جمعه 10 فروردین 1403

11 آذر 1393

برنامه‌های معاون خدمات شهری شهرداری تهران در روز اربعین

پیاده‌روی 14 کیلومتری از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع)/ بیش از 2 هزار نفر برای نظافت به شهر کربلا اعزام می‌شوند معاون خدمات شهری شهرداری تهران از پیاده‌روی عزاداران حسینی در روز اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به طول 14 کیلومتر خبر داد.


مجتبی عبداللهی در نشست خبری که امروز در خصوص خدمات‌رسانی به زائران کربلا برگزار شد، اظهار داشت: به مناسبت روز اربعین مراسمی در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود و مردم عزادار در این روز از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) به طول 14 کیلومتر پیاده‌روی و عزاداری می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران با توجه به علاقه مردم ایران به ائمه و بالخصوص امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در مرزهای ایران و عراق خدمات‌رسانی می‌کند.

عبداللهی افزود: هر ساله شاهد عزیمت تعداد زیادی از مردم مومن و دیندار برای زیارت حرمین به کربلا هستیم و امسال نیز بر اساس پیش‌بینی‌ها قریب به 1.5 میلیون نفر از ایرانی‌ها برای زیارت به کربلا اعزام می‌شوند و شهرداری به صورت داوطلبانه در شهرهای شلمچه، چزابه و مهران خدماتی را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس نیز با همین محوریت و کمک مناطق 4،5 و 6 خدمات را در مهران، شلمچه و چزابه ارائه می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امکانات سرویس‌ بهداشتی و امکانات اولیه در مرزها پیش‌بینی شده است، گفت: بسیج شهرداری تهران نیز در جهت خدمات به زائرینی که از سمت نجف به سمت کربلا مشرف می‌شوند ارائه می‌دهد.

عبداللهی افزود: بر اساس روال سال‌های گذشته مردم شیعه عراق به صورت پیاده به سمت کربلا مشرف می‌شوند و حدود 15 تا 20 میلیون نفر از مردم عراق به کربلا در روز اربعین می روند که یکی از محورهای اصلی مسیر نجف به کربلاست و در این مسیر چادرهای متعددی برای پذیرایی از زائران وجود دارد و در این 60 کیلومتر مرتبا از زائران پذیرایی می‌شود.

وی افزود: حوزه خدمات شهری شهرداری تهران نیز در راستای نظافت شهر کربلا ورود پیدا کرده است و علیرغم اینکه در کربلا امکانات خوبی وجود دارد ولی نمی‌توانند از این امکانات و تجهیزات به درستی استفاده کنند لذا نیروهای شهرداری برای آموزش از استفاده این امکانات ورود پیدا کرده‌اند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: نظافت‌ در شهرهای عراق از جمله ورودی شهر کربلا وضعیت خوبی ندارد و دارای مشکلات فراوانی در این بخش هستیم.

در همین راستا شهرداری تهران حدود 2500 نفر کارگر را به صورت ساماندهی شده برای نظافت ورودی‌های شهر کربلا از 17 تا 23 در کربلا مستقر می‌کند.

وی تأکید کرد: افراد داوطلب برای حضور در شهر کربلا برای خدمت گزاری و نظافت بسیار زیاد هستند ولی نهایتا توانستیم این تعداد را به کربلا اعزام کنیم.

عبداللهی بیان داشت: با استانداری کربلا نیز تفاهماتی داشته‌ایم و قرار شده است یکسری خودرو و امکانات و تجهیزات برای نظافت شهر کربلا با خود ببریم.

وی افزود: 15 مدیر و نیروهای زیرمجموعه برای جمع آوری زباله‌های شهر کربلا ساماندهی شده‌اند و هر زائری که به پابوس امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) می‌رود می‌تواند در جمع‌آوری زباله‌ها کمک کند و در این راستا نیز کاورهایی طراحی شده است با عنوان «خادم‌الحسین بلدیه تهران» و در بین زائران داوطلب تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 10 هزار کاور در نظر گرفته‌ایم، گفت: کسی که نیتی دارد حتی برای چند ساعت می‌تواند در جمع آوری زباله‌ها شهر کربلا کمک کند