شنبه 1 اردیبهشت 1403

15 آذر 1393

همپاي زائران پياده اربعين حسيني؛ شور اربعين حسيني در فضاي مجازي شكل گرفت

در آستانه اربعين شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ۷۲ تن از ياران باوفايش، شور حسيني در فضاي مجازي از سوي عاشقان آن حضرت شعله‌ور شده است.


سايت اربعين ستاد فرهنگي اربعين وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت از جمله وبگاه‌هايي است كه اين روزها پذيراي خيل كثيري از سوگواران حسيني در فضاي مجازي است، اين سايت به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي محتواي خود را ارايه مي‌دهد.

اخبار، ادبيات و پژوهش، اماكن، نقشه ها، ادعيه و زيارات و همچنين كلام بزرگان از جمله لينك‌هاي اصلي اين سايت است كه با تصاويري بسيار زيبا از اماكن متبركه عتبات عاليات عراق زينت يافته است.

اين سايت كه در آستانه فرا رسيدن اربعين حسيني، پرتال ستاد فرهنگي اربعين و مناسبت‌هاي ويژه از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت به نشانيwww.alarbaeen.irو با حضور حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت رونمايي شد، در حوزه خبري و اطلاع رساني و معارفي به زائران حسيني خدمات ارائه مي‌دهد.

در صفحه نخست اين پرتال عناويني همچون؛ خبرها، ادبيات و پژوهش، اماكن، نقشه‌ها، زيارت، احكام، كلام بزرگان و مصاحبه‌ها وجود دارد. همچنين پيشخوان، انجمن‌ها، چندرسانه‌اي، سوگواره حسيني و حج وزيارت از ديگر بخش‌هاي اين پرتال است.

از ويژگي‌هاي اين پرتال اين است كه زائران حرم حسيني مي‎توانند با ورود به پرتال اخبار، گزارش‌ها و عكس‌هاي ويژه و اختصاصي خود را در آن قرار داده و در معرض استفاده عموم قرار دهند. به محض رسيدن خبر، كارشناسان پرتال متن خبري را آماده‎سازي كرده و پس از تاييد نهايي در پرتال براي عموم قابل مشاهده خواهد بود.

بنابر اين گزارش، سايتwww.arbaeen.meنيز به عنوان گالري عكس پياده‌روي اربعين حسيني شناخته مي‌شود، كه مخاطبان مي‌توانند آخرين تصاوير زائران پياده حرم حسيني را با كيفيت مطلوب و از زواياي مختلف هنري و بصري دريافت كنند.

اين سايت با قالبي ساده، اما بامحتوا تصاوير و گزارش‌هاي تصويري متعددي از پياده‌روي زائران اربعين حسيني را از سال‌هاي ۱۳۸۸ تا به امروز در اختيار مخاطبان فضاي سايبري قرار داده است، توصيه مي‌شود مشاهده اين تصاوير زيبا را از دست ندهيد.

موكب اربعين حسيني نيز عنوان وب سايت ديگري است كه توانسته نظر مخاطبان بسياري را به خود جلب كند، اين سايت به آدرسwww.arbaeen.netداراي لينك‌هاي اصلي شامل اخبار، احاديث، مقالات، اشعار، خاطرات، مصاحبه، سخنراني، تجربيات پياده روي، چند رسانه اي، كليپ تصويري، فايلهاي صوتي، مستند و تصاوير اربعيني است.

بر اساس اين گزارش، توصيه مي‌شود، زائران پياده حرم حسيني قبل از اعزام به مرزهاي جنوب غربي كشور، سري به اين سايت بزنند، در بخش راهنماي زائر و تجربيات پياده‌روي نكاتي مورد اشاره قرار گرفته كه بسيار مبتلابه بوده و ممكن است در طول سفر اربعين مورد استفاده زائر قرار گيرد.

اطلاعيه‌هاي سازمان حج و زيارت، آخرين اخبار كشور عراق و شهرهاي كربلا و نجف، نقشه حرم حضرت سيدالشهدا (ع)، آخرين تصاوير پياده‌روي زائران اربعين حسيني، نقشه اماكن متبركه عراق، نماهنگ‌هاي فارسي و عربي، مقالات علمي و فقهي و صدها مطلب ارزشنمد ديگر را مي‌توانيد در اين سايت مشاهده كنيد.

همچنين وبگاه اربعين پيكس به نشانيwww.arbaeenpix.comيك تلاش جمعي و دانشجويي براي انعكاس بزرگترين و جاودانه‌ترين تجمع انساني جهان است.

اين سايت تلاش كرده تا تصاوير حركت زائران حسيني از شهرهاي اطراف به ويژه نجف به كربلا و درنگ آن‌ها در كربلا به مناسبت اربعين حسيني. از حدود يك دهه پيش كه با سقوط صدام اين حركت امكان رشد و ترويج يافت، هر ساله جمعيتي ميليوني بر جمعيت سال‌هاي پيش افزوده مي‌شود، را به تصوير بكشد.

اين وبگاه سال گذشته در چنين روزهايي به طور زنده از موكب دانشجويان دانشگاه‌هاي ايران (موكب خدام الحسين) به روز مي‌شد. اين موكب كه به همت دانشجويان دانشگاه‌هاي ايران برپا شده و خدماتي را به زوار حسيني ارائه مي‌داد در جادهٔ اصلي نجف به كربلا، ۱۵ كيلومتري كربلا قرار داشت.

خدمات اين موكب شامل ارائهٔ زيارت اربعين حدود ۱ ميليون جلد، توزيع سربندهاي «كُلنا عباسُكِ يا زينب (س) » كه به شدت مورد استقبال زائران قرار گرفته، توزيع غداي گرم و توزيع چاي گرم و برخي خدمات فرهنگي بوده است كه تصاوير اين حركت بزرگ فرهنگي در اين سايت قابل مشاهده است.

بنابر اين گزارش، سايت انجمن دانشگاهي توسعه علمي و فرهنگي عتبات عاليات فعاليت‌هاي رسمي خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز كرده است، در آستانه اربعين حسيني حال و هواي ديگري به خود گرفته است، مستندسازي و اطّلاع رساني مناسب از فعّاليت‌هاي گذشته و جاري، توسعۀ تعامل و همكاري علمي و فرهنگي دانشگاهيان ايران و عراق و شبكه‌اي كردن توان بالقوّهٔ دانشگاهيان، از اهداف سايتwww.atabe.irاست.

اين سايت كه در سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در سال ۱۳۸۹ افتتاح شده است، اخبار، اطلاعات و زمينه‌هاي همكاري علاقه‌مندان با اين انجمن را نشان مي‌دهد. همچنين اين انجمن تلاش دارد امسال نيز مانند سنوات قبل، با اعزام جوانان دانشگاهي كشور مقارن با ايام اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) و در چارچوب يك حركت فرهنگي به خيل عظيم شيعيان عراق بپيوندد و در پياده‌روي از نجف اشرف به كربلاي معلّي، داغ تاريخي هجران مولاي خويش را بيشتر درك كند.