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى نجات بخشد، در حالى كه دنيا طلبان (كسانى كه دنيا فريبشان داده بود) بر عليه او يك دست شده بودند. قيام امام حسين (عليه السلام) براي مقابله با مسير انحرافي در نهضت پيامبر (صلي الله عليه و آله وسلم) بود.

بعد از رحلت رسول اكرم (ص) با فاصله گرفتن جامعه از ارزشهاي اسلامي، زمينه‌هاي تبعيت از هواي نفس و بدعت گذاري در دين در بين مسلمانان به وجود آمد و روحيه تبختر، نژادپرستي، مال‌اندوزي و راحت طلبي بر جامعه اسلامي مستولي شد و مناشي نفاق، جهالت، خباثت، خيانت و… دهان باز كرد. آشفتگي هنجاري در دوره حاكميت امويان به حرمت شكني آشكار ارزشهاي اسلامي منجر شد و بني اميه بدون هر گونه ملاحظه اي به وهن اصول اخلاقي و هنجاري اسلام پرداختند.

بعد از رحلت پيامبر اعظم (ص) جامعه اسلامي مبتلا به فتنه‌هاي پي در پي بود. فتنه سقيفه، فتنه قتل عثمان، فتنه جمل، فتنه اكبر در صفين و خوارج، … و در نهايت فتنه كربلا كه نقطه عطفي در جامعه اسلامي محسوب مي‌شود و مقدمه بيداري اسلامي مسلمانان پس از خوابي به شمار مي‌رود كه ده‌ها سال پس از رحلت پيغمبر (ص) رفته بودند.

امروز در پياده روي مراسم اربعين شيعيان در كشتي نجاتي سوار شده اند كه چراغ هدايت در آن روشن است. «إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِينَةُ نَجَاةٍ» پيام راهپيمايي اربعين در داخل نفي هرگونه انحراف از سيره نبوي (ص) و علوي (ع) در قالب دلدادگي به مكاتب ليبراليستي و ماركسيستي و خودباختگي در برابر دموكراسي غربي است.

در خارج اما كژ راهه و انحرافي را كه دشمن در مقابل سيل توفنده بيداري اسلامي در سالهاي اخير تحت عنوان جريانات تكفيري و داعش باز كرده است تنها با توسل به همين سفينه نجات برطرف خواهد شد.

استكبار جهاني به سردمداري آمريكا و رژيم صهيونيستي پس از راه افتادن امواج بيداري اسلامي تمام تلاش خود را به كار گرفت تا با راه اندازي و تقويت جرياناتي جاهل و عقب مانده به لحاظ فكري و اعتقادي در جهان اسلامي چهره اسلام سياسي را در مقابل افكار عمومي جهان با نمايش خشونت آشكار نظير سر بريدن ها، شكنجه‌ها و وحشي گري‌هاي بدوي مشوه كند.

مقابله با اين انحراف شور و شعور حسيني ديگر و روشنگري و پاسداري از نهضت به سان حضرت زينب (سلام الله عليها) و حضرت سجاد (عليه السلام) را مي‌طلبد و انشاالله مراسم با شكوه اربعين در كشور عراق باطل السحر فتنه آمريكا، انگليس و صهيونيسم بين المللي در پرورش غده سرطاني و دمل چركين تكفير، ارعاب، ترور و تهديد باشد.

علاوه بر اين مانور شيعيان در اربعين از ابعاد مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و اقتصادي قابل بررسي است. مهمترين پيام سياسي بزرگترين تجمع ديني جهان وحدت امت اسلامي در سايه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بيت (عليهم السلام) است.

تمام مذاهب اسلامي اعتقاد به محبت اهل بيت (ع) دارندو همين محبت مي تواند محور وحدت كلمه و انسجام اسلامي باشد. پيام فرهنگي اين پياده روي بزرگ در هم تنيدگي فرهنگي و تمدني جهان اسلام است. جهان اسلام مرز بردار نيست و امت اسلامي در اين روز با شكوه از كانادا و آمريكا گرفته تا مسلمانان اروپا و كشورهاي خاورميانه از قبيل ايران، عربستان، بحرين، هند، پاكستان، اندونزي و مالزي در كنار شيعيان عراق و اهل سنت دوستدار اهل بيت (عليهم السلام) در عراق به عشق امام حسين (عليه السلام) به حركت در مي‌آيند و واقعه اي بي نظير را رقم مي‌زنند.

از منظر امنيتي راهپيمايي اربعين نقش بي بديلي در تامين امنيت و آرامش در عراق دارد. بعلاوه اينكه نفس برگزاري چنين همايش انساني عظيمي اقتدار امنيتي شعيان عراق را به رخ بدخواهان مي‌كشد كه مدعي هستند عراق در ورطه نا امني دست و پا مي‌زند.

از لحاظ اقتصادي چنين همايش بزرگي نشان مي‌دهد كه امت اسلامي چه ظرفيت‌هاي عظيم و بي نظيري براي مقاومت اقتصادي داراست. تهيه غذا، مكان استراحت و استقرار براي اين حجم از جمعيت بدون استفاده از بودجه‌هاي دولتي و امكانات عمومي و با كمك خيرين و مردم تنها بخش كوچكي از اين ظرفيت است. و… اما مهترين جنبه بزرگترين تجمع ديني جهان لبيك به امام عصر و الزمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) و اعلام آمادگي شيعيان براي ظهور حضرت حجت و سربازي ايشان است. انشاالله اربعين امسال زير بيرق حضرت مهدي (سلام الله عليه) و به همراه ايشان پياده به زيارت قبر سيدالشهداء برويم.