شنبه 1 اردیبهشت 1403

28 آبان 1395

حجت الاسلام پارسانيا خواستار شد؛ ارائه نظريه پديده اربعين و ابعاد تمدني آن به جامعه علمي جهان

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اربعين پديده اي بي نظير در تاريخ بشري است، خواستار ارائه نظريه پديده اربعين و ابعاد تمدني آن به جامعه علمي جهان شد.


به گزارش خبرنگار الاربعین، حجت الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش بين المللي اربعين حسيني که ازسوی کارگروه بین الملل کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن اجتماعات دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار شد بر لزوم ارائه نظريه پديده اربعين و ابعاد تمدني آن به جامعه علمي جهان تأكيد كرد.

وي با اشاره به ديدگاه پيتر برگر از جامعه شناسان مشهور غربي كه نظريه جدايي دين از زندگي بشر و از بين رفتن آخرين سنگر فرهنگ عمومي را تا پايان قرن بيستم مطرح مي كند، گفت: در دوراني كه سكولاريسم علم و سياست را فرا گرفته است، مردم كوچه و بازار نيز دين گريز خواهند شد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه برگر نظريه ديگري را در پايان قرن بيستم با عنوان «افول عقلانيت و افول سكولاريسم» مطرح مي كند، گفت: وي پس از انقلاب اسلامي ايران احساس كرد كه يك بازگشتي از سوي فرهنگ عمومي در كل جهان برخواسته است كه در اين زمينه انديشمندان عراقي تجربه 50 ساله خود را ببينند.

وي افزود: كشورهاي اسلامي در حاشيه كشورهاي غربي در حال طي مسير سكولار شدن علم و سياست و درگير شدن فرهنگ عمومي و نهادهاي علمي در اين ماجرا بودند، اما امروز و در ماجراي اربعين بازگشت به دين از دل فرهنگ عمومي مردم برخواسته است كه خود را در سياست جهاني و در نظام هاي علمي تحميل مي كند.

حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا تصريح كرد: سياست جهان اسلام از اين حركت مردمي متأثر شده و سمت و سوي آن در حال تغيير است و اين نشست به عنوان بخشي از جامعه علمي است كه مي خواهد از اين فرصت استفاده و حق ديني و معنوي خود را براي ارائه تئوري هاي مناسب با آن استيفا كند.

وي با بيان اينكه اربعين هديه اي الهي است كه خداوند آن را از طريق امت اسلامي به جامعه علمي اهدا كرده و از اين هديه، حوزه علميه نجف و قم و مجامع علمي و دانشگاهي دو كشور بايد استفاده كنند، گفت: اربعين پديده اي بي نظير در تاريخ بشري است كه ابتدا محقق شده و بعد بايد نظريه مناسب آن را ارائه دهيم.