logo logo
  • تاریخ انتشار:‌ 1395/08/28 - 12:00 ق.ظ
  • چاپ
درنشست علمي اربعين و جامعه مهدوي درکربلا مطرح شد؛ كنگره اربعين نماد حركت به سمت جامعه مهدوي با تكيه بر جامعه حسيني

درنشست علمی اربعین و جامعه مهدوی درکربلا مطرح شد؛ كنگره اربعین نماد حركت به سمت جامعه مهدوی با تكیه بر جامعه حسینی

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به عجز دنیا از تحلیل واقعه اربعین، گفت: اربعین درس اجتماعی برای رسیدن به امام عصر و سلوك اجتماعی پیوند خوردن اراده ها با هم برای انجام دادن یك اتفاق بزرگ است.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی الاربعین از كربلای معلا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در نشست علمی اربعین و جامعه مهدوی كه به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن جلسات دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در كربلا برگزار شد، به ارائه پژوهش «كنگره اربعین نماد حركت به سمت جامعه مهدوی با تكیه بر جامعه حسینی» پرداخت.

وی مؤلفه های جامعه آرمانی حسینی و جامعه آرمانی مهدوی از نگاه امام عصر، خصلت های جامعه آرمانگرا از نگاه امام عصر و تجلی خصلت های جامعه آرمانگرا در كنگره اربعین را مورد بررسی قرار داد و گفت: امام عصر (عج) در زیارت ناحیه مقدسه ویژگی های امام حسین (ع) و ویژگی های جامعه در زمان ظهور را معرفی كرده اند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینكه در جامعه آرمانی حسینی و مهدوی یك قالب واحد انتخاب شده و قابل مقایسه است، به بررسی موضع امام در برابر دین، در برابر جبهه باطل، در برابر جبهه حق و راهبردی كه برای حركت انتخاب كرده اند، پرداخت.

وی پشتیبانی از دین، نصرت دین و اظهار آن، احیاكننده سنت ها، برپا كننده نماز و زكات، و برداشتن عمود را برخی از ویژگی های حضرت سیدالشهدا (ع) در برابر دین برشمرد و گفت: دین مداری حركت سیدالشهدا (ع) را كاملا تبلور می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند موضع امام حسین (ع) در برابر جبهه باطل را دفع فتنه ها، در هم كوبنده طغیانها، و سخت گیری در برابر طغیانها و موضع آن حضرت در برابر خودی ها و مردم را نصیحت مردم، رحم بر مسلمانان، عدم تفاوت در حكم بین قوی و ضعیف، یاور یتیمان و قوت امت اسلام عنوان كرد.

ی با بیان اینكه سیدالشهدا (ع) برای عبور مردم از فتنه ها در تقابل حق و باطل رویه هایی را اتخاذ كرده است، اظهار داشت: رویكرد امام عصر (عج) در این زمینه، صبر در برابر بلا، گسترش عدل و نشر آن، نشان دادن راه راست، امر به معروف و نهی از منكر و جهاد در برابر ظلم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح كرد: امام جامعه مهدوی را در قالب دعا توضیح می دهند و در برابر دین اینگونه موضع می گیرند؛ زمان آن حضرت تحقق آنچه از دین محو شده است آشكار و حكم های تبدیل شده اصلاح می گردد و زمان احیای قرآن، زمان ولی عصر است.

وی درباره موضع امام عصر (عج) در برابر جبهه باطل و همچنین در برابر مردم، گفت: موضع امام در برابر جبهه باطل پشت اركان گمراهی را می شكند، جباران، كافران، ناكثین و منافقین را ذلیل می كند و اما در برابر مردم، سبب نجات از گمراهی می شود و در آن زمان انگیزه ها و قبایل بر محور او وحدت پیدا می كنند.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان اینكه ایام اربعین نمونه ای از جامعه مهدوی است، اظهار داشت: دو جامعه كه درجنگ روبروی هم قرار گرفته بودند وقتی پای سیدالشهدا (ع) و امام عصر (عج) به میان می آید، همه چیز را فراموش كرده و خود را برای یاری امام فراهم می كنند.

وی با اشاره به اینكه قلوب مردم به واسطه امام زمان (عج) زنده و سرزمین ها آباد می شود، نور سراسر عالم را فرا می گیرد، بدی از بین می رود و حق آشكار می شود، ادامه داد: امت امام زمانی كه می خواهند به سمت جامعه مهدوی حركت كنند باید قلبشان با امام نرم باشد، یاد و انتظار امام را زیاد بكشند، برای ظهور بسیار دعا كنند، بر اطاعت امام صبر داشته و ثابت قدم باشند.

استاد حوزه و دانشگاه تأكید كرد: در زمانی كه تمدن غرب داعیه پایان تاریخ دارد و مدعی ارائه الگوی توسعه در همه زمینه ها برای همه اقشار و در همه موضوع ها است و به صراحت آن را اعلام می كند، مدنیتی بر محور ولایت و محبت امام شكل می گیرد كه دنیا از تحلیل آن عاجز است چراكه این نوع پیوند و انسجام نمونه ندارد.

وی با بیان اینكه اربعین درس اجتماعی برای رسیدن به امام عصر و سلوك اجتماعی پیوند خوردن اراده ها با هم برای انجام دادن یك اتفاق بزرگ است، گفت: آنچه در جنگ نرم حرف اول و آخر را می زند قدرت اراده ها است نه توپ و تفنگ و وحدت اراده ها در اربعین به وضوح مشاهده می شود.

مطالب مشابه