پنج شنبه 9 فروردین 1403

12 آذر 1393

رييس سازمان حج و زيارت: طرف عراقي براي صدور رواديد در مرز آمادگي ندارد؛ تراكم زانران در مرزها

رييس سازمان حج و زيارت گفت: اعلام خبر صدور رواديد «رايگان» يا «يك دلاري» براي ايام اربعين از طرف عراقي بدون هماهنگي هاي لازم صورت گرفته و باعث معطلي و ازدحام زائران در مرزها شده است.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از واحد مركزي خبر، مهندس سعيد اوحدي به گزارش هاي امروز از مرزهاي شلمچه، چزابه و مهران اشاره كرد و افزود: اين گزارش ها از تراكم سنگين زائران حسيني حكايت مي كند و نشان دهنده اين است كه طرف عراقي براي صدور چنين رواديدي آماده و پاسخگو نيست.

وي اضافه كرد: پس از دريافت گزارش هاي تراكم زائر در گذرگاه هاي خروجي ستاد اربعين اين زائران را به طور رايگان با اتوبوس هايي به اردوگاه هاي استقرار و اسكان منتقل كرد تا در روزهاي آينده به تدريج به گذرگاه ها منتقل شوند و براي آنان رواديد صادر شود.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اين كه طرف عراقي براي اين كار بايد تمهيدات و زيرساخت هايي فراهم مي كرد؛ اضافه كرد: طرف عراقي مثلا براي يك گذرگاه يك يا دو افسر مرزي پيش بيني كرده است كه با توجه به خيل عظيم زائران حسيني پاسخگو نيست و امكان خروج چنين جمعيتي با اين سازوكار وجود ندارد.

اوحدي به زائران حسيني توصيه كرد، رواديد را در شهرها تهيه كنند و گفت: كنسولگري هاي عراق در شهرها براي صدور رواديد آمادگي دارند و كارگزاري هاي سازمان حج و زيارت هم آماده اند براي متقاضيان رواديد صادر كنند.

وي افزود: سفارت عراق هفته پيش اعلام كرد كه برچسب هاي رواديد تمام شده است كه اين برچسب ها وارد و از شنبه همين هفته صدور رواديد از سرگرفته شد.

رييس سازمان حج و زيارت خاطر نشان كرد: هموطناني كه مي خواهند از طريق مرز زميني وارد عراق شوند و رواديد را در مبادي ورود به عراق دريافت كنند بايد بدانند كه اين كار با كندي صورت مي پذيرد و بايد آمادگي معطلي در مرزها را داشته باشند.

لازم به توضيح است از آنجايي كه نداشتن ويزاي عزيمت به عراق، موجب سردرگمي زائران خواهد شد و مشكلات عديده براي آنان همچون سوءاستفاده سودجويان و گم شدن گذرنامه زائران در مسير دريافت ويزا را بدنبال خواهد داشت، به كليه مشتاقان زيارت اربعين توصيه مي‌گردد پيش بيني لازم را در اين خصوص داشته باشند.

لازم به يادآوري سازمان حج و زيارت از يكسال گذشته با تشكيل «ستاد دائمي اربعين» با حضور ۲۶ دستگاه و ارگان كشور در جهت ساماندهي زائران اربعين تلاش كرده تا بدين وسيله موجبات تسهيل اعزام زائران حسيني به كربلاي معلي در ايام اربعين را فراهم آورد.