شنبه 1 اردیبهشت 1403

28 آبان 1395

حجت الاسلام غلامرضا بهروزي لك: حركت اربعين در يك بستر تعامل تاريخي و خودجوش اتفاق مي افتد.

حجت الاسلام غلامرضا بهروزي لك در نشست علمي اربعين و جامعه مهدوي كه به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن جلسات دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار شد، نظريه در حال تدوين خود را با عنوان فلسفه غيبت چيست، ارائه داد.


وي با بيان اينكه چگونه مي توان با تبيين فلسفه غيبت حركت هايي چون اربعين را معنا ببخشيم و توضيح دهيم كه شناخت جايگاه ما در عصر غيبت چيست، گفت: غيبت عدم وجود يا حضور امام نيست بلكه عدم ظهور امام است، اينكه مطرح مي شود ائمه معصومين عليهم السلام 8 دليل را مانند امتحان الهي با غيبت و ظهور، ترس از جان، كشتن امام و ... براي غيبت ارائه كرده اند دليل اغنايي است و دليل اصلي نيست.

عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: پس از گذشت صدها و چند هزار سال از اول خلقت بشري تا روز غدير، كمال ابلاغي دين مطرح مي شود و تعهدي بر تحقق دين كامل نبوده است و زماني مي رسد كه به دست امام مهدي (عج) دين به كمال محقق مي شود.

وي وقايع تاريخ اسلام را به دو دوره از زمان پيامبر اكرم (ص) تا سال 260 و از سال 260 هجري قمري تا زمان ظهور، تقسيم كرد و گفت: اين دو واقعه بايد به درستي تبيين شود و مشخص گردد كه كاركرد و اقتضاي امامت در اين 250 سال چه بوده است.

حجت الاسلام بهروزي لك در ادامه به وظايف تكويني امام به عنوان خليفه الهي بر روي زمين اشاره كرد و گفت: لازمه آموزش دين و بيان شريعت براي انسانها ظهور است.

وي با بيان اينكه ظهور يازده معصوم عليهم السلام در دوران نخست براي تكميل خاتميت بود، افزود: امام حسين (ع) در اين دوران يك جايگاه كليدي دارد چراكه بتواند عَلم هدايت را بر افراخته نگه دارد و امام صادق (ع) پاي آن كرسي تدريس به پا دارد و امام مهدي (عج) هم با يا لثارات الحسين ظهور كند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه غيبت عصر معصيت نيست بلكه دوراني است كه بشر مي تواند با استناد و تمسك به قرآن و تعاليم معصومين (ع) راهبر خود باشد، گفت: جايگاه تاريخي امام حسين (ع) در دوراني كه ائمه مي خواهند تعاليم خود را ارائه دهند به عنوان سفينه نجات است.