جمعه 31 فروردین 1403

20 آبان 1395

توصيه‏ هاي مهم كنسولي وزارت خارجه به زائران اربعين حسيني

وزارت امور خارجه با صدور اطلاعيه اي با بيان اينكه «به هيچ وجه برنامه‏ اي براي لغو رواديد در ايام اربعين وجود نخواهد داشت» به زائرين اربعين حسيني توصيه كرد: نسبت به برنامه ‏ريزي سفر به صورت گروهي اقدام كرده و در طول سفر ارتباط با همراهان خود را حفظ كنند.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعین از اداره كل ديپلماسي رسانه اي وزارت خارجه، در بخشي از اين توصيه ها به زائرين اربعين و شهروندان ايراني كه قصد عزيمت به كشور عراق را دارند با بيان اينكه برنامه‏ اي براي لغو رواديد در اربعين وجود ندارد تاكيد شده است: «زائرين محترم به شايعات و اظهارات افراد غيرمسئول در اين خصوص توجه نكنند.»

**متن اين اطلاعيه به شرح زير است:
«بسمه تعالي
1- زائرين عزيز صرفاً با داشتن گذرنامه معتبر و رواديد كشور عراق و از طريق مرزهاي قانوني امكان خروج از كشور و بازگشت به كشور را خواهند داشت.

2- صدور رواديد عراق، در سفارت آن كشور در تهران و كنسولگري‏ هاي عراق در مشهد، كرمانشاه و اهواز و دفاتر موقت كنسولي در 12 نقطه ديگر كشور (كرج، ورامين، قم، اصفهان، شيراز، تبريز، رشت، ساري، كرمان، آبادان، سوسنگرد، ايلام) برنامه ريزي شده است. به هيچ وجه در مبادي مرزي براي كسي رواديد صادر نخواهد شد. لذا زائرين محترم از حركت به سمت مرزها بدون داشتن رواديد، اكيداً خودداري كنند.

3- هزينه صدور رواديد و بيمه در سراسر كشور، يكسان است. لذا به كليه زائرين محترم توصيه مي ‏گردد صرفاً از طريق دفاتر حج و زيارت و دفاتر معتبر نسبت به اخذ رواديد اقدام كرده و از تحويل مدارك و پول به افراد يا مراكز غيرمعتبر كه مدعي اخذ رواديد با مبالغ پايين تر و يا با شرايط خاص هستند، خودداري فرماييد.

4- به هيچ وجه برنامه‏ اي براي لغو رواديد در ايام اربعين وجود نخواهد داشت و زائرين محترم به شايعات و اظهارات افراد غيرمسئول در اين خصوص توجه نكنند.

5- توصيه مي ‏شود هرچه زودتر نسبت به اخذ رواديد ورود به كشور عراق از سفارت يا سركنسولگري‏ هاي آن كشور اقدام كرده و از موكول كردن اين امر به روزهاي پاياني (نزديك به اربعين) خودداري كنند.

6- تردد مرزي در ايام اربعين صرفاً از مرزهاي مشخص شده براي زائرين استان هاي كشور به شرح زير امكان پذير مي‏ باشد:
- مرز مهران: آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اربيل، زنجان، قزوين، البرز، تهران، قم، مركزي، گيلان، مازندران، گلستان، كردستان، كرمانشاه، ايلام، همدان، لرستان
- مرز چذابه: خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، سمنان، يزد، اصفهان، چهارمحال بختياري، خوزستان
- مرز شلمچه: اصفهان، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، كرمان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوي و اتباع خارجي
(استان‏ هاي اصفهان و خراسان جنوبي از هر دو مرز شلمچه و چذابه، اجازه تردد دارند.)

7- نسبت به برنامه ‏ريزي سفر به صورت گروهي اقدام كرده و در طول سفر ارتباط با همراهان خود را حفظ كنند؛ و از شروع يا ادامه سفر بصورت انفرادي خودداري كنيد.

8- به منظور حفاظت از مدارك خود و پيشگيري از مفقود شدن آنها، در ورود به عراق از همراه داشتن مدارك غيرضروري اعم از شناسنامه، كارت ملي، دفترچه بيمه، كارت ‏هاي اداري، پايان خدمت، گواهينامه رانندگي و ... خودداري كنيد. قابل ذكر است اين‏گونه مدارك در داخل كشور عراق كاربردي ندارند و درصورت مفقود شدن آنها، صدور المثني قبل از بازگشت به كشور امكان پذير نبوده و از مراجعه به كنسولگري هاي كشورمان براي اين منظور خودداري فرماييد.

9- مبالغ كافي (با احتساب امكان طولاني شدن مدت سفر و مشكلات پيش بيني نشده) همراه داشته باشيد و قبلاً نسبت به نرخ تبديل ارز (ريال به دينار) اطلاع حاصل نماييد؛ اگرچه پول ايراني نيز در داخل عراق قابل استفاده است.

10- حتماً پس از ورود به مرز عراق، از درج مهر ورود به آن كشور در گذرنامه خود اطمينان حاصل كنيد.

11- هر يك از دارندگان رواديد گروهي (مانيفست)، يك نسخه كپي رنگي از ليست رواديد خود را تهيه و ممهور نمايند تا در صورت جدا شدن احتمالي از گروه، بتوانند با آن (به همراه اصل گذرنامه) از مرز دو كشور تردد نمايند.

12- زوار محترم تصوير صفحه اول گذرنامه، رواديد (انفرادي يا گروهي) و مهرهاي خروج و ورود را در گوشي همراه خود يا همراهانشان ذخيره كنند تا درصورت مفقود شدن گذرنامه، امكان تسهيل و تسريع در مساعدت‏ هاي كنسولي فراهم باشد.

13- مدت اقامت مجاز براي ايام اربعين در خاك عراق، بيست روز است. لذا زائرين عزير حتماً توجه داشته باشند كه بايد قبل از بيست روز، خاك آن كشور را ترك نمايند؛ و الا مشمول جريمه و يا مراحل قضايي خواهند شد.

14- نمايندگي‏ هاي كشورمان در عراق تمام ظرفيت و توان خود را در جهت خدمات‏ رساني مطلوب به هموطنان زائر به‏ كارگيري خواهند كرد. شماره تلفن اين نمايندگي‏ ها جهت اطلاع، به شرح زير اعلام مي گردد:
- سفارت ج.ا.ايران در بغداد: 15377605 و 15377644 - 00964
- سركنسولگري ج. ا.ايران در كربلا: 32322905 - 00964
- سركنسولگري ج.ا.ايران در نجف: 7814132821 و 7814132819 - 00964
- سركنسولگري ج. ا. ايران در بصره: 7901399264 - 00964

15- درصورت مفقود شدن گذرنامه، به يكي از كنسولگري‏ هاي كشورمان در عراق (كربلا، نجف، بصره، بغداد،...) مراجعه نماييد. ، باتوجه به محدوديت امكانات، از ارائه خدماتي نظير تأمين محل اسكان و يا پرداخت وجوه معذور مي‏ باشند.

16- با توافق بعمل آمده با طرف عراقي و تمهيد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، اتباع خارجي مقيم (خصوصاً اتباع كشور افغانستان) كه داراي كارت آمايش و ... در كشور هستند، از طريق دفاتر كفالت، امكان دريافت رواديد ويژه اربعين و شركت در اين مراسم معنوي را خواهند داشت.

17- سفارتخانه‏ ها و كنسولگري هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي همسايه (بويژه در پاكستان و افغانستان) آمادگي دارند براي شيعيان متقاضي شركت در راهپيمايي اربعين در صورت داشتن رواديد عراق صادره از حوزه آن نمايندگي، رواديد دو بار ورود با اقامت يكماه در ايران صادر نمايند. تردد اين دسته از زائرين فقط از مرز شلمچه امكان پذير مي‏ باشد كه بر روي برچسب رواديد آنها نيز درج مي‏ گردد. براي اتباع خارجي غيرمقيم، در داخل ايران، رواديد صادر نمي ‏شود.

18- با عنايت به قوانين سخت گيرانه كشور عراق ازجمله مجازات هاي حبس طويل المدت، از همراه داشتن قرص هاي مسكن و موادمخدر به هر دليلي اكيداً خودداري نمايند.

19- با آرزوي توفيق و قبولي زيارات براي هموطنان گرامي، اميدواريم با احترام به قوانين و مقررات دولت عراق و آداب و رسوم مردم آن كشور، تصوير مثبت و الگوي شايسته‏ اي از اخلاق اسلامي و فرهنگ ايراني به مردم و دولت آن كشور ارائه كنند.