جمعه 7 اردیبهشت 1403

30 آبان 1395

850 هزار زائر اربعين وارد كشور شدند

وزير كشور گفت: تاكنون 850 هزار زائر اربعين تاكنون از طريق مرزهاي سه گانه مهران در استان ايلام و شلمچه و چذابه در استان خوزستان وارد كشور شده اند.


به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحماني فضلي روز شنبه در نشست ستاد اربعين استان ايلام در پايانه مرزي مهران افزود: از حدود 2 ميليون زائر خروجي امسال تاكنون 850 هزار زائر وارد كشور شده اند كه اگر با همين نسبت ورود زائران را داشته باشيم با كمبود امكانات و تداركات مواجه نخواهيم شد.

وي اضافه كرد: در استان خوزستان شرايط و امكانات بيشتر فراهم بود بنابراين تصميم بر اين شد كه تعداد بيشتري از زائران از مرزهاي شلمچه و چزابه تردد كنند و اين موضوع نبايد به معناي ضعف يا قوت مرزي خاص تلقي شود.

رحماني فضلي با تاكيد بر اينكه مردم ايلام و مهران در آزمون بزرگ خدمت به زائران اباعبداله الحسين(ع) سربلند بيرون آمدند، تاكيد كرد: بايد در زمينه توزيع زائران متناسب با امكانات موجود مردم را توجيه كنند.

وزير كشور به بازديد هوايي از نحوه خدمات رساني به زائران در استان ايلام و شهرستان مهران اشاره كرد و گفت: تمام كوچه و خيابان ها در مسير تردد زائران مملو از جمعيت بود و مردم با نهايت احترام و گشاده رويي در خدمت زائران هستند و اگر توصيه هايي مي شود تنها با هدف مديريت خدمات رساني است.

وي يادآور شد: اربعين حسيني كار بسيار عظيمي است و هر چقدر ابعاد كار را برآورد كنيم و بسنجيم عظمت آنرا به معناي واقعي درك نخواهيم كرد.

وي افزود: انجام اين كار بزرگ خارج از حوزه اراده و بسيج همه امكانات آن هم در زمان محدود است و رساندن 2 ميليون زائر از در منازل شان به كربلا و سپس بازگشت انها تا منزل در كمال امنيت و آرامش و تامين تغذيه، اسكان، دارو، درمان و حمل و نقل آنها كار آساني نيست و به طور قطع در همه مراحل كار لطف خدا شامل حال مسئولان شده است.

وزير كشور با بيان اينكه كارهاي بسيار زيادي انجام شده است، گفت: اتفاقات زيادي مي توانست بيفتد اما مديريت و كنترل شد و مساله بايد دقيق و موشكافانه بررسي شده و گام هاي بعدي محكم تر و با كنترل و مديريت بهتري برداشته شود.

رحماني فضلي اظهار كرد: طي يكسال گذشته ستاد اربعين فعال بوده و همه زحمت كشيدند و يك هفته بعد از اربعين سال گذشته از همه اعضا خواستم بي رحمانه خود را نقد كنند.

وي تاكيد كرد: نتيجه همه برنامه ريزي هاي پنهان و آشكار اين بود كه امسال با افتخار اعلام كرديم كه امادگي براي پذيرايي از 2 ميليون زائر را داريم.

وزير كشور همچنين گفت: در نتيجه رايزني هاي انجام شده امسال دولت عراق براحتي براي زائران حتي براي اتباع خارجي كه سال قبل معضل ما بودند، رواديد صادر كردند.

رحماني فضلي يادآور شد: آنها تلاش كردند براي ما امنيت برقرار كنند و دوستان ما در داخل عراق نيز لحظه به لحظه پيگيري كردند تا امكان سرويس دهي به 2 ميليون زائر آن هم در يك كشور ديگر فراهم شود لذا نبايد اين كار عظيم با چند اشكال كه طبيعي نيز هست، ناديده گرفته شود.

وي با بيان اينكه در سه چهار روز گذشته شرايط پرفشار و سختي را تحمل كرديم، اضافه كرد: بايد به دولت عراق نيز حق دهيم كه در شرايطي كه امكان گرفتن رواديد را براي همه افراد فراهم كرده اند از پذيرش افراد بدون گذرنامه و رواديد خودداري كنند.

وي تاكيد كرد: با وجود تمامي تلاش ها و اقدامات انجام گرفته گام هاي بلندي هنوز داريم كه برداريم اما مهمتر از همه اينها خود مردم هستند كه با هوش، دورانديشي و سازمان پذيري بالا بسيار خوب كار كردند.

وزير كشور گفت: افرادي كه بدون مدارك معتبر به مرز مهران آمده بودند همه عاشق امام حسين(ع) بودند و هرچند براي ما هزينه درست كردند اما اگر تبعيت و همراهي آنها نبود كار انجام نمي شد.
رحماني فضلي با تاكيد بر اينكه بايد شكرگزار خداوند باشيم، اضافه كرد: اين شكرگزاري به معناي نفي اشكالات و آسيب ها نيست و يكي از نيازهاي ما براي سال آينده اين است كه بايد گذرگاه هاي مرزي كشورمان افزايش يابد هر چند امسال نيز قصد افزايش تعداد گذرگاه ها را داشتيم اما موفق نشديم.

وي اظهار كرد: مساله اربعين نبايد دولتي شود و اربعين جزو رويدادهاي حماسي، ملي، مذهبي و ديني ما است و تمام انرژي ما بر ظرفيت مردم متكي است.

رحماني فضلي تاكيد كرد: هيچكس ادعا نمي كند اربعين كار دولت است بلكه كار مردم و نظام است و حق نداريم امتياز، ضعف و قوت و قدرت اربعين را بين مسئولان توزيع كنيم.

وي گفت: موضوع اربعين نبايد به گونه اي تجلي پيدا كند كه به يك موضوع اختلافي تبديل شود زيرا هر كس متناسب با مامويت و وظايف خود به زائران خدمت كرده است.

به گزارش ايرنا، بر اساس اعلام مسئولان استان ايلام بيش از يك ميليون نفر از مرز مهران خارج شده و حدود 350 هزار نفر نيز وارد شده اند، اين مرز بدليل برخورداري از مزيت نزديكي و كوتاهي مسافت تا كربلا انتخاب اول زائران اربعين است.

هم اكنون موج ورود زائران به كشور از طريق مرز بين المللي مهران در فاصله 95 كيلومتري جنوب باختري شهر ايلام آغاز شده است.