جمعه 31 فروردین 1403

12 آذر 1393

رییس سازمان حج و زیارت کشور: چهار قرارگاه اسکان مسافر برای زائران اربعین حسینی دایر شد

معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت:چهار قرارگاه اسکان مسافر برای زائران اربعین حسینی در مناطق چزابه، شلمچه، مهران و کربلا با مسوولیت نمایندگی حج و زیارت ایجاد شده است.


سعید اوحدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به عشق و ارادت مردم ایران به ائمه اطهار اظهار کرد: هدف از تشکیل این قرارگاه ها، مرتفع کردن کمبودها برای زائران اربعین حسینی است که مردم با ایثار و عظمت خود، همه ساله به این کشور مشرف می شوند.

اوحدی با بیان اینکه ذره ای کمبود در آب آشامیدنی و تغذیه در مسیر کربلا وجود ندارد افزود: از مدت ها قبل آب آشامیدنی برای زائران تدارک دیده شده تا هیچ گونه مشکلی در اربعین حسینی برای آنان به وجود نیاید.

وی با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه عراق درباره صدور ویزاهای یک دلاری برای اربعین حسینی ادامه داد: این اقدام باعث می شود مشکلاتی در مرزهای این کشور به وجود آید و به دلیل کافی نبودن زیرساخت ها در مرزها، شرایط اسکان برای زائران در این کشور فراهم نمی شود.

رییس سازمان حج و زیارت به تمهیدات حمل و نقل مسافران نیز در اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: برای اربعین حسینی مراکز راهیان نور برای کاهش حجم بار ترافیکی، مسیرهایی را برای زائران از جمله خرمشهر، چزابه به بستان در نظر گرفتند تا مشکلات احتمالی ترافیکی را برطرف کنند.

اوحدی درباره دهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: تدابیر خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیشیده شده که هیات ها در این اجلاس بتوانند نقطه نظرات ارزشمند خود را در زمینه رسانه بیان کنند.

وی افزود: برخی از مقامات اذعان داشتند که استقبال کشورمان بسیار شایسته بوده و توانسته تاثیرات مثبتی به روابط کشورهای اسلامی داشته باشد.

 

** 13آذرماه اولین پرواز حج عمره انجام می شود

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به اولین پرواز کشورمان به حج عمره گفت: زائران از فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد مدینه منوره مشرف می شوند که امسال دومین سال است که پروازها به حج عمره انجام می شود.

اوحدی بیان کرد: فردا(12آذرماه) جلسه ای با حضور رییس سازمان حج و زیارت عربستان که به تهران سفر کرده خواهیم داشت تا اقدامات و تمهیدات خوبی برای زائران حج عمره و تمتع اندیشیده شود.

اوحدی همچنین درباره افزایش قیمت ها و نوبت ها در سفر به عتبات عالیات که بسیاری از زائران در مورد آن اعتراض داشته اند، خاطرنشان کرد: در زمانی فراخوان دادیم که زائران ثبت نام خود را قطعی کنند که در این بازه زمانی 5/6 میلیون نفر برای حج ثبت نام کردند که تمام تلاش ما و توصیه ریاست جمهوری این است که تعداد زائران را به خانه خدا افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه زائران خانه خدا در سال 92 نسبت به سال 91 با رشد 68درصدی روبه رو بوده اظهار کرد: در سال جاری اگر تمهیدات لازم در عربستان برای پذیرایی زائران فراهم شود، پیش بینی می شود که 900 هزار زائر را به خانه خدا اعزام کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به افزایش قیمت فروش فیش های حج عمره در بازار آزاد گفت: هر جا محدودیتی وارد شود، در کنار آن حاشیه های بدی به وجود خواهد آمد و اگر بتوانیم امسال عرضه و تقاضای متقاضیان را در بازار داشته باشیم قطعا دست بسیاری از سودجویان در فروش فیش های عمره در بازار آزاد از بین خواهد رفت.

اوحدی افزود: بحث آزادسازی نقل و انتقال فیش های حج عمره کمک دوچندانی به روند حضور زائران به خانه خدا خواهد داشت.