پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

14 آذر 1393

امام جمعه شیراز مطرح کرد؛ اربعین فرصتی برای بازخوانی آرمان‌های امام حسین(ع)

خطیب جمعه شیراز گفت: اربعین فرصتی استثنایی و ارزشمند برای بازخوانی آرمان‌ها و راهبردهای امام حسین (ع) در قیام خونین عاشوراست.


آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه 14 آذر شیراز گفت: عاشورا تداوم بعثت پیامبر(ص) و غدیر ولایت و امامت بود اما خود پیش زمینه انقلاب جهانی حضرت بقیه الله امام زمان (عج) است.

وی اضافه کرد: در انقلاب جهانی امام عصر(عج) همه آرزوهای انبیاء الهی تحقق پیدا می‌کند، تحقق آن آرمان بزرگ و آن هدف بلند که قرآن به آن اشاره دارد و رسیدن به آن آرمان بلند جز از طریق بازبینی و بیان راهبردهای امام حسین (ع) در قیام کربلا و عاشورا امکان پذیر نیست، یعنی همان گونه که بعثت و غدیر، عاشورا دارد، عاشورا هم پیش زمینه قیام جهانی امام است و این بازخوانی در اربعین میسر است.

ایمانی ادامه داد: همان‌گونه که اولین کاروان اربعین این بازخوانی را در طول سفر انجام داد، کاروان‌هایی که در طول تاریخ و امروز به نام اربعین حرکت می‌کنند به سمت و سوی مزار اباعبدالله الحسین(ع) و یا اماکن مقدسه راه می‌افتند هم باید در بازخوانی راهبردهای ابا عبدالله الحسین(ع) در پهنای جهان سهیم باشند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اجتماع میلیونی زائران ابا عبدالله(ع) در اربعین، بزرگترین اجتماع بشری برای بازگو کردن اهداف حسین بن علی(ع) و آماده کردن جهان برای قیام حضرت بقیه‌الله، امام زمان (عج) است.

وی با بیان این‌که زیارت اربعین علامت مومنی است که به حسین(ع) ایمان دارد و او را شناخته است، ابراز امیدواری کرد که اربعین امسال باشکوه‌تر و پرانگیزه‌تر از سال‌های قبل با محتوا و کیفیتی بهتر برگزار شود.

ایمانی هم‌چنین با اشاره به در پیش بودن سالروز شانزدهم آذر، به واقعه حادث شده در سال 1332 و چندماه پس از کودتای ننگین 28 مرداد آن سال پرداخت و گفت: آن زمان جنبش دانشجویی جامعه اسلامی ما آغاز شد و تا به امروز شانزدهم آذر در تاریخ دانشجویان ما به عنوان روزی پررونق و پر فروغ باقی مانده است.

امام جمعه شیراز با بیان این‌که شانزدهم آذر که آغاز جنبش دانشجویی در کشور ما بود وی‍ژگی‌های خاصی داشته و دارد، اولین ویژگی این روز را استکبارستیزی در جنگ با آمریکا و انگلیس دانست و گفت: در این جنبش آرمان گرایی با توجه به واقعیت‌های موجود جامعه مطرح است.

او ادامه داد: در این جنبش تولید علم و جهاد علمی دنبال می‌شود، جنبش دانشجویی ما جنبش عدالت خواهی، جنبش مبارزه با فساد، جنبش مبارزه با تبعیض و جنبش مبارزه با اشرافی‌گری است، گرچه استکبار جهانی سعی دارد این جنبش عظیم ضد استکباری را به انحراف بکشاند اما تا به امروز نتوانسته و در آینده هم نخواهد توانست.

ایمانی گفت: نقطه عطف دیگری که در جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد سیزدهم آبان بود آن هم در مبارزه با استکبار جهانی آمریکا، دانشجویان ما در شکل گیری سپاه و جهاد دانشگاهی حضور داشتند، دانشجویان ما در دوران قربت جبهه‌ها یعنی ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند 59، حماسه‌ها آفریدند و در جبهه‌ها حضور عینی خود را به نمایش گذاشتند و بنابراین ما با جنبش دانشجویی به عنوان جنبش ضداستکباری، جنبش آرمان‌گرایی و آرمان خواهی و عدالت محوری افتخار می‌کنیم و امیدواریم همان‌گونه که تا به امروز جوانان دانشجوی ما در عرصه‌های مختلف خوش درخشیدند در آینده هم این چنین باقی بمانند.

امام جمعه شیراز هم‌چنین با اشاره به سالروز جهانی حقوق بشر، گفت: نوزدهم آذر سال 1948 میلادی بعد از آن همه مصیبت‌هایی که کشورهای اروپایی برای دنیا به وجود آوردند اعلامیه حقوق بشر را امضا کردند و آن روز را روز جهانی حقوق بشر نامیدند.

او گفت: بیش از شصت سال از امضای آن اعلامیه می‌گذرد، اما ببینید منادیان حقوق بشر و امضاکنندگان آن اعلامیه در این شصت سال چه کردند، آفریقا را به چه روز سیاهی نشاندند و کشورهای شرق آسیا را با چه مصیبت‌هایی روبرو کردند، این نتیجه حقوق بشر ‌آمریکایی و اروپایی است، تبعیض نژادی بیداد می‌کند، در عراق و افغانستان و جاهای مختلف چگونه با مردم برخورد می‌کنند، امروز آمریکا در بحرین با مردان و زنان انقلابی چه معامله‌ای دارند، امروز رژیم اشغالگر کودک‌کش اسرائیل چگونه از حقوق بشر دفاع و چگونه آمریکا از او حمایت می‌کند که بیش از 550 کودک بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند، این حقوق بشر غربی است، حقوق بشر غربی یعنی چپاول قدرت‌ها، ثروت‌ها و منابع دیگران، اینجاست که باید ما هوشیار باشیم و بدانیم استکبار جهانی از همه امکانات برای تأمین منافع حرام خودش استفاده و بهره‌برداری می‌کند .

امام جمعه شیراز هم‌چنین با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب، در بیست آذر 1360، گفت: مرحوم آیت الله شهید دستغیب خصوصیات فراوانی داشت عالمی عامل با تواضع، مهربان و مردم دار، متخلق به اخلاق الهی، متربی به تربیت اسلامی بود و در وادی حرکت‌های معنوی، گام‌های ارزشمندی را برای تهذیب خود و جامعه برداشت.

ایمانی هم‌چنین در خصوص قیمت نان و تغییر آن در کشور گفت: طبیعی است که نباید همه امکانات دولت صرف هزینه‌های جاری مردم شود، ضمن این‌که باید به اقشار کم درآمد وآسیب‌پذیر رسیدگی کامل انجام شود و دولت مردان ما توجه لازم را به آنها داشته باشند.

امام جمعه شیراز گفت: این‌که دولت بخواهد همه اعتباراتش را خرج نان، آب، گاز و انرژی و امثال اینها کند، راه صحیحی نیست، باید سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده بشود، بازی دنیا را هم که می‌بینید عربستان سعودی و آمریکا چگونه با قیمت نفت بازی می‌کنند، طبیعتاً گرفتاری‌هایی برای کشور ما ایجاد کرده و می‌کنند، گرچه ما از این گرفتاری‌ها فراوان دیده‌ایم و پشت سر گذاشته‌ایم.

ایمانی تاکید کرد: آنچه مهم است این است که مسئولین مدیریت لازم را داشته باشند و نسبت به آنچه مربوط به مردم کم درآمد است توجه لازم را مصروف کنند.