سه شنبه 28 فروردین 1403

19 آبان 1395

نشست علمي بررسي ديدگاه اهل سنت در مورد اربعين امام حسين(ع) برگزار شد

نشست علمي بررسي ديدگاه اهل سنت درباره امام حسين(ع) با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه شيعه و اهل سنت در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد.


حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي شريعتي‌تبار، مدير عامل بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، ظهر امروز ۱۸ آبان ماه در نشست علمي بررسي ديدگاه اهل سنت درباره اربعين امام حسين(ع) گفت: يكي از تفاوت‌هاي امام حسين(ع) نسبت به ساير ائمه(ع)٬ اربعين شهادت ايشان است كه در ساير ائمه وجود ندارد.

وي با بيان اينكه زيارت اربعين در كتاب‌هاي ما آمده است و اهل سنت نيز به بزرگداشت اربعين معتقد هستند٬ اظهار كرد: عاشورا نقش مهمي در حفظ اسلام داشته است٬ حضرت محمد(ص) اسلام را تاسيس كردند و امام حسين(ع) با حادثه عاشورا بقاي اسلام را تا قيامت تداوم بخشيدند و شهادت امام حسين(ع) و اهل بيت ايشان در كربلا ضامن بقاي اسلام شد.

مدير عامل بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي اظهار كرد: بني اميه٬ مانند وهابيت امروز است و با كليت اسلام مشكل دارند، آن‌ها با كليت اسلام دعوا و مخالفت دارند و تلاش مي‌كنند تا در كشورهاي اسلامي٬ جنگ مذهبي به راه بياندازند و با كشتار بي‌رحمانه مردم بي‌گناه٬ چهره اسلام را در دنيا زشت نشان مي‌دهند.

در آغاز اين نشست ماموستا دكتر عابد نقيبي٬ رئيس مركز اسلامي سقز گفت: امام حسين(ع) سيد جوانان اهل بهشت است، در هيچ مكتبي نديدم كه ۱۶ ميليون نفر از ۴۰ كشور دنيا جمع شوند و در اين حركت عظيم شركت كنند بدون آنكه هراسي داشته باشند كه ممكن است در يك كشوري كه نزاع با تكفيري‌ها دارد٬ كشته شوند.

وي با تقدير از فعاليت‌هاي نيروهاي امنيتي ايران در عراق براي زائران امام حسين(ع) كه آرامش را فراهم كردند، افزود: امروز خانه كعبه و حرم پيامبر خاتم به دست خانواده سعودي تصاحب شده است و آن‌ها ادعا مي‌كنند كه كليددار هميشگي و دائمي اين دو مكان مقدس از گذشته و امروز بوده‌اند، در صورتي كه مسجدالحرام و مسجدالنبي دو مكان مقدس و متعلق به همه جهان اسلام است.

ماموستا نقيبي با اشاره به اينكه در طول تاريخ٬ وهابيت ناتواني خود را در اداره حرمين شريفين نشان داده است، افزود: وهابيت نسبت به همه مسلمانان اعم از شيعه و سني بي احترامي مي‌كنند، اتحاديه عربي كه آن‌ها بيان مي‌كنند٬ سلفي‌هاي طاغوتي هستند كه مسلمانان را كافر مي‌دانند و خودشان دست در دست آمريكا و اسرائيل داده‌اند.

در پايان اين نشست مامومستا دكتر عبدالسلام كريمي٬ استاد حوزه و دانشگاه٬ پيرامون حادثه عاشورا و رسالت پيامبر و جنايت‌هاي تكفيرها كه حوادثي فراموش نشدني در تاريخ اسلام است٬ گفت: برخي از امور مثبت و منفي را به مرور زمان نمي‌توان به فراموشي سپرد؛ بعثت پيامبر(ص)، حركت امام حسين از مدينه به كربلا و حادثه عاشورا، جنايت يزيديان در طول تاريخ اسلام از جمله مواردي است كه تاريخ اسلام و مورخان نمي‌توانند آن‌ها را به فراموشي بسپارند و از آن ياد نكنند.

وي اظهار كرد: تكفيري‌ها، امروز مسلمان شيعي و سني را رافضي و خودشان را سلفي مي‌دانند، در صورتي كه سلفي واقعي ما مسلمانان هستيم يعني كساني كه به امام شافعي و امام صادق(ع) مي‌رسيم، اين سلفي كه امروز رهبران تكفيري از آن ياد مي‌كنند، اين سلفي باطل است، اين‌ها از بني اميه و بني عباس درس گرفته‌اند.

ماموستا كريمي با اشاره به اينكه امام حسين(ع) يك فرهنگ و مكتب است، افزود: اگر حركت امام حسين(ع) از مدينه به كربلا نبود، امروز در سراسر دنيا٬ جاهليت عرب قبل از رسالت پيامبر را شاهد بوديم.

وي با تأكيد بر اينكه هر كس در خط ابولهب باشد نتيجه‌اي جز ابولهب نخواهد داشت، افزود: امروز تكفيري‌ها با ذبح كردن شماري از مسلمانان در كشوري‌هاي اسلامي شعار مي‌دهند كه كار جهادي مي‌كنيم و فرياد الله‌اكبر سر مي‌دهند، در صورتي كه در مكتب اسلام٬ جهاد در راه خدا تعريف ديگري دارد.

يادآور مي‌شود٬ در نشست علمي بررسي ديدگاه اهل سنت پيرامون اربعين امام حسين(ع)٬ اساتيد حوزه و دانشگاه شيعه و اهل سنت در حضور داشتند.