پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

15 آذر 1395

جزئيات خدمات ارائه شده در كنگره عظيم اربعين حسيني اعلام شد

قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات در امور اربعين با اشاره به رشد كمي و كيفي خدمات ارائه شده در كنگره عظيم اربعين ، جزئيات خدمات ارائه شده در اين كنگره را اعلام كرد.


به گزارش ستاد بازسازي عتبات عاليات، جمشيد گودرزي، انعقاد بيش از 400تفاهمنامه با موكب داران، مشاركت چشمگير هموطنان اهل سنت، رشد نزديك به سه برابري آمار طبخ و توزيع غذا و استان‌ محوري ازجمله ويژگي‌هاي برپايي مراسم اربعين حسيني امسال بود.

گودرزي ، مردم و دولت عراق را ميزبان اصلي راهپيمايي اربعين حسيني عنوان كرد و گفت: براساس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، ما به نمايندگي از مردم و تنها با هدف مشاركت در فيض ميزباني در كنار برادران عراقي در اين كنگره عظيم حضور داشتيم.

وي گفت: راهپيمايي ميليوني اربعين حسيني حركتي مردمي و متكي به مشاركت و كمك‌هاي تمامي محبان اهل بيت (ع) است و ستاد بازسازي عتبات به عنوان مسئول «كميته مشاركت‌‌هاي مردمي، اسكان و تغذيه»، وظيفه ساماندهي امور و ايجاد هماهنگي‌ها را برعهده داشت.

وي در تشريح عملكرد كميته «مشاركت‌هاي مردمي، اسكان و تغذيه ستاد اربعين» اظهار كرد: تعداد تفاهمنامه‌هاي منعقده با متبرعان، خيران و موكب‌داران استان‌هاي سراسر كشور به‌منظور اسكان و پذيرايي از زائران اربعين حسيني امسال با حدود چهار برابر افزايش نسبت به سال گذشته به 410 فقره رسيد.

به گفته اين مقام مسئول در ستاد بازسازي عتبات عاليات ، شمار تفاهمنامه‌هاي امضا شده در سال گذشته 122فقره بود كه امسال با رشد 336 درصدي همراه شد.

گودرزي اجراي طرح ادغام موكب‌ها را يكي از ويژگي‌هاي اربعين امسال برشمرد و گفت: با هدف هم‌افزايي در ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران براي نخستين بار تعدادي از موكب‌هاي ايراني و عراقي با هم تركيب شدند كه ارتقاي سطح خدمات دهي را نيز در پي داشت.

وي استان محوري را يكي ديگر از ويژگي‌هاي برپايي مراسم اربعين حسيني امسال دانست و افزود: همراهي بي‌نظير مردم با ستادهاي بازسازي عتبات استان‌ها و كمك استانداران در سراسر كشور اين فرصت را براي تمام هموطنان ايجاد كرد كه بتوانند با اهداي كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي، سهمي در برپايي اين مراسم داشته باشند.

گودرزي با بيان اينكه ظرفيت اسكان ايجاد شده در سال گذشته 325هزار تن در روز بود گفت: امسال شمار اسكان يافتگان در در موكب‌هاي ايراني با افزايش حدود سه برابري از 900هزار تن در روز فراتر رفت.

وي با بيان اينكه تعداد وعده‌هاي پذيرايي از زائران نيز با رشد 311درصدي همراه بود نيز اظهار كرد: اربعين امسال ، چهار ميليون و 599هزار وعده غذا(صبحانه، نهار و شام) طبخ و در بين زائران توزيع شد.سال گذشته اين آمار حدود يك ميليون و 478هزار وعده در روز بود.

قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات در امور اربعين تصريح كرد: با سازماندهي خوبي كه صورت گرفت، هشت قرارگاه تحت امر كميته اسكان و تغذيه در شهرهاي نجف اشرف، كربلا، كاظمين، سامراء، مسيب(طفلان مسلم) و مرزهاي مهران، شلمچه و چذابه فعال بودند.

وي ادامه داد: امسال هموطنان اهل سنت از استان‌هاي كردستان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز مشاركت چشمگيري در پشتيباني از موكب‌ها داشتند.

وي با اشاره به عبور زائران كشورهاي همسايه مانند آذربايجان، هند، پاكستان و افعانستان از خاك كشورمان گفت: تعدادي از موكب‌هاي زير نظر ستاد بازسازي عتبات عاليات در مرزهاي شلمچه، ميرجاوه و آستارا تا پايان ماه صفر داير بودند و به زائران اين كشورها خدمات ارائه مي‌كردند.

به گفته گودرزي امسال تعداد موكب‌هاي مرزي با افزايش 160 درصدي به 531 موكب رسيد اين در حالي است كه سال گذشته 330 موكب در مرزها داير شده بود.