پنج شنبه 9 فروردین 1403

09 آذر 1393

توصيه‌هاي لازم جهت شرکت در پياده‌روي اربعين

شما دعوت شده حضرت سید الشهداء علیه السلام هستید حال که این توفیق نصیب شما شده است قدر این فرصت را دانسته و خود را میهمان اباعبدالله دانسته و آداب میهمانی را رعایت کنید.اقامه نماز در اول وقت در هر مکان، نشانه اقتدای شما به اباعبدالله است. این فرصت را غنیمت بشمارید. حفظ رعایت ادب و احترام نسبت به مراجع عظام تقلید و علمای اسلام به ویژه کشور میزبان، باعث ایجاد وحدت نشان از بصیرت شماست


توصيه‌هاي لازم جهت شرکت در پياده‌روي اربعين

 

مسیر ۸۰ کیلومتری جاده نجف تا کربلا، آسمانی‌ترین مسیر این کره خاکی است و قرن‌هاست که عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام با پای پیاده خود را به کربلا و حرمش می‌رسانند تا مصداق این روایت شریف از امام صادق علیه السلام باشند که فرمودند:

«إِنَّ لِلَّهِ مَلَائِکَةً مُوَکَّلِینَ‏ بِقَبْرِ الْحُسَیْنِ عَلَیه السَلام فَإِذَا هَمَّ بِزِیَارَتِهِ الرَّجُلُ أَعْطَاهُمُ اللَّهُ ذُنُوبَهُ فَإِذَا خَطَا مَحَوْهَا ثُمَّ إِذَا خَطَا ضَاعَفُوا لَهُ حَسَنَاتِهِ فَمَا تَزَالُ حَسَنَاتُهُ تَضَاعَفُ حَتَّى تُوجِبَ لَهُ الْجَنَّةَ ثُمَّ اکْتَنَفُوهُ وَ قَدَّسُوهُ وَ یُنَادُونَ مَلَائِکَةَ السَّمَاءِ أَنْ قَدِّسُوا زُوَّارَ حَبِیبِ اللَّهِ» ( کامل الزیارات، ص: 133)

خداوند متعال فرشتگانى دارد که موکّل قبر حضرت امام حسین علیه السّلام مى‏ باشند هنگامى که شخص قصد زیارت آن حضرت را مى‏ نماید حق تعالى گناهان او را در اختیار این فرشتگان قرار مى‏ دهد و زمانى که وى قدم برمی دارد فرشتگان تمام گناهانش را محو مى‏ کنند و سپس قدم دوّم را که برداشت حسناتش را مضاعف و دو چندان مى‏کنند و پیوسته با قدم‏هائى که برمى‏دارد حسناتش مضاعف مى‏گردد تا به حدّى مى ‏رسد که بهشت برایش واجب و ثابت مى‏ گردد، سپس اطرافش را گرفته و تقدیسش مى‏کنند و فرشتگان آسمان نداء داده و مى­گویند: زوّار دوست خدا را تقدیس نمائید.

همه ساله در ایام مختلف به ویژه اربعین، زائران و عشاق، این مسیر را پیاده طی می‌کنند و موکب‌ها و خیمه‌های فراوانی برای پذیرایی از زوار و عاشقان امام حسین(ع) برپا می­شود. این سفر زمانی دلنشین و نورانی میگردد که با زینت صبر، حوصله، مشارکت و همدلی، بخشش و گذشت آراسته گردد.

مختصر حاوی کلیدی­ترین مطالبی است که یک زائر پیاده باید بداند:

 

اطلاعاتي دربارة مسير راهپيمايي

  1. ميزان مسافت: ۸۰ كيلومتر
  2. تعداد ستون‌ها: ۱۴۵۲ ستون
  3. فاصله بين هر ستون: ۵۰ متر (۲۰ستون =۱ كيلومتر)
  4. )زمان لازم براي پياده روي كل مسير: ۲۰ تا ۲۵ ساعت (متوسط روزي ۷ تا ۸ ساعت)
  5. زمان تخميني سفر پياده: ۲ تا ۳ روز. اکثر کاروان‌ها صبح 17 صفر از نجف پياده‌روي را آغاز مي‌کنند.
  6. زمان پايان سفر: دو روز پس از مراسم اربعين.
  7. در مسير موکب‌هايي در سمت راست مسير (از نجف به کربلا) براي اسکان و پذيرايي زائران مستقر مي‌باشند و براي اولين بار چند موکب از سوي ايرانيان نيز در اين مسير داير مي‌باشد.

 

راهنمای‌ پيادهروي

  1. این سفر با گذرنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روادید صادر شده انجام میگیرد. در تمامی مراحل گذرنامه خود را همراه داشته و در اختیار دیگران قرار ندهید؛ حتي‌المقدور کارت ملي خود را نيز همراه داشته باشيد.
  2. مسير حرکت با خيل جمعيت پياده كاملا مشخص است. از درب ساعت (باب الساعه) حرم حضرت علي عليه السلام خارج شده و پيادهروي را مستقيم از كنار خيابان امام زين العابدين عليه السلام يا خيابان امام جعفر صادق عليه السلام شروع كنيد. اين مسيرها را مستقيم برويد تا به بزرگراه كربلا برسيد. به سمت چپ رفته، جايي كه هزاران نفر بصورت پياده به سمت كربلا در حال حركت هستند. به آنها ملحق شويد و بعد حدود ۷۵ كيلومتر در ستون ۱۴۵۲ شما به حرم حضرت عباس عليه السلام خواهيد رسيد.
  3. پيادهروي را از طلوع آفتاب آغاز كرده و در مغرب به طور كامل توقف كنيد.
  4. اولين شب را در يكي از موكب‌ها (كمپ يا حسينيه) در حدود ستون ۵۰۰ و دومين شب را حدود ستون ۱۰۰۰ بگذرانيد.
  5. مدت طولاني پيادهروي نكنيد. هر زماني لازم بود استراحت كنيد.
  6. در زمان نماز مغرب جايي را براي خواب بين صدها موكب پيدا كنيد. نيازي به نگراني نيست چون تعداد زيادي از اين موكب‌ها وجود دارد. آنچه که باید انجام شود این است که در زمان استقرار، برای دیگران نیز جا باز کنیم تا آنها نیز بتوانند استراحت کنند
  7. در طول مسیر، کلیه ستونها شمارهگذاری شده است. جهت پيدا کردن همراهان در صورت مفقود شدن از قبل شماره ستون‌هايي را انتخاب کرده، و در آنجا قرار بگذاريد.
  8. از نام و آدرس هتل و يا حسينيه محل سكونت خودتان در كربلا کاملاً اطلاع حاصل نماييد.
  9. با توجه به ترافيک مخابراتي بهتر است تماس تلفني خود را قبل از طلوع آفتاب انجام دهيد.

 

وسايل ضروري سفر براي شرکت در راهپيمايي

  1. کولهپشتي سبک (بهترين وسيلة حمل بار)
  2. وسايل کم وزن و اندک (نياز به همراه داشتن آب و خوراک نيست)
  3. مقداري خشکبار (پسته، بادام، انجير و...)
  4. داروهاي ضروري
  5. لباس گرمِ کافي و حتيالمقدور پتوی مسافرتی یا کيسة خواب
  6. قرآن و کتاب زيارت جيبي
  7. کفش مناسب و تجربه شده
  8. وسايل بهداشتي ضروري (صابون، مسواک، دستکش و...)
  9. همراه داشتن چتر سبک

 

  1. توصيه‌هاي مهم به زائران گرامي اربعين حسيني(ع):
  1. شما دعوت شده حضرت سید الشهداء علیه السلام هستید حال که این توفیق نصیب شما شده است قدر این فرصت را دانسته و خود را میهمان اباعبدالله دانسته و آداب میهمانی را رعایت کنید.
  2. اقامه نماز در اول وقت در هر مکان، نشانه اقتدای شما به اباعبدالله است. این فرصت را غنیمت بشمارید.
  3. حفظ رعایت ادب و احترام نسبت به مراجع عظام تقلید و علمای اسلام به ویژه کشور میزبان، باعث ایجاد وحدت نشان از بصیرت شماست.
  4. از آنجا که دریای محبت سیدالشهدا مختص شیعیان نیست و شاهد حضور زائرانی از اهل تسنن و مسیحیت میباشیم ضروری است با رفتاری مناسب در گسترش فرهنگ تشیع اقدام نمائید
  5. همواره زبانتان به ذکر مشغول باشد شاید این توفیق دیگر حاصل نشود.
  6. پوششی فاطمی و رفتاری زینبگونه داشته باشید. چادر شما نشاندهنده متانت و اصالت شیعی شماست.
  7. این سفر بدون عشق طعمی ندارد، سختی راه، کمبود امکانات، مسیر طولانی، ازدحام جمعیت و ... شیرینی این سفر است. سعه صدر و حفظ آرامش در همه راه موجب مودت و محبت خواهد بود.
  8. حضور زائران از کشورهای دیگر و قومیتهای مختلف نشان از میهمانی بزرگ اباعبدالله دارد. همراهی،  همصحبتی و معاشرت همراه با مراعات و تقدم دیگران، شما را به عنوان سفیر فرهنگی ایران اسلامی عزیز معرفی میکند.
  9. حضور بانوان شیعه در این کنگره عظیم شیعی، نشان از حرکتی باعفاف و حجاب مورد رضای خداوند متعال و اهلبیت عصمت و طهارت است. عدم اختلاط و رعایت حریم بانوان باعث آرامش آنها در این سفر معنوی است.
  10. وجود موکبهای متعدد و پذیرایی خالصانه و متعدد خادمین در بین راه، دلیل بر اسراف و زیادهروی نمیباشد. لذا جهت آمادگی معنوی زیارت نسبت به خوردن و آشامیدن دقت لازم را داشته باشید.
  11. با توجه به تراکم جمعیت و عدم امکانات مناسب برای نظافت مسیر و موکبها که محل اقامت و استراحت زائران گرامی است، ضروری است نسبت به رعایت بهداشت و پاکیزه نگهداشتن آن کوشا باشید.
  12. برخي عوامل تندرو و مغرض که تمامي تلاش خود را صرف اختلاف افکني بين مسلمانان (شيعه و سني) مي‌نمايند، اقدام به اعمالي از قبيل توهين به شيعيان و اهل سنت، يا به هر طريقي ايجاد مزاحمت مي‌نمايند، شايسته است از مجادله و درگيري با آن‌ها پرهيز و مراتب را به بعثه مقام معظم رهبري منعکس نماييد.