شنبه 8 اردیبهشت 1403

28 آبان 1395

درنشست علمي اربعين و جامعه مهدوي درکربلا مطرح شد؛ كنگره اربعين نماد حركت به سمت جامعه مهدوي با تكيه بر جامعه حسيني

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامي با اشاره به عجز دنيا از تحليل واقعه اربعين، گفت: اربعين درس اجتماعي براي رسيدن به امام عصر و سلوك اجتماعي پيوند خوردن اراده ها با هم براي انجام دادن يك اتفاق بزرگ است.


به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني الاربعین از كربلاي معلا، حجت الاسلام والمسلمين عليرضا پيروزمند در نشست علمي اربعين و جامعه مهدوي كه به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن جلسات دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا برگزار شد، به ارائه پژوهش «كنگره اربعين نماد حركت به سمت جامعه مهدوي با تكيه بر جامعه حسيني» پرداخت.

وي مؤلفه هاي جامعه آرماني حسيني و جامعه آرماني مهدوي از نگاه امام عصر، خصلت هاي جامعه آرمانگرا از نگاه امام عصر و تجلي خصلت هاي جامعه آرمانگرا در كنگره اربعين را مورد بررسي قرار داد و گفت: امام عصر (عج) در زيارت ناحيه مقدسه ويژگي هاي امام حسين (ع) و ويژگي هاي جامعه در زمان ظهور را معرفي كرده اند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامي قم با بيان اينكه در جامعه آرماني حسيني و مهدوي يك قالب واحد انتخاب شده و قابل مقايسه است، به بررسي موضع امام در برابر دين، در برابر جبهه باطل، در برابر جبهه حق و راهبردي كه براي حركت انتخاب كرده اند، پرداخت.

وي پشتيباني از دين، نصرت دين و اظهار آن، احياكننده سنت ها، برپا كننده نماز و زكات، و برداشتن عمود را برخي از ويژگي هاي حضرت سيدالشهدا (ع) در برابر دين برشمرد و گفت: دين مداري حركت سيدالشهدا (ع) را كاملا تبلور مي بخشد.

حجت الاسلام والمسلمين پيروزمند موضع امام حسين (ع) در برابر جبهه باطل را دفع فتنه ها، در هم كوبنده طغيانها، و سخت گيري در برابر طغيانها و موضع آن حضرت در برابر خودي ها و مردم را نصيحت مردم، رحم بر مسلمانان، عدم تفاوت در حكم بين قوي و ضعيف، ياور يتيمان و قوت امت اسلام عنوان كرد.

ي با بيان اينكه سيدالشهدا (ع) براي عبور مردم از فتنه ها در تقابل حق و باطل رويه هايي را اتخاذ كرده است، اظهار داشت: رويكرد امام عصر (عج) در اين زمينه، صبر در برابر بلا، گسترش عدل و نشر آن، نشان دادن راه راست، امر به معروف و نهي از منكر و جهاد در برابر ظلم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: امام جامعه مهدوي را در قالب دعا توضيح مي دهند و در برابر دين اينگونه موضع مي گيرند؛ زمان آن حضرت تحقق آنچه از دين محو شده است آشكار و حكم هاي تبديل شده اصلاح مي گردد و زمان احياي قرآن، زمان ولي عصر است.

وي درباره موضع امام عصر (عج) در برابر جبهه باطل و همچنين در برابر مردم، گفت: موضع امام در برابر جبهه باطل پشت اركان گمراهي را مي شكند، جباران، كافران، ناكثين و منافقين را ذليل مي كند و اما در برابر مردم، سبب نجات از گمراهي مي شود و در آن زمان انگيزه ها و قبايل بر محور او وحدت پيدا مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمين پيروزمند با بيان اينكه ايام اربعين نمونه اي از جامعه مهدوي است، اظهار داشت: دو جامعه كه درجنگ روبروي هم قرار گرفته بودند وقتي پاي سيدالشهدا (ع) و امام عصر (عج) به ميان مي آيد، همه چيز را فراموش كرده و خود را براي ياري امام فراهم مي كنند.

وي با اشاره به اينكه قلوب مردم به واسطه امام زمان (عج) زنده و سرزمين ها آباد مي شود، نور سراسر عالم را فرا مي گيرد، بدي از بين مي رود و حق آشكار مي شود، ادامه داد: امت امام زماني كه مي خواهند به سمت جامعه مهدوي حركت كنند بايد قلبشان با امام نرم باشد، ياد و انتظار امام را زياد بكشند، براي ظهور بسيار دعا كنند، بر اطاعت امام صبر داشته و ثابت قدم باشند.

استاد حوزه و دانشگاه تأكيد كرد: در زماني كه تمدن غرب داعيه پايان تاريخ دارد و مدعي ارائه الگوي توسعه در همه زمينه ها براي همه اقشار و در همه موضوع ها است و به صراحت آن را اعلام مي كند، مدنيتي بر محور ولايت و محبت امام شكل مي گيرد كه دنيا از تحليل آن عاجز است چراكه اين نوع پيوند و انسجام نمونه ندارد.

وي با بيان اينكه اربعين درس اجتماعي براي رسيدن به امام عصر و سلوك اجتماعي پيوند خوردن اراده ها با هم براي انجام دادن يك اتفاق بزرگ است، گفت: آنچه در جنگ نرم حرف اول و آخر را مي زند قدرت اراده ها است نه توپ و تفنگ و وحدت اراده ها در اربعين به وضوح مشاهده مي شود.