شنبه 8 اردیبهشت 1403

13 دی 1395

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی: اربعین نیز همچون جریان عاشورا متعلق به همه آزادگان جهان است

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: اربعین نیز همچون جریان عاشورا متعلق به همه آزادگان جهان است و صرفا متعلق به شیعه یا اهل سنت نیست.


ه گزارش خبرنگار الاربعین، حجت‌الاسلام حمید محمدی قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، امروز در همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین حسینی که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: کلمه اربعین در فرهنگ قرآن نشانه بلوغ و کمال است.
وی با اشاره به اینکه زیارت اربیعن نشانه کمال و بلوغ جامعه است، عنوان کرد: یکی از چیزهایی که در جریان عاشورا مطرح است اداره عقل و عواطف جامعه در راستای اجرای دستورات دین است.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیان داشت: قرآن و اهل‌بیت(ع) برای احیای جامعه به حیات طیبه با هم رسالت مشترکی دارند، بنابراین هر کس نسبت به ائمه معصومین معرفت نداشته باشد به مرگ جاهلی مرده است.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: مرگ عارفانه محصول زندگی عارفانه است جاهل به امام نیز مرگ جاهلانه خواهد داشت، کسی که زندگی عارفانه دارد در قیامت بعثت عارفانه خواهد داشت.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خاطرنشان کرد: زیارت اربعین از مصادیق اجابت خدا و رسول(ص)، بلوغ در امام‌شناسی، سبب بصیرت‌افزایی و دوری از ضلالت است.
وی عنوان کرد: امام حسین(ع) در زندگی اجتهادی عذرها را قطع کرده و طی جهاد نیز تمام وجود خود را برای هدایت مردم به کار گرفته است.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیان داشت: همان نقشی را که قرآن در جهالت‌زدایی دارد همان نقش را راهپیمایی اربعین در معرفت‌شناسی امام دارد.
حجت‌الاسلام محمدی اظهار داشت: در زیارت اربعین شخص به زیارت انسان کامل مشرف می‌شود، آنجا است حقیقت زیارت اربعین و قرائت قرآن در خارج عینیت پیدا می‌کند.
وی گفت: امام حسین(ع) نقش ویژه در بعد تبین قرآن دارد در واقع بین قرآن نازل و قرآن ناطق پیوند وجود دارد، اربعین تجسم عینی آنچه در قرآن آمده است.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به مهمترین آسیب در جریان اربعین حسینی، ابراز کرد: ظرفیت ناشناسی ما نسبت به ظرفیت برزگ اربعین آسیب بزرگی است که یک بعد اسلامی و یک بعد مردمی دارد.
حجت‌الاسلام محمدی افزود: در بعد اسلامی باید بدانیم که اربعین نیز همچون جریان عاشورا متعلق به همه آزادگان جهان است و صرفا متعلق به شیعه یا اهل سنت نیست.