پنج شنبه 9 فروردین 1403

20 آبان 1395

برگزاری نشست علمی تخصصی اربعین، ژئوپولیتیك شیعه وگفتمان مقاومت

کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با مشارکت دانشگاه معارف اسلامی نشست علمی تخصصی اربعین، ژئوپولیتیك شیعه وگفتمان مقاومت را با حضور استادان دکتر یعقوب توکلی و دکتر خدادادی و با استقبال روحانیون و دانشجویان در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار گردید.


به گزارشش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین،  کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با مشارکت دانشگاه معارف اسلامی نشست علمی تخصصی اربعین، ژئوپولیتیك شیعه وگفتمان مقاومت را با حضور استادان دکتر یعقوب توکلی و دکتر خدادادی و با استقبال روحانیون و دانشجویان در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار گردید.

دکتر خدادادی در ابتدای نشست علمی به خیزش عظیم جهانی اسلام باتاثیرازانقلاب اسلامی اشاره وآن رابه عنوان یک آگاهی جمعی با تکیه به اراده عمومی و متاثر از اسلام اصیل در شرایط کنونی تبدیل به رفتار سیاسی دانسته که در شکل یک ایده سیاسی سامان داده شده است. وضعیت معادلات منطقه در حرکت رو به پیش خود همسو با منافع و مصالح اسلام و جنبش‌های اسلامی و کاملاً به ضرر غرب در حال رقم خوردن است. این موج فزاینده نهضتی، در صدد شکستن موانع ایجادشده درطول دویست سال گذشته غرب برای رسیدن به یک جامعه دین محور است. این مسئله خود باعث تغییر موازنه قدرت در میان نهضت های  اسلامگرا به نفع حرکت عظیم شیعیان شده است.

غرب در مرحله نهایی کارکرد سیاسی و مدیریتی‌اش قرار دارد و دوران افول را آغاز کرده است. به همین دلیل در موضع دفاع انفعالی قرار دارد اما نهضت بیداری، در آغاز خیزش انقلابی، به سرعت حرکت تکاملی را تجربه می‌کند، حرکتی که هر چه پیش می‌رود به چشم‌انداز آرمانی خود نزدیک می‌شود و بیداری اسلامی با اعتماد به نفس تام در حال ویران سازی بنیادهای سیاسی و حقوقی دست‌ساز غرب در منطقه است.

ایشان با تبیین دورهای سرنوشت‌ساز در جهان اسلام به سرآغازفروپاشی قدرت آمریکا از سال 2001 اشاره نموده و مهمترین پیامد آن را،بازی ندادن آمریکاوصهیونیست‌ها درحوادث جهان اسلام وبه تبع آن درجهان آینده ازدست داده است.جهان آینده جهان بدون امریکا وصهیونیست‌هاست و انقلاب اسلامی خلآ آینده قدرت را در نظام جهانی پر می کند.

دکتر خدادادی ژئوپلیتیک شیعی را با گستره جغرافیایی از پاکستان تا دریای مدیترانه و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس، می‌توان ژئوپلیتیک نوظهور و ممتاز قرن 21 نامید که سبب ایجاد تحولات بنیادین خواهد شد وفرصت‌های زیادی را پیش روی بازیگران منطقه‌ای قرار می دهد.

 ایشان در ادامه به گروه های سلفی گری اشاره کرده واظهار داشتند افراطی گری در تمام ادیان امری بدیهی به نظر می رسد. اما از آنجایی که اسلام دین رأفت است.(1) تنها راه برای مقابله با موج گرویدن سریع جهانیان به اسلام، ارائه تصویری خشن و غیر معقول از مسلمانان می باشد.

 دکتر خدادادی با نقد توطئه هلال شیعی به راهپیمایی اربعین مهمترین دلیل برکارآمدی ژئوپلتیک شیعه توجه نموده وگفتند راهپیمایی ایام اربعین در عراق، در حال تبدیل شدن به یک پدیده کلان فرهنگی و تمدنی در مقیاس جهان اسلام و بلکه دنیای امروز است. این راهپیمایی،  یک همایش بزرگ انسانی اخلاقی و فرهنگی است و آنچه جوهر و هسته مرکزی اربعین را شکل داده و آن را به یک جامعه بهشتی تبدیل می‌کند، همین وجود یک ما از من‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، و دینی بر محور یک هدف متعالی و محبوب است.

در راهپیمایی اربعین بسیاری از خصوصیات استثنایی و ارزش‌های ناب مشهود و ملموس است؛ هر قدم آن ثواب یک حج است، نشانه ایثار و فداکاری مومنین نسبت به یکدیگر، نمونه‌ای از رسم میهمان‌نوازی، نشانه‌ای از اخوت دینی، فرصتی برای تزکیه اخلاقی، وسیله‌ای برای تقرب الهی هرچه سریع‌تر و بهتراست.

راهپیمایی اربعین نماد ارزش ژئوپلیتیکی تشیع است. امروز تشیع به دلایل گوناگون ماهیت و ارزش ژئوپلیتیکی یافته است و قدرتمندان جهان در تصمیم‌گیری‌های خود نمی‌توانند از آن به سادگی بگذرند. این ارزش سرمایه بزرگی نه فقط برای شیعه بلکه برای دنیای اسلام است تا جمعیت بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر سهم خود را از نظام جهانی قدرت و مولفه های آن روشن کند. از ویژگی های آن، محیط سراسر آکنده از انتظار و آمادگی جهاد ، ظهور و بروز آمادگی روحی و روانی شیعیان برای دفاع از دین و جامعه دینی در برابر هرگونه دشمنی‌های تاریخی ، دفاع از حرم حضرت زینب در برابر تکفیری‌ها و مبارزه با داعش بعد از دستور مرجعیت می باشد.

دکتر خدادادی در پایان با توجه به مباحث ارایه شده نتیجه گرفتند راه پیش رو، نویدگر روزی است که شیعه و سنی در کنار هم، در فضایی علمی و آزاد، نظریات خود را مطرح و فضایی فکری و فرهنگی نو، گشوده شود. در چنین فضایی مشترکات آشکارتر و محبت‌ها افزون‌تر و کینه‌ها رخت می‌بندد. امروز به لطف گسترش رسانه‌ها، به‌ جای تکفیر و تفسیق و ترفیض و فحش و ناسزا و از رهگذرِ نابودی قدرت‌های دیکتاتور، فضای عمومی جهان اسلام را با تدبیر و تعقل و گفتار منطقی و علمی تلطیف خواهد کرد. در چنین فضایی است که نه هلال و ماه شیعی، بلکه «کهکشان اسلام ناب محمدی» در منطقه متولد خواهد شد.

دکتر یعقوب در ادامه نشست به سیر تاریخی  زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین توسط اهل بیت علیهم السلام و پیروان راستین آنان از یک طرف و به محدودیت‌ها وسخت‌گیری‌ها و آزار و اذیت‌هایی که حاکمان ظلم و جور در طول تاریخ برای زیارت قبر سیدالشهداء علیم السلام از سوی دیگر اشاره کردند و اظهار داشتند در اواخر دوره صدام اجازه زیارت به صورت خیلی محدود داده شد و پس از سقوط صدام و ظهور دولت شیعی در اتنخابات مردمی و شکل‌گیری هویت شیعی موجب شد تا جریانات سلفی برای از بین بردن شیعه در عراق حضور پیدا کنند و بدترین جنایات بشری را مرتکب شوند. دکترین اربعین را پدیده جدیدی دانسته که بزرگترین تجمع جمعیت انسانی جهان را شکل داده است و یک بهشت رفتاری را ایجاد نموده است و مردم عراق علیرغم فقر، خدمات زیادی را به زائران ارائه می‌نمایند.

دکتر توکلی افزودند در اربعین تمام منطق توریسم به هم می‌خورد و به جای منفعت و استفاده‌های تجاری، علاوه بر خدمت مجانی، پولی و امکانات را نیز به شما می‌دهند. در اربعین هویت تمام هویت‌های ملی رنگ می‌بازد و تنها یک هویت شیعی واسلامی شکل می‌گیرد و وحدت و یگانگی و همبستگی به هویت شیعی و مقاومت اسلامی معنا می‌یابد و همه با یک شعار لبیک یا حسین و پیروی از مکتب امام حسین(ع) حرکت می‌کنند.