پنج شنبه 9 فروردین 1403

20 آبان 1395

زائران قبر امام حسین(ع) چه ویژگی هایی دارند؟

حجت الاسلام پناهیان گفت:در ایام زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین باید توجه کرد که زائر برای خشنودی رسول خدا، عصبانی کردن دشمنان اهل بیت(ع) و انجام فریضه الهی آمده است.


حجت الاسلام احمد پناهیان، کارشناس مذهبی، با اشاره به اهمیت زیارت قبر امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین گفت: در کامل الزیارات پیرامون اهمیت و جایگاه زیارت مرقد امام حسین(ع) روایاتی بسیاری آمده است که فضایل و آثار و برکات این زیارت در آن کتاب تبیین شده است.

وی افزود: در کتاب کامل الزیارات  از اینکه ثواب زیارت امام حسین(ع) همچون زیارت عرش الهی محسوب می شود تا اینکه شهادت در این راه همچون فضیلت شهادت در میدان جهاد و نبرد را دارد؛ آمده است.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد:  روایاتی نقل است که وقتی زائری از کربلا برمی گردد مانند کسی است که تازه به دنیا آمده  و از گناه و معاصی پاک شده یا از احوال قیامت در امان است.اما در میان این فضیلت ها یک مواردی هم خود نبی اکرم(ص) و یا سایر ائمه اطهار(ع) بیان کرده اند.همچون حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: خدایا برادران من که زائرین قبر امام حسین(ع) هستند را مورد عفو و مرحمت خودت قرار بده زیرا آنها کسانی هستند که مال و جانشان را در این را خرج می کنند.

علت این که این زائران مال و جانشان را در راه اباعبدالله الحسین(ع) خرج می کنند آن است که می خواهند به صله رحم اهل بیت(ع) برسند پس یکی از اهداف و انگیزه ها زیارت اتصال به اهل بیت(ع) است.

این سخنران برجسته تصریح کرد: امام صادق(ع) در ادامه پیرامون این زائران می فرمایند: این افراد قلب رسول خدا را خشنود می کنند و فرمان و تکلیف ما اهل بیت(ع) را انجام می دهند.

وی افزود: یعنی زیارت قبر امام حسین(ع) علاوه بر ابراز عشق و محبت به سید و سالار شهیدان؛ یک فریضه ای است که زائران امام حسین(ع) آنرا به جا می آورند.

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: چهارمین عاملی که حضرت امام صادق(ع) علت زیارت زائران امام حسین(ع) معرفی کرده اند عصبانی کردن دشمنان اهل بیت(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: لذا در ایام زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین به این موارد باید توجه کرد که زائر برای خشنودی رسول خدا، عصبانی کردن دشمنان اهل بیت(ع) و انجام فریضه الهی آمده است.