جمعه 7 اردیبهشت 1403

11 دی 1395

همايش متمركز زائران عتبات عاليات استان تهران برگزار شد

همايش متمركز آموزشي زائران عتبات عاليات استان تهران در سالن همايش هاي سازمان حج و زيارت برگزارشد.


در اين همايش كه حجت الاسلام والمسلمين اصغر محمدي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري و آقاي فرشيد سرپرست اداره حج وزيارت استان تهران و صدها تن از زائران تهراني اعزامي به عتبات در دوره دي ماه شركت داشتند حجت الاسلام و المسليمن بهاري كارشناس مذهبي در سخناني به بيان احكام زيارت پرداخت و گفت: به غير از حج كه از فروع دين و تنها زيارتي است كه در صورت حصول شرايط يكبار بر مسلمانان واجب مي شود بقيه زيارات مستحب است كه افضل آن زيارت ها ، زيارت قبر مطهر حضرت سيد الشهدا(ع) است.

وي افزود: شخصي از امام باقر (ع) سوال كرد كه ثواب زيارت كربلا چيست؟ حضرت پاسخ دادند نمي توانم بگويم چون ميترسم اگر كسي از ثواب زيارت كربلا خبر داشته باشد ديگر مكه نرود. امام در ادامه مي فرمايند: اگر به گدايي افتاديد به كربلا برويد، اگر بنا شد بدنتان را روي خارها بگذاريد به كربلا برويد، زيارت امام حسين (ع) را در هيچ حالتي ترك نكنيد ولي سفر مكه اينگونه نيست، سفر حج تا امنيت و آرامش و استطاعت مالي نباشد واجب نمي شود.

حجت الاسلام بهاري ادامه داد: پيامبر اكرم (ص) نيز اين روايت را به عايشه نقل كرد كه هركسي حسين را زيارت كند خداوند ثواب 99 حج و 99 عمرۀ من را به او عنايت مي كند. اميدوارم ما هم به زيارت ظاهري حضرت نائل شويم و هم توفيق پيدا كنيم كه زيارت باطني حضرت را هم انجام دهيم.

كارشناس مذهبي بعثه مقام معظم رهبري همچنين به آداب زيارت و احكام اماكن مقدس دركربلا و نجف اشاره كرد و افزود: در روايات آمده است كه مسافر كربلا، سه روز قبل از عزيمت به سفر روزه بگيرد و در روز چهارم عازم كربلا شود همچنين سفر خود را با دادن صدقه آغاز كند.

در ادامه اين همايش، محمدرضا بيات از مسئولان سازمان حج و زيارت ضمن بيان توصيه هاي امنيتي سفر عتبات، از زائران خواست تا نكاتي را كه در صورت بروز حوادث تروريستي اشاره شد، عمل كنند و مسئوليت لوازم ، ساك و چمدان افراد ناشناس را بعهده نگيرند.

وي تأكيد كرد: زائران از همراه بردن وسايل اضافه ، جواهرآلات ،مدارك شناسايي غير ضروري و كارت هاي بانكي و ... خودداري كنند.

در پايان اين همايش آقاي متبحري از مسئولان شركت شمسا درباره مسائل رفاهي زائران و تفاوت هاي كاروان هاي حج و زيارت با كاروان هاي غير مجاز توضيحاتي ارائه كرد.