چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

28 آبان 1395

پور عزت عضو هيأت علمي دانشگاه تهران: مديريت پياده روي اربعين بايد كاملا مردمي باشد

به گزارش خبرنگار الاربعین، پور عزت عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در همايش بين المللي اربعين حسيني كه از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار شد، پياده روي اربعين را فضاي مناسبي براي احياي تمدن شيعي دانست.


وي با اشاره به حضور گروه هاي متعدد شبيه و متنوع در مسير پياده روي اربعين، سازه هاي فرهنگي در حال فروپاشي در جوامع غربي را يادآور شد و تأكيد كرد: در جوامع متعدد انساني به لحاظ فناوري روز بسياري از سازمان هاي فرهنگي در حال اضمحلال و فراموشي از زندگي مردم هستند.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه حركت اربعين بايد تجلي گاه تمام خرده فرهنگهاي سالم شيعه باشد، گفت: جامعه شيعه يكسان نيست و در شهرهاي مختلف سازه هاي فرهنگي متفاوت وجود دارد؛ در كشور ايران بيش از صد گونه رفتار مثبت و درست با مقوله عاشورا قابل مشاهده است و در كشورهاي ديگر قطعا به اين صورت است به ويژه در عراق كه اين امر بسيار متنوع است.

وي افزود: فضاي پياده روي اربعين بايد به گونه اي مديريت شود كه شهرهاي مسير مسؤوليت استفاده و به روز رساني و تمهيد امكانات را به به عهده گيرند، فضاي سياسي از بين رفته و مدنيت شهري و احساسات مردمي كه سالم ترند با هم جوش خورده و برجسته شود.

پور عزت با بيان اينكه اربعين فضاي فرهنگي بسيار مستعدي دارد كه بايد اين فضا با حسن مديريت و رفتاري صحيح بارورتر شود، گفت: 1440 عمود در اين مسير وجود دارد و بيش از 1500 شهر شيعي در جهان داريم، اگر احياي هر يك از عمودها به يك شهر واگذار شد اربعين به تمدن جامعه شيعي تبديل مي شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: حركت اربعين نبايد ساده و سياسي تلقي شود بلكه اداره آن بايد مردمي باشد تا پايدار بماند چراكه سنت هايي كه دولت ها ايجاد مي كنند ناپايدار خواهد بود.

وي با بيان اينكه حدود 20 ميليون نفر هفت روز از زندگي خود را وقف حركت اربعين مي كنند، اظهار داشت: اينجا حداقل 140 ميليون نفر روز به فعاليت مشغول هستند و اين تعدد فرصت مناسبي براي آموزش بهداشت، رفتار اجتماعي سالم، شيوه هاي متعالي زندگي كردن، تمرين ساده زيستي و سنت هاي خوب دانشجويي است.

پور عزت آموزش شب نشيني ها و اجتماع هاي سالم، امكان بازسازي بنيانهاي فرهنگي، امكان فضاسازي براي مديريت دانش در راستاي رفع فقر، محدود شدن بازار و كم شدن فضاي تكدي گري و ابراز استعدادهاي هنري در اربعين تأكيد كرد و افزود: فرصت ارزشمند مذاكره و صحبت در ايام اربعين فراهم است.