جمعه 10 فروردین 1403

17 آذر 1395

وزير كشور خبر داد:‌ مراسم اربعين، منظم، مردمي، دقيق و با مراعات زوار انجام پذيرفت

وزير كشور بر لزوم ساماندهي مردمي زوار و برنامه ريزي براي حركت كارواني زائران اربعين براي جلوگيري از ازدحام در مرزها را از اولويت برنامه ستاد مركزي براي سال آينده عنوان كرد.


عبدالرضا رحماني فضلي عصر سه شنبه در بيست و هشتمين جلسه ستاد مركزي اربعين حسيني در وزارت كشور با بررسي نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدها، براي هر چه باشكوه تر برگزار شدن اين مراسم در سال هاي آينده تاكيد كرد.

وي برلزوم تشكيل دبيرخانه دائمي اربعين تاكيدكرد و گفت: در مراسم اربعين كل نظام پاي كار بود.

رحماني فضلي با ارزيابي برنامه ريزي، مديريت و ساماندهي زايران اربعين حسيني، از همكاري و هماهنگي تمام وزارتخانه ها ، سازمان هاي اجرايي و دولتي و نهادهاي عمومي كشور قدرداني كرد.

وي افزود: مراسم اربعين بايد مردمي برگزار شود زيرا اساس كار، مردم هستند و حاكميت فقط بايد تسهيل كننده امور مرتبط با سفر زائران باشد.

به گفته رحماني فضلي در مراسم اربعين حسيني 95 در يك محدوده زماني 20 روزه به بيش از ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار زائر خدمات حمل و نقل، بهداشت و نياز ارائه شد.

وزير كشور با قدرداني از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي عضو ستاد مركزي اربعين و ساير دستگاه‌هايي كه در برگزاري اين مراسم داشتند افزود: وزارت امور خارجه در مراسم اربعين سال جاري بيش از 2 ميليون و 300هزار ويزا براي ايرانيان و تعدادي نيز براي اتباع خارجي صادر كرد.

رحماني فضلي گفت: وزارت بهداشت و جمعيت هلال احمر همچنين در همين بازه زماني 20روزه بيش از يكصد تن دارو در داخل كشور عراق توزيع و به يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر نيز خدمات درماني ارائه كرد.

وزير كشورعمليات تروريستي در حله عراق را حادثه تلخي خواند و افزود:علي‌رغم تلاش‌هايي كه در حوزه امنيتي در داخل عراق براي برگزاري مراسم اربعين انديشه شده بود، از خلاء هاي امنيتي سوء استفاده شد و اين حادثه اتفاق افتاد كه موجب آزرده شدن خاطر زوار و مردم و همچنين تاثر مسئولان ايراني وعراقي شد.

رحماني فضلي با اشاره به همكاري ها و زحمات انجام شده در خاك عراق و در جريان برگزاري اين مراسم خاطر نشان كرد: ۲۰ گروه عمليات تروريستي و انتحاري كه قصد اقدامات خرابكارانه داشتند شناسايي و دفع شدند.

وي افزود : همچنين پنج گروه تروريستي نيز دستگير شدند و نهايتا آنها توانستند ۲ مورد عمليات انجام دهند، كه اميدواريم در سال آينده اين حوادث اتفاق نيفتد.

وزير كشور همچنين از اقدامات سپاه پاسدران و بسيج در خدمت‌رساني به زائران و برقراري امنيت نيز قدرداني كرد و افزود: در زماني كه مرز مهران بسته شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر بدون ويزا يا با ويزا در پشت مرز معطل شده بودند و شرايط جوي نامساعد و سردي هوا و بارندگي كه وجود داشت همه نيروها به خصوص ستاد كل نيروهاي مسلح، بسيج و سپاه در برقراري امنيت، تأمين خدمات و استقرار آنها تلاش بسياري انجام دادند كه منجر شد اين مشكلات در ۲۴ ساعت برطرف شود.

او به حضور ۲۰ هزار نفر از كاركنان نيروي انتظامي به صورت مستقيم در مراسم اربعين سال جاري از حمل و نقل و ترافيك تا راي تأمين امنيت مرزها و صدور ويزا مشاركت داشته‌اند.

رحماني فضلي گفت: در آن 24 ساعت مواقعي بود كه برخي به خاطر هيجانات و نارضايتي به نوعي به نيروي انتظامي اعتراضات شد كه اين نيرو خويشتنداري كرد و هيچگونه بي احترامي هم انجام نداد.
وزير كشورهمچنين به نقش و مشاركت ويژه شهرداري‌هاي كشور به خصوص شهرداري تهران نيز در تأمين امكانات حمل و نقل مشاركت اشاره كرد و گفت: شهرداري ها 12 هزار اتوبوس حمل و نقل انجام دادند و 53 هزار سرويس صورت گرفت.

او گفت: شهرداري تهران در قبال منطقه‌اي كه به او واگذار شده بود در زمينه تأمين امكانات به خصوص در داخل عراق و انجام خدمات شهري به وظايف خود به خوبي عمل كرد كه از اقدامات انجام شده تشكر مي‌كنيم.

وي همچنين از اقدامات وزارت راه، مسكن و شهرسازي در احداث جاده و به سازي آسفالت مسير و يك طرفه كردن جاده در رفت و برگشت و ايجاد پل در منطقه قدرداني كرد.

به گفته وزير كشور با تدابيرانديشيده شده حدود ۲۳۰ هزار پاركينگ در مناطق مرزي براي استقرار خودروي زائران ايجاد شد تا تردد زائران و اسقرار خودروهاي زائران تسهيل شود.

رحماني فضلي با بيان اينكه امنيت پنهان در اين مراسم به عهده وزارت اطلاعات بود افزود: در آغاز اربعين موردي را كه اقدام به صدور ويزاي جعلي مي‌كردند با تسلط اطلاعاتي خوب، شناسايي و متلاشي كردند.

رحماني فضلي ضمن قدرداني از خبرگزاري ها و خبرنگاران رسانه ها از عملكرد صدا و سيما در زمينه اطلاع رساني از طريق راديو اربعين و توليد برنامه هاي مناسب براي معنوي كردن مراسم اربعين تقدير كرد.

وزير كشور با بيان اينكه دولت عراق انصافا با ما همكاري خوبي داشت تصريح كرد: طي مذاكراتي كه با مقامات عراقي داشتيم و با توجه به روابط خوبي كه سردار سليماني در سطوح مختلف با مقام هاي عراق داشت همكاري بسيار خوبي داشتيم و از اقدامات آنها رضايت كامل داريم.

وي همچنين از همكاري مردم و نظم پذيري، همراهي و همدلي زوار در طول مسير برگزاري اربعين تشكر كرد.

رحماني فضلي با اشاره به ديدار خود با رهبر معظم انقلاب قبل از مراسم اربعين اظهار داشت: ايشان تأكيد داشتند مراسم اربعين، منظم، مردمي، دقيق و با مراعات زوار انجام بگيرد.

* در برگزاري اربعين كل نظام پاي كار آمد
وزير كشور همچنين به دستورات و اقدامات دولت براي تأمين امكانات لازم اشاره كرد و گفت: رئيس جمهوري به شملچه نيز آمدند و به طور كلي در برگزاري مراسم اربعين كل نظام پاي كار آمد و ما توانستيم اين مراسم مردمي و بزرگ را برگزار كنيم.

رحماني فضلي همچنين به ارسال گزارشي از برگزاري مراسم اربعين به دفتر مقام معظم رهبري اشاره كرد كه كه از طرف ايشان نسبت به برگزاري اين اعلام رضايت شد، هرچند همه ما از حادثه‌اي كه در حله عراق افتاد متأثر هستيم كه به جز اين مورد، در تمامي مراحل كار به خوبي پيش رفت.

وزير كشور با تاكيد بر اينكه بايد در خصوص افزايش امنيت مراسم اربعين تدابير بيشتري انديشيده شود تصريح كرد: دغدغه‌هاي امنيتي اين مراسم بايد رفع شود.

وي لزوم ساماندهي مردمي زوار و برنامه ريزي براي حركت كارواني زائران اربعين براي جلوگيري از ازدحام در مرزها را از اولويت برنامه ستاد مركزي براي سال آينده عنوان كرد.

*مرز خسروي را براي استفاده زوار در سال آينده آماده‌سازي كنيم
رحماني فضلي تاكيد كرد: بايد تمام تلاش خود را به كار بگيريم تا در سال آينده بتوانيم لغو رواديد با عراق داشته باشيم و از سوي ديگر مرز خسروي را براي استفاده زوار در سال آينده آماده‌سازي كنيم كه توجه به اين موارد مي‌تواند برگزاري مراسم اربعين را بيش از پيش تسهيل كند.

رحماني فضلي همچنين از همكاري و هماهنگي استانداران مرزي كشور و همچنين مهمان پذيري و خوشرويي مردم شريف چذابه، شلمچه و مهران قدرداني كرد، گفت: مردم اين سه شهر به ويژه مردم شهرستان مهران سربلند از موضوع خدمات رساني به زوار بيرون آمدند.