پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

07 دی 1395

پاک نیت: سوگواره عبرات در شناخت بيشتر جامعه نسبت به فرهنگ عاشورا موثر است

محمود پاك نيت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به بهانه برگزاری دومین سوگواره عبرات گفت: برنامه هاي فرهنگي نظير سوگواره عبرات، مي تواند در شناخت بيشتر جامعه نسبت به پیاده روی و راهپیمایی اربعین حسینی و فرهنگ عاشورا موثرباشد.


محمود پاك نيت بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم برجسته سازی وقایع مذهبي نظير اربعين در حوزه هنر، گفت: آنچه مسلم است، حمايت از گونه آثاري است كه درقالب هاي مذهبي توليد شده است و در این میان سازمان های دولتی نقش اصلي را در افزایش تعداد این آثار ایفا می کنند.

وي افزود: بايد از نويسندگان و توليدكنندگان مجموعه ها و آثار هنری مذهبي، حمايت و رسيدگي بيشتري به فعالیت های هنری آنان كرد. علاوه بر حمایت های مالی، حمایت های معنوی به ویژه در حوزه توزیع و پخش آثار هم اهميت زيادي دارد كه در این مورد صداوسيما به دلیل دسترسی به عموم مردم و فراگیرتر بودن نسبت به سایر رسانه ها می تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد و پس از اتمام پروژه های مذهبی آن ها پ را به پخش برساند.

پاك نيت همچنین درباره نهادهای درگیر و مسئول در امر انتشار آثار هنری با گرایش مذهبی و رویدادهای برجسته آن نظیر پیاده روی اربعین خاطر نشان کرد: اگرچه حماسه اربعین قدمت تاریخی دارد، اما راهپیمایی و تجمع بزرگ آن در سال های اخیر برجسته تر شده است و برای حفظ این سنت مذهبی باید در قالب هایی نظیر سوگواره عبرات و برنامه سازی و فیلم سازی برجسته تر شود. از طرفی كسي كه براي ساخت و تهیه یک پروژه سرمايه گذاري مي كند، مي خواهد اين سرمايه و سودحاصل از آن پس از اتمام پروژه، بازگردد. درحالی که همیشه آثار تضمین شده نیستند و بازدهی مالی ندارند. بنابراین برای تشویق هنرمندان به پرداخت هنری به موضوعات مذهبی باید دستگاه هايي نظير بخش فرهنگي، شهرداري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرمايه گذاري روي اين نوع كارها را برعهده بگیرند.

بازیگر «یوسف پیامبر» عنوان کرد: صداوسيما این روزها در مضيقه مالي قرار دارد و خود به عنوان نهادی تاثیرگذار، نیاز به حمايت بيشتري از سمت دولت دارد كه بتواند به توليدكنندگان محتواي مذهبي هم فرصت برنامه سازی بدهد.

وی در پايان خاطرنشان كرد: در این شرایط مسلما برگزاري برنامه هاي فرهنگي نظير سوگواره عبرات، مي تواند در شناخت بيشتر جامعه نسبت به اين وقايع و فرهنگ سازي موثرباشد.

گفتنی است دومین سوگواره سراسری عبرات توسط ستاد مرکزی اربعین در ۱۰ بخش شعر، نثرادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی وکاریکاتور، فیلم ومستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی برگزار می شود.محمود پاك نيت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به بهانه برگزاری دومین سوگواره عبرات گفت: برنامه هاي فرهنگي نظير سوگواره عبرات، مي تواند در شناخت بيشتر جامعه نسبت به پیاده روی و راهپیمایی اربعین حسینی و فرهنگ عاشورا موثرباشد.