جمعه 10 فروردین 1403

28 آذر 1395

وحدت و همبستگي ايراني و عراقي در حرم علي(ع)

پروژه ترميم گنبد مطهر حرم امام علي (ع)،دومين مرمت اين گنبد از هنگام ساخت و نصب آن درزمان نادر شاه افشار، بعد از 15 ماه كار شبانه روزي پايان يافت و روز شنبه همزمان با ميلاد پيامبر گرامي اسلام (ص) رونمايي شد و در ويژه مراسم آن كار هنرمندان و معماران ايراني مورد تقدير قرار گرفت.


بازسازي گنبد حضرت علي (ع) توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات و با همكاري كارشناسان و متخصصان دو كشور ايران و عراق انجام شد؛ پروژه اي كه به گفته دست اندركاران آن ، 180 كيلوگرم طلاي 24 عيار در آن بكار رفته است.
در مراسمي كه به همين مناسبت برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمين علي محمدي رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه و رئيس شوراي سياستگذاري ستاد بازسازي عتبات عاليات، رونمايي از اين پروژه را كه با ميلاد مبارك رسول اكرم همزمان و با كار مشترك ايراني و عراقي انجام شده است، به فال نيك گرفت و آن را نشانه وحدت و همدلي ميان دو ملت ايران و عراق دانست و تاكيد كرد كه اين امر جاي شكرگزاري دارد.
وي همچنين ضمن تقدير و تشكر از دست اندركاران ايراني و عراقي اين پروژه و نيكو كاران در راه خدا و هديه دهندگاني كه از آن حمايت مالي كرده اند، از حمايت هاي مراجع بويژه رهبر معظم انقلاب اسلامي و آيت الله سيستاني قدرداني كرد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدي همچنين تاكيد كرد كه ملت ايران آماده هرگونه همكاري مشترك براي انجام پروژه هاي بازسازي مراقد مقدسه است.
نذار هاشم حبل المتين رئيس عتبه علوي نيز در اين مراسم به تاريخ بناي حرم مطهر امام علي (ع) اشاره اي كرد و گفت امروز ما شاهد رونمايي از گنبدي هستيم كه شاهان و سلاطين تاريخ شاهد آن بوده اند.
وي از همه دست اندركاران اين پروژه بويژه موسسه ايراني كوثر وابسته به ستاد عتبات عاليات تقدير و تشكر كرد.
علاء موسوي رئيس ديوان وقف شيعي عراق نيز از ديگر سخنرانان مراسم رونمايي بود كه توضيح بيشتري درباره تاريخ ساخت اين گنبد طلايي داد و گفت، بيش از 200 سال است كه از ساخت گنبد در زمان نادر شاه افشار و به دستور وي مي گذرد و اين دومين مرمت گنبد طلايي حرم مولاي متقيان از آن هنگام است.
وي با اشاره به اين كه اين گنبد يك بار هم در زمان آيت الله محسن حكيم بازسازي شده است، گفت اين گنبد كه نورش اكنون در قلب هاي ما مي درخشد، توسط متخصصان و پشكسوتان ايراني بازسازي و ترميم شده است.
حسن پلارك رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات و مديرعامل موسسه كوثر كه در اين مراسم بارها مورد تقدير قرار گرفت نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه ضمن ارائه گزارشي گفت ، اجراي اين پروژه خدمت كوچكي است كه به پيشگاه ائمه اطهار(ع) تقديم كرده ايم.
وي به همكاري و تعامل خوب طرف هاي ايراني و عراقي در اجراي اين پروژه هم اشاره اي كرد و گفت با تعامل خوبي كه داشته ايم اين پروژه با سرعت و بصورت منظم جلو رفت.
پلارك، با اعلام اينكه در اين پروژه 9 هزار و 658 خشت طلا به اندازه هاي مختلف بكار رفته است، گفت كه در 15 ماهي كه اجراي اين پروژه بطول انجاميد، هزار و 275 نفر از هنرمندان و معماران و كارگران ايراني با همكاري بخش تعمير و نگهداري عبته علوي ، در اين پروژه كار كردند.
وي همچنين در خصوص صحن حضرت فاطمه (س) كه هم اكنون در حال اجراست، مژده داد كه بزودي افتتاح خواهد شد.
در اين مراسم كه درحرم مطهر علوي برگزار شد، نماينده ولي فقيه در عراق، رييس سازمان اوقاف و امور خيريه كشورمان ، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق، مديران ستاد بازسازي عتبات عاليات ، رييس توليت آستان مطهر علوي و مقامات محلي استان نجف و جمع زيادي از مردم حضور داشتند.
شركت كنندگان در اين مراسم، به احترام شهداي جنگ عليه تروريست هاي تكفيري، از جمله شهداي الحشدالشعبي، براي يك دقيقه سرپا ايستادند.
طرح مرمت گنبد مطهر با همت استادان، معماران و هنرمندان ايراني در ستاد بازسازي عتبات عاليات و همكاري و مشاركت توليت آستان مطهر علوي انجام شده است.
گنبد حرم مطهر امام علي(عليه السلام) علاوه بر ويژگي هاي خاص معنوي، از نظر دانش معماري، به اعتقاد كارشناسان اين رشته، يك اثر كم ‌نظير محسوب مي‌شود كه محيطي برابر 51.5 متر و ارتفاعي برابر 5. 4 متر دارد.
پروژه ترميم خشت هاي گنبد مطهر يكي از بزرگترين و مهم ترين پروژه هاي آستان علوي طي يك سال گذشته است و در آن180 كيلوگرم طلاي 24 عيار به كار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.
پيشتر ميزان طلاي بكار رفته 105 كيلو اعلام شده بود.
تعداد رج‌ها (دورهاي قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت ها 9 هزار و 658 قطعه است.
با گذشت بيش از دو قرن از ساخت اين گنبد، ورقه‌ هاي مسي خشت‌ها و روكش طلاي آن براثر عوامل مختلف دچار فرسايش و تخريب شده بود، از اين رو توليت حرم مطهر امير المومنين (عليه السلام) مسئوليت پروژه ترميم خشت‌ها را به ستاد بازسازي عتبات عاليات واگذار كرد.
يكي ديگر از اقداماتي كه در اجراي اين پروژه صورت گرفته ،بازسازي تاج تاريخي گنبد و نصب مجدد آن است. پنجه و خورشيد، با الگو قرار گرفتن از عكسي قديمي توسط مهندسان ستاد بازسازي عتبات طراحي و در تهران ساخته شد.
اين تاج طلايي كه از نمادهاي بجا مانده از عصر نادري مي‌باشد، شامل يك دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(عليهم السلام) است.
در كف اين دست ، آيه مباركه «يدالله فوق ايديهم» نيز حك شده است.
براساس اين گزارش، بعد از 300 سال اين اولين مرمت گسترده گنبد مطهر علوي به شمار مي رود كه با همكاري دو طرف عراقي و ايراني انجام شده است.