پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

28 آبان 1395

رايزن فرهنگي ايران در عراق گفت: گسترش روابط ايران و عراق به بركت اربعين روزافزون است

حجت الاسلام والمسلمین اباذري مسافرت 5 تا 6 ميليون زائر ايراني و عراقي در دو كشور را بيانگر عمق روابط بين دو ملت دانست و گفت: اين روابط به بركت اربعين هر روز بهتر از روز قبل و هر سال بهتر از سال قبل مي شود.


به گزارش خبرنگار اعزامي الاربعین از كربلاي معلا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا اباذري، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عراق در همايش بين المللي اربعين حسيني كه به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن اجتماعات دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار شد، به امضاي 45 تفاهم نامه دانشگاهي بين ايران و عراق اشاره كرد و اهميت روابط علمي و دانشگاهي بين اين دو كشور را يادآور شد.

وي با اشاره به تحصيل سه هزار دانشجوي عراقي در ايران از جمله 480 دانشجو در دانشگاه فردوسي مشهد، افزود: روابط علمي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق روز به روز در حال گسترش و توسعه است، و فرصت هايي مانند اربعين روابط دانشگاهي را به هم نزديك تر خواهد كرد.

رايزن فرهنگي ايران در عراق افزود: مقام معظم رهبري در ديدار تعدادي از مسؤولان عراقي با ايشان فرمودند «مثلنا و مثل الشعب العراق، لحمك لحمی و دمك دمي» كه اين جمله، مشخص كننده عمق روابط دو ملت است و با تفسير اين جمله هيچ قدرتي نمي تواند بين دو ملت جدايي بيندازد.

وي با بيان اينكه صدام نتوانست بين اين دو ملت جدايي بيندازد، جنگ را هشت سال تحميل كرد اما بين دو ملت جدايي نيفتاد، اظهار داشت: بعد از سقوط صدام و در حال حاضر، نزديك دو و نيم ميليون نفر عراقي به جمهوري اسلامي مسافرت مي كنند و تنها در اربعين 2/5 ميليون ايراني به عراق سفر مي كنند.

حجت الاسلام اباذري مسافرت 5 تا 6 ميليون زائر ايراني و عراقي در دو كشور را بيانگر عمق روابط بين دو ملت دانست و گفت: اين روابط به بركت اربعين هر روز بهتر از روز قبل و هر سال بهتر از سال قبل مي شود.

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري در موضوع اربعين فرمودند كه از ملت، دولت و عشاير عراق تشكر مي كنم، افزود: مردم عراق با تمام وجود نسبت به زائران امام حسين (ع) خدمت مي كنند و از بصره تا سامرا، تمام اين مواكب براي خدمت به زائران اربعين آماده شده است.

رايزن فرهنگي ايران در عراق مشكلات اقتصادي اين كشور را يادآور شد و گفت: مردم با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند اما هيچ نقص و كاستي براي خدمت رساني به زائران نمي بينيم و اين به بركت اربعين و امام حسين (ع) است كه اين روابط روز به روز توسعه پيدا مي كند.

وي با بيان اينكه وقتي روابط ايران و عراق عميق شود دشمنان در بر هم زدن آن طمع مي كنند، تأكيد كرد: بايد مراقبت كنيم اين روابط بين دو ملت و دو دولت دچار اختلاف و ضعف نشود چراكه هيچ كشوري در دنيا پيدا نخواهد شد كه مثل ايران و عراق اينقدر با هم مشتركات داشته باشند.

حجت الاسلام اباذري مرز و همسايگي بين دو كشور، مذهب و دين، وجود عتبات عاليات در عراق و وجود مضجع شريف امام رضا (ع) و بارگاه حضرت معصومه (س) در مشهد و قم را از مشتركات بين دو ملت خواند و گفت: دشمن دو كشور ايران و عراق مشترك است و نبايد اين دشمن را فراموش كنيم.